motor wil slecht in zijn vrij

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
henkie119

hey mede noppers
ik heb een klein probleem waar ik mij aan erger
mijn motor ktm 520 exc wil slecht in de vrij en schakelt slecht in de versnelling als ik niet rij zeg maar.
de koppeling komt wel lekker vrij.
en de olie is net 1 uur geleden vervangen.
en de motor was goed warm.
nou zat ik te denken dat de olie wel eens niet goed kan zijn.
het type olie die ik er nu in heb is van belray 10w40 4takt olie.
naar mijn idee is dat geen slechte olie.
maar als de motor uit is schakelt hij fijn en draait de motor gaat het moeilijk. dus daarom denk ik dat het aan de olie licht.
heeft er iemand tips of suggesties.
mvg henkie
RvD

Niks aan de hand volgens mij. Mijn 525 ging ook, met lopende motor, bijna niet in de vrij, deed ie al niet toen ie nieuw was.
Slecht schakelen als je niet rijdt zegt natuurlijk helemaal niks, als ie rijdend maar goed schakelt. Met stilstaande motor en dus stilstaande bak-tandwielen is het maar net hoe je nokken van de tanwielen staan of ie wel of niet in de volgende versnelling wil.
henkie119

jewel daar heb je wel gelijk in.
maar als er nu wat van bekend is dat als je andere olie gebruikt.
dat het dan vemindert. wil ik het altijd proberen.
ik bedoel hij komt wel vrij.
maar je voelt gewoon dat door de centrifugaal krachten.
de olie nog weerstand in de bak geeft.
mvg henkie
zappa.suzuki

Motorex is de olie die KTM adviseert, maar bij m'n LC4 640 gaat ie ook vrij lastig in vrij bij lopende motor..

Als het met de oude olie makkelijker ging is het een optie om er andere in te gooien :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Boerr

Dat hele 'KTM adviseert..' verhaal vind ik ook zoiets :roll: , bijna alle auto/motor fabrikanten doen het, is meer een marketing verhaaltje dan dat het echt superieure kwaliteit bied.. Stond laatst nog mooi stukje over in de AMT meende ik..
Maar even over het schakelen, daar heeft de olie geen/weinig invloed op, het zal eerder slijtage zijn in schakelwals of de vorken.. Als het al niet vanaf fabriek zo is.. Maar zolang hij onder het rijden lekker schakelt had ik hem niet losgehaald!
Edit: Zie dat je een mede-drenth bent :wink: waar ergens?
Orange_exc

Komt volgens mij bij een EXC wel vaker voor. Bij mij ging hij moeilijker in de vrij toen hij nieuw was, later werd het beter. Je kunt hem ook net voordat je stil wilt staan in de vrij tikken. Meestal werkt dat ook prima.
JoeBaR

Boerr schreef:Dat hele 'KTM adviseert..' verhaal vind ik ook zoiets :roll: , bijna alle auto/motor fabrikanten doen het, is meer een marketing verhaaltje dan dat het echt superieure kwaliteit bied.. Stond laatst nog mooi stukje over in de AMT meende ik..
Maar even over het schakelen, daar heeft de olie geen/weinig invloed op, het zal eerder slijtage zijn in schakelwals of de vorken.. Als het al niet vanaf fabriek zo is.. Maar zolang hij onder het rijden lekker schakelt had ik hem niet losgehaald!
Edit: Zie dat je een mede-drenth bent :wink: waar ergens?
KTM adviseerd de olie van de fabriekant met wie ze een dealtje hebben gesloten , was het eerst Motorex , werd het later Shell advance .

het schakel probleem zal door andere olie niet veranderen , als de motor draait trap je te gemakkelijk de vrij stand voorbij , iets wat bij 99% van de ktm viertakten gebeurd .

misschien dat een strakker veertje op de schakelwals blokkering wat helpt . deze zit aan de kant van de koppeling.
4 strokes only !!
Noppy

Mijn RMZ was precies 1 uur makkelijk makkelijk in vrij te zetten, daarna was hij ingereden en was 't over. Gaat alleen nog makkelijk in zijn vrij als je het met je hand doet. Crosslaars is te lomp.

Als motor uitstaat kan ik hem wel met mijn voet in neutraal krijgen. Gewoon met teenslippers rijden...
:toost:
henkie119

hallo
okee dat weet ik genoeg.
olie kan niks veranderen.
en ja om nou alles erom los te halen vind ik ook nog wel wat.
denk dat ik het gewoon met de handjes zal moeten doen dan.
mvg henkie
yamaha81

Bij mijn husky wr360 gaat hij bij stilstaan ook moeilijk in vrij. Krijg hem in 90% van de gevallen er niet in. Doe ik de motor uit dan wil het wel. Onder het rijden krijg ik hem wel goed in de vrij. Dus wil ik stil staan dan klik ik net voor het stilstaan de neutraal aan. Is wel even wennen, want ik was bij andere motoren anders gewend.
Flip

idem, mijn exc wil ook zelden in de vrij dwz stilstaand en met lopende motor. Wat nog wel eens wil helpen is de koppeling iets laten opkomen en dan in de vrij schakelen.
Plaats reactie