Het betreft een yamaha wrf 450 waarvan de carburator zand(stof) aantrekt. Na 10 min in stof rijden zit er in vlotterkamer zand en stof.
Als je dan verder blijft rijden komt rolantiesproeier dicht te zitten met alle gevolgen. Wie herkent er dit probleem of weet de oplossing?
Met een andere carburator is het probleem opgelost.
alvast bedankt
carburator specialist gezocht
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
- Locatie: drachten
Ben geen specialist maar je zou zeggen dat het via de ont/beluchter van de vlotterkamer naar binnen komt zit hier nog wel een slangetje aan naar beneden gericht (of zoals de belgen zeggen een darm)
klaas, alle darmkes zitten er nog op en zijn goed proper , ook is er verder op het eerste zicht niks mis met de carburator( pakkingen ok,geen boutjes die ontbreken)
Denk zelf ook dat het stof langs zo een beluchtingsslang aangezogen word maar wat kan daar de oorzaak van zijn?
Denk zelf ook dat het stof langs zo een beluchtingsslang aangezogen word maar wat kan daar de oorzaak van zijn?
in theorie heb je geen vacuum in je vlotterkamer, er word alleen wat benzine uitgezogen maar dat vul je automatisch aan uit je tank.
dus ik denk dat je het moet zoeken in een open verbinding tussen het aanzuigdeel en de vlotterkamer.
je kunt misschien als noodoplossing een bezinefiltertje aan je ontluchtings slang hangen.
dus ik denk dat je het moet zoeken in een open verbinding tussen het aanzuigdeel en de vlotterkamer.
je kunt misschien als noodoplossing een bezinefiltertje aan je ontluchtings slang hangen.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
De slangen aan je carb 'zuigen' (normaal gesproken) niets aan, ze voorzien alleen in een verbinding vd vlotterkamer met atmosferische druk. Het beetje stof wat je normaal gesproken in die slangetjes aantreft zit daar alleen omdat het daar kan komen, net zoals stof 'overal' bij je motor kan komen.
Weet zo niet waardoor het veroorzaakt wordt. Het ligt wel duidelijk aan de carb, zo te lezen.
Wanneer je deze slangetjes naar bv. de luchtfilterbox geleidt, blijf je dan hetzelfde probleem houden?
edit: dit is wel een oplossing voor dit probleem
Weet zo niet waardoor het veroorzaakt wordt. Het ligt wel duidelijk aan de carb, zo te lezen.
Wanneer je deze slangetjes naar bv. de luchtfilterbox geleidt, blijf je dan hetzelfde probleem houden?
edit: dit is wel een oplossing voor dit probleem
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik heb ook wel eens van dat bruine fijne stof in m'n vlotterbak aangetroffen.. en in het luchtfilterhuis..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
dat het zand vanuit de tank komt is uitgesloten, had deze al gespoeld en een extra filter tussen bak en carbu gezet zonder resultaat.
Heb nu de mogelijkheid gehad om een 400 km met een andere carburator te rijden en deze blijft proper in de vlotterkamer. Ook kan ik met deze carbu meer dan 30 km verder rijden met 1 tank.
De verkoper had in mijn motor een andere gasnaald gestoken om hem beter te laten lopen.
Nu kan een totaal foute gasnaald de oorzaak zijn van een te hoog verbruik en onderdruk op de beluchtingsleidingen ?
Heb nu de mogelijkheid gehad om een 400 km met een andere carburator te rijden en deze blijft proper in de vlotterkamer. Ook kan ik met deze carbu meer dan 30 km verder rijden met 1 tank.
De verkoper had in mijn motor een andere gasnaald gestoken om hem beter te laten lopen.
Nu kan een totaal foute gasnaald de oorzaak zijn van een te hoog verbruik en onderdruk op de beluchtingsleidingen ?
Dit even lezen - dat filter installeren - en dan even hier de resultaten posten.
Gonzales, ik ben benieuwd welk resultaat die filtertjes gaan geven bij u.
Laat maar horen als je getest hebt.
Ik heb dus kleine benzinefiltertjes tussen de slangetjes van de carburator gezet en na 300 km op een niet zo een stoffige dag zat er dus een half bodempje stof in de aflaatdop onderaan de vlotterkamer. Voorlopig geef ik mijn zoektocht naar stof op en rijd ik met een andere carburator.
Als julie nog tips hebben of een adresje weten waar ik mijn carburator is binnen kan doen mag je het altijd laten weten.
Laat maar horen als je getest hebt.
