tuning / e-start 525

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mouser

omdat ik met mijn 525 exc voornamelijk motorcross, heb ik een vermogensprobleem. Natuurlijk heeft de 525 voldoende koppel en top end, maar ik mis een "snappy" gasreactie. Dat kan handig zijn op een baan vol gaten en knippen, om snel te kunnen corrigeren etc.

Nu vraag ik me af: is het zinvol de gehele e-start incl aandrijftandwielen te verwijderen? Hoe minder massa de krukas hoeft aan te drijven, hoe sneller deze op toeren komt.

Iemand ervaring??
Jo VdB

Laat die E-start zitten en

a) installeer een JD-jetting kitje op je carb
b) in combinatie met maximaal 1 seconde benzine-inspuiting (bij het opendraaien van het gashendel)

Daarnaast een 50 of 52 tandwiel achteraan.

Jo VdB
mouser

bedankt voor de reactie. ik rij nu met 15-50

welk vtw bedoel jij met 52 achter?
Houten Klaas

Jij hebt met een 525 een vermogensprobleem? Gewoon gas erop!!!
henk-v
Contacteer:

te koop een licht vliegwiel, de oplossing voor jou probleem!

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... =vliegwiel

:lol:
RvD

Het zal altijd een olifant in een porseleinskast blijven helaas.

Op 'n harde baan is het nog enigszins te doen maar in een (zware) zandbak als Wanroij of Well is zo'n ding echt afzien.
Om off road te rijden een heerlijke motor zeker in het buitenland met flinke klimmen.
KTM 250 EXC, 250 SX
JoeBaR

welnee dan heb je een slechte fiets of je kunt er niet mee omgaan , een 525 of 520 exc doet niets onder voor de sx .

een jd jetting kitje doet wonderen , bij mij werdt ie samen met een akra uitlaat behoorlijk *snappy* ..

had er eerder we al een sx kop en hoge nokkenas ingebouwt ,dit kwam echter pas tot zn recht na de akra en jd sproeiers.
🍺Biertakt racing 🍻💪
Jo VdB

mouser schreef: ik rij nu met 15-50
Begin dan ook maar al eens met daar vooraan een 14-tands tandwiel op te zetten...

Jo VdB
Noppy

En 'snelgas' op standje MX.
:toost:
mouser

Wie weet waar de JD Jetting kids worden geleverd binnen NL? Of alleen import via de states?

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een hogere compressie zuiger? Volgens een dealer heeft eea ook te maken met het feit dat mijn zuiger er al 200 uur inzit. Kan ik me niet voorstellen, gebruikt geen drup olie, en vermogen zat...

Maar topvermogen en gasreactie zijn toch verschillende zaken dus..

Ik heb er al een Sx uitlaat op, dat rijdt echt anders dan de EXC pijp.
Ik zal inderdaad mijn gearing eens aanpassen, wat korter maken.
Wortel
Contacteer:

Als ie geen olie verbruikt zou me niet druk maken om je zuiger. Ik volgde ook het handboek en ging de zuiger vervangen na 150 uur (ofzo). Dus opengemaakt... Zuiger was nog zo goed als nieuw, teflon laag nog helemaal intact. Ook de zuigerveren speling was nog ruim binnen de specs. Gauw dus weer dichtgemaakt, na 400 uur weer opengemaakt. Nu wel de zuiger en veren vervangen maar eigenlijk meer omdat alle "experts" in mijn omgeving daarop aandrongen. Die zuiger heb ik nog liggen want die kan ik nog als reserve gebruiken als ik ergens in de bush sta...

Inlaat kleppen vervangen en inslijpen was wel nodig.

Dat 520/525 blok is ijzersterk als je maar trouw je olie ververst en lucht filter goed schoon houdt (randen insmeren met vet) etc. Juist omdat dit blok zo sterk is hoef je het niet over z'n toeren te draaien om hard vooruit te komen... Laag in de toeren kan wel maar zou je je bigend kunnen mollen, gewoon lekker in het werkgebied laten draaien en dan gaat dit blok eeuwig mee.

Nu na 800 uur, diverse woestijn rallies, offroads en enduro's voel ik me weer schuldig en "dreig" ik het blok weer open te gooien omdat ik mechanische geluiden denk te horen, verbruikt nog geen druppel olie. Volgens mij psychisch want het ding loopt nog steeds als een lier. Ik heb het gevoel dat gesleutel aan dit blok meer schade toebrengt dan dat het oplost....

Oh ja, zit wel vanaf het begin een JD setje in... 15 tands... tja dat is wel erg lang..
Bosje

Wortel schreef:Als ie geen olie verbruikt zou me niet druk maken om je zuiger. Ik volgde ook het handboek en ging de zuiger vervangen na 150 uur (ofzo). Dus opengemaakt... Zuiger was nog zo goed als nieuw, teflon laag nog helemaal intact. Ook de zuigerveren speling was nog ruim binnen de specs. Gauw dus weer dichtgemaakt, na 400 uur weer opengemaakt. Nu wel de zuiger en veren vervangen maar eigenlijk meer omdat alle "experts" in mijn omgeving daarop aandrongen. Die zuiger heb ik nog liggen want die kan ik nog als reserve gebruiken als ik ergens in de bush sta...

