Jammer dat je tegelijk de filtertjes geplaatst hebt, én de andere naald + buis, nu is nog niet helmaal duidelijk wat voor de verbetering gezorgd heeft. Het mooiste zou natuurlijk ook zijn, wanneer je een nieuwe naald + buis monteert, dan weet je zeker dat die optimaal zijn. Maja, kost ook wat
We lezen het graag als je nieuwe bevindingen hebt
carburator specialist gezocht
Moderator: ghulst
Nog nieuws?
Caburgate 4
Ik heb ondertussen de sproeierbezetting van Kriscros overgenomen en de filtertjes geplaatst. Zand probleem is opgelost, mijn verbruik blijft wel hoog. Kriscros, jij had toch goede resultaten mbt verbruik?
De motor loopt met deze sproeier bezetting wel veel beter in het midden gebied.
voor de filtertjes heb ik 2 t-filters van Conrad gebruikt en 1 recht filter (zie foto). Paste perfect.
Conclusie:
- Het zand kwam in ieder geval binnen via de overloop van de vlotterkamer, dat is zeker.
- Deze slang was bij nadere inspectie ook erg vervuilt en zat bijna dicht.
- Wat ook nog opviel. De 4 slangen die bovenaan de carburateur zitten waren aan de onderzijde ingekerft (een stukje ingesneden). De slang van de overloopt niet.
Het zou wel eens kunnen zijn dat de 4 slangen, door hun vorm, bij rijden voor onderdruk zorgen (soort venturi werking). De slang van de opverloop had dit niet, en hier werd de lucht met zand vervolgens naar binnen gezogen. Eigenlijk kan alleen dit de verklaring zijn dat er voldoende onderdruk kan ontstaan om zand omhoog te zuigen in een slang.
Ik heb nu de slang van de overloop ook ingekerft.
Voor mij is het zand probleem opgelost. Dosier Caburgate gesloten.
Gonzales.
Ik heb ondertussen de sproeierbezetting van Kriscros overgenomen en de filtertjes geplaatst. Zand probleem is opgelost, mijn verbruik blijft wel hoog. Kriscros, jij had toch goede resultaten mbt verbruik?
De motor loopt met deze sproeier bezetting wel veel beter in het midden gebied.
voor de filtertjes heb ik 2 t-filters van Conrad gebruikt en 1 recht filter (zie foto). Paste perfect.
Conclusie:
- Het zand kwam in ieder geval binnen via de overloop van de vlotterkamer, dat is zeker.
- Deze slang was bij nadere inspectie ook erg vervuilt en zat bijna dicht.
- Wat ook nog opviel. De 4 slangen die bovenaan de carburateur zitten waren aan de onderzijde ingekerft (een stukje ingesneden). De slang van de overloopt niet.
Het zou wel eens kunnen zijn dat de 4 slangen, door hun vorm, bij rijden voor onderdruk zorgen (soort venturi werking). De slang van de opverloop had dit niet, en hier werd de lucht met zand vervolgens naar binnen gezogen. Eigenlijk kan alleen dit de verklaring zijn dat er voldoende onderdruk kan ontstaan om zand omhoog te zuigen in een slang.
Ik heb nu de slang van de overloop ook ingekerft.
Voor mij is het zand probleem opgelost. Dosier Caburgate gesloten.
Gonzales.
Interessant. Thanks !
ik rijd nu ook al een paar maanden probleemloos rond met dezelfde opstelling.
Enkel zitten de t-stukjes bij mij niet geintegreerd in de filtertjes (wel netjes) en rijd niet met men originele carburator omdat ik dacht dat er nog een klein beetje fijn stof binnenkwam. Tis wel raar dat we maar met zen twee zijn met dit probleem.
Wat het verbruik betreft, heb je ook dezelfde naald als ik gestoken? Dit gaf namelijk het grootste vershil. Heb laatst een (rustig) roadbookritje gereden en 142 km gereden met 1 tank.(op 120 op reserve)
Bij normaal gebruik min 100km dan op reserve zetten.
Heb ook de snorkel op de luchtfilterkast verwijderd, hierdoor wordt het geklapper van de ketting een heel stuk minder en en pakt onderin beter aan.
gr kris
Enkel zitten de t-stukjes bij mij niet geintegreerd in de filtertjes (wel netjes) en rijd niet met men originele carburator omdat ik dacht dat er nog een klein beetje fijn stof binnenkwam. Tis wel raar dat we maar met zen twee zijn met dit probleem.
Wat het verbruik betreft, heb je ook dezelfde naald als ik gestoken? Dit gaf namelijk het grootste vershil. Heb laatst een (rustig) roadbookritje gereden en 142 km gereden met 1 tank.(op 120 op reserve)
Bij normaal gebruik min 100km dan op reserve zetten.
Heb ook de snorkel op de luchtfilterkast verwijderd, hierdoor wordt het geklapper van de ketting een heel stuk minder en en pakt onderin beter aan.
gr kris
Kriscros,
De afstanden die jij opgeeft haal ik lang niet. Bij 70 op reserve bij een stevige rit.
Ik heb dezelfde naald zoals jij hebt opgegeven (is van KTM) en ik heb ook de naaldbuis vernieuwd vanwege de vreetplekken.
Voor de liefhebbers, ik heb nog zo'n naald over.
Ik heb ondertussen de hoofdsproeier nog iets kleiner gekozen, 168 ipv 170.
Wel interresant dat er een relatie zit tussen snorkel verwijderen en het geklapper van de ketting.