Ik heb dus kleine benzinefiltertjes tussen de slangetjes van de carburator gezet en na 300 km op een niet zo een stoffige dag zat er dus een half bodempje stof in de aflaatdop onderaan de vlotterkamer. Voorlopig geef ik mijn zoektocht naar stof op en rijd ik met een andere carburator.
Als julie nog tips hebben of een adresje weten waar ik mijn carburator is binnen kan doen mag je het altijd laten weten.
Je hebt pb
Ja.kriscros schreef: De verkoper had in mijn motor een andere gasnaald gestoken om hem beter te laten lopen.
Nu kan een totaal foute gasnaald de oorzaak zijn van een te hoog verbruik en onderdruk op de beluchtingsleidingen ?
Vanuit de venturi van de carb (waar de maximale onderdruk optreedt) steekt immers de emulsiebuis naar beneden in de brandstof in de vlotterkamer. Deze emulsiebuis wordt grotendeels afgesloten door de gasnaald. De motor zuigt brandstof door de emulsiebuis uit de vlotterkamer. Doordat de ruimte tussen gasnaald en emulsiebuis erg klein is wordt deze brandstof goed verneveld, en blijft er een drukverschil over de emulsiebuis.
De venturi blijft daardoor als het goed is op aanzuig-onderdruk en de vlotterkamer op atmosferische druk. Monteer je nu een hele dunne gasnaald, dan wordt de doorgang groot en trekt op een bepaald punt de venturi je vlotterkamer op onderdruk. Als gevolg daarvan gaat de vlotterkamer lucht en stof aanzuigen door diens overloopslangetje.
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Duidelijk verhaal.
Zelfs ik begrijp dit nu.
Tnx folie.
Zelfs ik begrijp dit nu.
Tnx folie.
EXC300
Ik had ook veel last zand in de carburateur (WR 450 2009) en vandaag mijn carburateur gedemonteerd en hierbij viel toch wel wat op.
Dat het stof via de slangen wordt aangezogen betwijfel ik, in de vlotterkamer heerst geen onderdruk en je moet nog al aardig zuigen om stof door de slang omhoog te krijgen.
En Folie, je hebt gelijk dat er onderdruk heerst in de emulsiebuis, daarom zuigt deze ook brandstof aan, maar hij zit wel vol met zijn neus in de brandstof, dwz hij kan alleen brandstof aanzuigen en dat wordt volledig aangevuld door de vlotter/tank.
Maar het zand zit altijd in de dop onder in de vlotterkamer, maar dat is niet het laagste punt. Er zit een nog dieper gedeelte naast de dop, en deze is brandschoon. Ook had ik een vreemde vreetplek op de naald met diepe krassen.
Het lijkt er eerder op dat het zand/stof langs de naald naar beneden komt. Alleen dan komt het precies in de dop terecht.
Want er heerst ook overdruk in de carburateur bij plots gas afsluiten.
Ook de leibanen waar de wagen van de gasschuif in loopt waren niet echt schoon.
Op de foto's van de Amerikaanse site was ook sterke vervuiling te zien boven de gasschuif, en dat komt niet van de slangetjes.
Ik ga nog verder zoeken, er moet een rede voor zijn.
Volgens mij is bij dit type nieuw dat de warmstartknop nu op het stuur zit, deze zat vroeger op de carburateur zelf.
Misschien zuigt hij wel stof aan via deze kabel, ga ik uitzoeken.
Dat het stof via de slangen wordt aangezogen betwijfel ik, in de vlotterkamer heerst geen onderdruk en je moet nog al aardig zuigen om stof door de slang omhoog te krijgen.
En Folie, je hebt gelijk dat er onderdruk heerst in de emulsiebuis, daarom zuigt deze ook brandstof aan, maar hij zit wel vol met zijn neus in de brandstof, dwz hij kan alleen brandstof aanzuigen en dat wordt volledig aangevuld door de vlotter/tank.
Maar het zand zit altijd in de dop onder in de vlotterkamer, maar dat is niet het laagste punt. Er zit een nog dieper gedeelte naast de dop, en deze is brandschoon. Ook had ik een vreemde vreetplek op de naald met diepe krassen.
Het lijkt er eerder op dat het zand/stof langs de naald naar beneden komt. Alleen dan komt het precies in de dop terecht.
Want er heerst ook overdruk in de carburateur bij plots gas afsluiten.
Ook de leibanen waar de wagen van de gasschuif in loopt waren niet echt schoon.
Op de foto's van de Amerikaanse site was ook sterke vervuiling te zien boven de gasschuif, en dat komt niet van de slangetjes.
