Ontstekingsproblemen Husa FS650 '04

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Ik zit met volgend probleem:

Motor start goed, draait in neutraal (ralenti) redelijk, mist heel af en toe precies een ontsteking.

Als ik ga rijden wordt het probleem iets frequenter, mist duidelijk een ontsteking vh mengsel, maar loopt voor de rest als een trein.

Als hij goed warm staat, durft hij volledig uit te vallen, alsof mijn contact af staat. Ik trek m'n koppeling in en laat ze terug los, en probleem van de baan.

Als hij heet staat, is het alsof hij "verzuipt" als ik volgas geef. Om te kunnen blijven bollen in lage toeren gebleven, en zo goed als geen acceleratie.(5% gas open)

Nieuwe bougie gestoken, haalt niks uit.
Volgende zaken ohms doorgemeten:
-pulsgenerator spoel(pickup): OK
-stator: OK
-oplaadspoel: OK
-ontstekingsspoel(bobine): waardes primair & secundair liggen beiden iets hoger
-oplaadspanning = 14.5V dus lijkt me goed.

De waardes zijn vergeleken met die uit het wphb.

Any guesses? :?
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
JW
Berichten: 66
Lid geworden op: vr feb 16, 2007 22:29

Flip, ik hap pcies hetzelfde met mijn husa, uit 09, bleek dat m'n bougiekapjevsteeds niet goed strak op de bougie zat. Kan ook een contactje of kabelbreuk zijn natuurlijk. Klinkt suf hè, maar wie weet...
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

Meet die bougiekop eens even door.
Als hij onder de 5 kilo Ohm zit,
dan heb je jouw probleem gevonden!

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Heb een vermoeden dat de bobine aan de oorzaak zou kunnen liggen, enigste onderdeel dat bij doormeten buiten de tolerantie ging opgegeven door Husa.

Half u in de oven op 75°C gaf mij volgende waarden(in Ohm):

Theo op 20°C
Prim:0.3 +-0.05
Sec:6.3k +-1.26k

Prak op 25°C
0.6
11.52k

Prak op 75°C
1.8
>100M

Tijdens afkoelen zie je de Secundaire serieus dalen.
Na afkoelen terug op praktische waarden.

Deze week een nieuwe steken, dan kijken of we gelijk krijgen :)

@JW:bougiekop zit er zeer strak op, betwijfel dat daar het prb ligt. Verklaart het verschijnsel bij langer rijden(hogere temp) ook niet natuurlijk...

@Gery: zit erboven ipv eronder, maar kan zelfde conclusie trekken zeker :)
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

flip-poz schreef:Heb een vermoeden dat de bobine aan de oorzaak zou kunnen liggen, enigste onderdeel dat bij doormeten buiten de tolerantie ging opgegeven door Husa.

Half u in de oven op 75°C gaf mij volgende waarden(in Ohm):

Theo op 20°C
Prim:0.3 +-0.05
Sec:6.3k +-1.26k

Prak op 25°C
0.6
11.52k

Prak op 75°C
1.8
>100M

Tijdens afkoelen zie je de Secundaire serieus dalen.
Na afkoelen terug op praktische waarden.

Deze week een nieuwe steken, dan kijken of we gelijk krijgen :)

@JW:bougiekop zit er zeer strak op, betwijfel dat daar het prb ligt. Verklaart het verschijnsel bij langer rijden(hogere temp) ook niet natuurlijk...

@Gery: zit erboven ipv eronder, maar kan zelfde conclusie trekken zeker :)
Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt met een pickup spoeltje. Gaf koud een goede waarde maar als de motor goed en wel warm was idd precies of het contact uitging. Weer afgekoeld: niks aan de hand.

Mijn blok was net daarvoor een keer serieus heetgelopen en ik kreeg van iemand de tip dat het dat dingetje dan wel eens zou kunnen zijn. Verwisseld, probleem weg. Geen duur onderdeeltje ook.
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Volgens mij heeft Arjen H. zijn dynamo destijds opnieuw laten wikkelen. Was soortgelijk probleem. Volgens mij degradeert de spanning dan stap voor stap waardoor je CDI vonken gaat overslaan.

Die stator geeft dan bij koud doormeten vreemd genoeg waarden af alsof alles in orde lijkt.
:toost:
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Ik kan dus best mijn stator ook eens aan eenzelfde test onderwerpen...
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Noppy
Berichten: 3041
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zekers!
:toost:
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

Stator in de oven: test is ok, geen buitentoleranties.

Naar mijn garage gebeld, en die stelde voor een stator te testen. Zelfde probleem :cry:


Bougie vervangen
Bobine vervangen
Stator vervangen
...

Blijft niet veel over dan de CDI eens te vervangen zeker?
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:cry:
Balen voor je.
Zijn er geen collega husaberg rijders die je even verder kunnen helpen?
Cdi lenen die goed is, en testen.
Mischien eens via husaberg.org je probleem voorleggen. Die weten echt alles :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

huskie schreef::cry:
Balen voor je.
Zijn er geen collega husaberg rijders die je even verder kunnen helpen?
Cdi lenen die goed is, en testen.
Mischien eens via husaberg.org je probleem voorleggen. Die weten echt alles :wink:
Op sm.be hebben er al enkele dit voorgesteld, maar een collega van op't werk heeft eentje van '08 dus :)

Ga wel eerst eens op husa.org kijken of je dit zomaar mag uitwisselen, geen zin om 2x een CDI te betalen.

We zien wel...
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Plaats reactie