Dit geklapper is erg irritant en vreet ook langzaam het frame op.
Ik heb nu een rubberen beschermplaat aan de binnenkant van het frame gemaakt.
Gonzales
De afstanden die jij opgeeft haal ik lang niet. Bij 70 op reserve bij een stevige rit.
Ik heb dezelfde naald zoals jij hebt opgegeven (is van KTM) en ik heb ook de naaldbuis vernieuwd vanwege de vreetplekken.
Voor de liefhebbers, ik heb nog zo'n naald over.
Ik heb ondertussen de hoofdsproeier nog iets kleiner gekozen, 168 ipv 170.
Wel interresant dat er een relatie zit tussen snorkel verwijderen en het geklapper van de ketting.
Dit geklapper is erg irritant en vreet ook langzaam het frame op.
Ik heb nu een rubberen beschermplaat aan de binnenkant van het frame gemaakt.
Gonzales
Heren, collega zandhappers (niet grappig bedoeld),
ik heb dit topic met intresse gevolgd en het "proffesionalisme" is me op gevallen naar de analyse toe. Ook de oplossing van de foto is indrukwekkend. Wat ik me nou afvraag is of jullie het niet echt storend vinden dat met zo'n dure motor (ik las € 11000) dit soort gevallen op treden? Je moet bijna GP monteur oplossingen bedenken voor een motor die eigenlijk gebruiksklaar moet zijn. Ik zie hier tenslotten geen aanpassingen van alleen een fijner rijdend stuurtje of zo. Ook rubber bescherming maken omdat de motor klappert en je frame beschadigd door slecht lopen hoort toch niet.?! Op het moment rijd ik off road (natuurlijk niet op jullie niveau maar wel met fun, met een € 150 Dr Big 800)
Ik zou me er echt aan ergeren met zo iets geconfronteerd te worden zeker als je er ook nog mee naar de dealer gaat (las ik) om je probleem opgelost te krijgen en waar je waarschijnlijk ook nog voor betaalt terwijl de oplossing daar ook niet werd gevonden.
greetz Futurist
ik heb dit topic met intresse gevolgd en het "proffesionalisme" is me op gevallen naar de analyse toe. Ook de oplossing van de foto is indrukwekkend. Wat ik me nou afvraag is of jullie het niet echt storend vinden dat met zo'n dure motor (ik las € 11000) dit soort gevallen op treden? Je moet bijna GP monteur oplossingen bedenken voor een motor die eigenlijk gebruiksklaar moet zijn. Ik zie hier tenslotten geen aanpassingen van alleen een fijner rijdend stuurtje of zo. Ook rubber bescherming maken omdat de motor klappert en je frame beschadigd door slecht lopen hoort toch niet.?! Op het moment rijd ik off road (natuurlijk niet op jullie niveau maar wel met fun, met een € 150 Dr Big 800)
Ik zou me er echt aan ergeren met zo iets geconfronteerd te worden zeker als je er ook nog mee naar de dealer gaat (las ik) om je probleem opgelost te krijgen en waar je waarschijnlijk ook nog voor betaalt terwijl de oplossing daar ook niet werd gevonden.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Nou, dat valt wel mee hoor. Die Japanse 4-taktst hebben de reputatie behoorlijk 'bullet proof' te zijn.
Off-roadrijden stelt ook zeer hoge eisen aan het materiaal. Het is in Japan ontwikkeld en alleen maar aangepast op basis van feedback van klanten. Steeds verfijnder en beterder.
Zelfs iets simpels als een stom slangetje is voor verbetering vatbaar. Ik reed met Erik op de MS1000 en ineens sloeg zijn motor af. Niet meer aan te krijgen en we liepen het risico om de accu leeg te starten.
Raadsel. Waarom zijn van de meeste Japanse crossers de uiteinden van de overvlow tubes, die dus langs de achterbrug naar buiten wijzen, gespleten en van KTM niet?
We maakten die flow tubes schoon met verse benzine. Ze waren dicht gaan zitten door zeer vloeibare modder. Hup, ding reed weer.
Dáár denk je toch niet aan als je in een Japanse fabriek werkt?
Off-roadrijden stelt ook zeer hoge eisen aan het materiaal. Het is in Japan ontwikkeld en alleen maar aangepast op basis van feedback van klanten. Steeds verfijnder en beterder.
Zelfs iets simpels als een stom slangetje is voor verbetering vatbaar. Ik reed met Erik op de MS1000 en ineens sloeg zijn motor af. Niet meer aan te krijgen en we liepen het risico om de accu leeg te starten.
Raadsel. Waarom zijn van de meeste Japanse crossers de uiteinden van de overvlow tubes, die dus langs de achterbrug naar buiten wijzen, gespleten en van KTM niet?
We maakten die flow tubes schoon met verse benzine. Ze waren dicht gaan zitten door zeer vloeibare modder. Hup, ding reed weer.
Dáár denk je toch niet aan als je in een Japanse fabriek werkt?
Ook bij een KTM zijn de slangetjes gespleten.Noppy schreef:
Raadsel. Waarom zijn van de meeste Japanse crossers de uiteinden van de overvlow tubes, die dus langs de achterbrug naar buiten wijzen, gespleten en van KTM niet?
Waarom is geen raadsel. anders zit zo'n slangetje binnen de kortste keren verstopt met modder en zand. Door de slangetjes in te snijden 'lossen' ze het zand wanneer ze hangen te bungelen.
Hoef je toch niet zo slim voor te zijn wel ?