Ik ga nog verder zoeken, er moet een rede voor zijn.
Volgens mij is bij dit type nieuw dat de warmstartknop nu op het stuur zit, deze zat vroeger op de carburateur zelf.
Misschien zuigt hij wel stof aan via deze kabel, ga ik uitzoeken.
OK je hebt een paar goeie punten.. Het komt dus niet door het overloopslangetje van de vlotterkamer. Wordt vervolgd ? Ben benieuwd.Gonzales schreef: Dat het stof via de slangen wordt aangezogen betwijfel ik, in de vlotterkamer heerst geen onderdruk en je moet nog al aardig zuigen om stof door de slang omhoog te krijgen.
En Folie, je hebt gelijk dat er onderdruk heerst in de emulsiebuis, daarom zuigt deze ook brandstof aan, maar hij zit wel vol met zijn neus in de brandstof, dwz hij kan alleen brandstof aanzuigen en dat wordt volledig aangevuld door de vlotter/tank...
Maar het zand zit altijd in de dop onder in de vlotterkamer, maar dat is niet het laagste punt. Er zit een nog dieper gedeelte naast de dop, en deze is brandschoon. Ook had ik een vreemde vreetplek op de naald met diepe krassen.
Het lijkt er eerder op dat het zand/stof langs de naald naar beneden komt. Alleen dan komt het precies in de dop terecht.
hej gonzales ,ben ergens blij dat er nog iemand hetzelfde probleem heeft.
Mijn dealer begon al te denken dat ik het zand er zelf in stopte, maar wat kan je daar mee bereiken??? En inderdaad het zand zit enkel in het dopje en niet in de ruimte errond. Heb hier ook geen verklaring voor. Ik ga mijn gasnaald ook is bekijken op slijtagesporen. Als het stof langs het luchtgedeelte naar binnenkomt dan moet mijn motor toch al veel stof binnen hebben en olie verstoken of dergelijke? wat niet het geval is.
Hoop dat je iets vind.
Mijn dealer begon al te denken dat ik het zand er zelf in stopte, maar wat kan je daar mee bereiken??? En inderdaad het zand zit enkel in het dopje en niet in de ruimte errond. Heb hier ook geen verklaring voor. Ik ga mijn gasnaald ook is bekijken op slijtagesporen. Als het stof langs het luchtgedeelte naar binnenkomt dan moet mijn motor toch al veel stof binnen hebben en olie verstoken of dergelijke? wat niet het geval is.
Hoop dat je iets vind.
Blijft interessant, ja...
Het probleem lijkt zich bij iedere FCR (MX) carb voor te doen, bij sommige (veel) erger dan bij andere.
Dat topic op TT is trouwens offline (sinds de terugschakeling naar het oude format), heb het nog niet terug kunnen vinden.
Het probleem lijkt zich bij iedere FCR (MX) carb voor te doen, bij sommige (veel) erger dan bij andere.
Dat topic op TT is trouwens offline (sinds de terugschakeling naar het oude format), heb het nog niet terug kunnen vinden.
Carburgate deel 3.
Vandaag weer wat onderzoek gedaan.
Vooraf, de carburateur maakt op mij een slechte indruk. Dit is absoluut geen kwaliteits produkt. De dichtvlakken zijn slecht, de aansluitingen zijn niet bewerkt, etc. Dit lijkt op een goedkope chinese variant. Dit had ik niet verwacht van Yamaha. Op een XT 600 van 6000 euro past dit, maar op een WR van 11000 euro absoluut niet. Misschien toch maar eens naar geel of rood gaan kijken de volgende keer. (De voorvork is ook naadje, maar dat is een ander verhaal)
- Eerst uitgezocht of de aansluitingen van de luchtslangetjes niet ergens lekken, bv op de extra deling die de carburateur heeft boven de vlotterbak. Beide kanalen op druk gezet, binnenin afgedicht en talkpoeder op de buitenkant, geen lekkage. Het komt dus niet rechtstreeks binnen.
- Boring choke is erg diep, komt bijna in kanaal uit, maar is ook dicht.
- Vlotterbak gemonteerd, voor de rest alles eruit, en de vlotterkamer helemaal vol laten lopen, om zo alle naden op lekkage te kontroleren, geen lekkage.