Inlaat kleppen vervangen en inslijpen was wel nodig.

Dat 520/525 blok is ijzersterk als je maar trouw je olie ververst en lucht filter goed schoon houdt (randen insmeren met vet) etc. Juist omdat dit blok zo sterk is hoef je het niet over z'n toeren te draaien om hard vooruit te komen... Laag in de toeren kan wel maar zou je je bigend kunnen mollen, gewoon lekker in het werkgebied laten draaien en dan gaat dit blok eeuwig mee.

Nu na 800 uur, diverse woestijn rallies, offroads en enduro's voel ik me weer schuldig en "dreig" ik het blok weer open te gooien omdat ik mechanische geluiden denk te horen, verbruikt nog geen druppel olie. Volgens mij psychisch want het ding loopt nog steeds als een lier. Ik heb het gevoel dat gesleutel aan dit blok meer schade toebrengt dan dat het oplost....

Oh ja, zit wel vanaf het begin een JD setje in... 15 tands... tja dat is wel erg lang..
800 uur zeg, netjes hoor! En wij maar denken dat t met 100 uur toch wel tijd wordt om in te ruilen :P
Hoeveel kilometer staat er tegenover die 800 uur :?:

Ik heb nu 115 uur en ben over de 3000 heen (wij pielen veel op heuvels ed dus ik denk naar verhouding weinig kilometers) dus dan schat ik n dikke 30.000 kilometer :?:
Allways replace the cheapest parts first :P
Wortel
Contacteer:

Het is wel een schatting hoor want uren bijhouden is lastig en zeker ook omdat de originele teller (gaf volgens mij ook geen uren aan..) na veel problemen na een jaar of 3 de geest gaf. Nieuwe teller geeft wel uren aan maar die heeft zichzelf een aantal keren ge-reset..

Moet wel zeggen dat in die 8 jaar er een aantal (woestijn) rallys inzitten waar je erg veel uren en km's maakt maar het blok niet erg belast wordt (op sommige stukken in het zand na dan..). Ook zitten er wat woon/werk uren/km's bij (met SM wielen met rubbers in achternaaf gemonteerd), wat klapperen en dus big-end/versnellingsbak problemen voorkomen.

Daar tegenover staan natuurlijk voor het blok "zware uren" ; Traininkjes op de baan en hier in de buurt, vele tripjes in het buitenland met veel klim- werk (=veel uren, weinig km) en natuurlijk de off-road ritjes, 10-uren crosses, 4-uren crosses etc en hier en daar een endurootje. 30.000 km zou best wel eens kunnen ja als je een gemiddelde snelheid haalt van plm 38 km/u, wellicht is het iets minder.

Ik denk gewoon gemiddeld gebruik voor een off-road motor.. maar na 100 uren kon ik nog geen afscheid nemen hoor.. toen was "ze" nog hagelnieuw.. als ik centen had dan zou ik nu wel geneigd zijn om "haar" in te ruilen.. maar ja.. verbouwingen.. kleintje erbij.. money drain erbij.... zolang ze goed rijdt.. op een nieuwe ga ik toch niet harder.. en de krasjes komen er toch wel op..
folie

mouser schreef:omdat ik met mijn 525 exc voornamelijk motorcross, heb ik een vermogensprobleem. Natuurlijk heeft de 525 voldoende koppel en top end, maar ik mis een "snappy" gasreactie. Dat kan handig zijn op een baan vol gaten en knippen, om snel te kunnen corrigeren etc.

Nu vraag ik me af: is het zinvol de gehele e-start incl aandrijftandwielen te verwijderen? Hoe minder massa de krukas hoeft aan te drijven, hoe sneller deze op toeren komt.

Iemand ervaring??
Ja, lees maar eens in het topicje '4takt kop flowen'. Daar staat oa in welke (yamaha) naald je nodig hebt, plus nog een paar leuke truuks...

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... e08fab9a01
folie

folie schreef:
mouser schreef:omdat ik met mijn 525 exc voornamelijk motorcross, heb ik een vermogensprobleem. Natuurlijk heeft de 525 voldoende koppel en top end, maar ik mis een "snappy" gasreactie. Dat kan handig zijn op een baan vol gaten en knippen, om snel te kunnen corrigeren etc.

Iemand ervaring??
Ja, lees maar eens in het topicje '4takt kop flowen'. Daar staat oa in welke (yamaha) naald je nodig hebt, plus nog een paar leuke truuks.
Het complete recept eigenlijk...

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... e08fab9a01
Plaats reactie