Maar oeps, er komt benzine uit de overloop. Hier nooit aan gedacht. De overloop van de vlotterkamer is ook een open verbinding naar buiten, zit veel lager dan de 4 ontluchtingsslangen en heeft maar een kort slangetje. Ook komt de buis in de vlotterkamer precies in het midden uit, precies boven de aftapdop en net boven de hoofdsproeier. Vuil dat hierdoor naar binnen komt wordt direkt de sproeier in gezogen. Dit zou de vreetplekken kunnen verklaren. Ik ben ook al 2 maal stil gevallen met een verstopte hoofdsproeier, en vele malen bijna.
Rondom de hoofdsproeier en de overloop zit ook nog een plastic afschermdop, waarschijnlijk om te zorgen dat de brandstof niet te veel heen en weer kan klotsen met luchtaanzuigen tot gevolg, waardoor er lokaal misschien wel drukverschillen kunnen optreden.
Hier komt misschien de oorzaak boven. De combinatie van slechte sproeier/naald bezetting (misschien is incidenteel de naaldbuis ook wel foutief) met het daarbij optredende zeer hoge verbruik en lokale drukverschillen kunnen er mogelijk voor zorgen dat er vuil via de overloopslang binnenkomt. Dit verklaard ook de plaats waar we het aantreffen, in de aftapdop en de vreetplekken op de naald.
Kriscros, jij had filtertjes geplaatst in de 4 slangen, maar ook in de overloopslang? Want bij jou was het probleem niet over.
Ik ga de naald, naaldbuis en sproeierbezetting aanpassen en een filter in de overloopslang plaatsen.
Resultaat volgt.
Vandaag weer wat onderzoek gedaan.
Vooraf, de carburateur maakt op mij een slechte indruk. Dit is absoluut geen kwaliteits produkt. De dichtvlakken zijn slecht, de aansluitingen zijn niet bewerkt, etc. Dit lijkt op een goedkope chinese variant. Dit had ik niet verwacht van Yamaha. Op een XT 600 van 6000 euro past dit, maar op een WR van 11000 euro absoluut niet. Misschien toch maar eens naar geel of rood gaan kijken de volgende keer. (De voorvork is ook naadje, maar dat is een ander verhaal)
- Eerst uitgezocht of de aansluitingen van de luchtslangetjes niet ergens lekken, bv op de extra deling die de carburateur heeft boven de vlotterbak. Beide kanalen op druk gezet, binnenin afgedicht en talkpoeder op de buitenkant, geen lekkage. Het komt dus niet rechtstreeks binnen.
- Boring choke is erg diep, komt bijna in kanaal uit, maar is ook dicht.
- Vlotterbak gemonteerd, voor de rest alles eruit, en de vlotterkamer helemaal vol laten lopen, om zo alle naden op lekkage te kontroleren, geen lekkage.
Maar oeps, er komt benzine uit de overloop. Hier nooit aan gedacht. De overloop van de vlotterkamer is ook een open verbinding naar buiten, zit veel lager dan de 4 ontluchtingsslangen en heeft maar een kort slangetje. Ook komt de buis in de vlotterkamer precies in het midden uit, precies boven de aftapdop en net boven de hoofdsproeier. Vuil dat hierdoor naar binnen komt wordt direkt de sproeier in gezogen. Dit zou de vreetplekken kunnen verklaren. Ik ben ook al 2 maal stil gevallen met een verstopte hoofdsproeier, en vele malen bijna.
Rondom de hoofdsproeier en de overloop zit ook nog een plastic afschermdop, waarschijnlijk om te zorgen dat de brandstof niet te veel heen en weer kan klotsen met luchtaanzuigen tot gevolg, waardoor er lokaal misschien wel drukverschillen kunnen optreden.
Hier komt misschien de oorzaak boven. De combinatie van slechte sproeier/naald bezetting (misschien is incidenteel de naaldbuis ook wel foutief) met het daarbij optredende zeer hoge verbruik en lokale drukverschillen kunnen er mogelijk voor zorgen dat er vuil via de overloopslang binnenkomt. Dit verklaard ook de plaats waar we het aantreffen, in de aftapdop en de vreetplekken op de naald.
Kriscros, jij had filtertjes geplaatst in de 4 slangen, maar ook in de overloopslang? Want bij jou was het probleem niet over.
Ik ga de naald, naaldbuis en sproeierbezetting aanpassen en een filter in de overloopslang plaatsen.
Resultaat volgt.
Frank! schreef: Wanneer je deze slangetjes naar bv. de luchtfilterbox geleidt, blijf je dan hetzelfde probleem houden?
bij mij zat er een GDDUQ naald in waarmee ik maar 90km kon doen .
Nu had ik al geprobeerd om de naald en aanzuigbuis over te zetten van de goede carburator in de mijne omdat ik dacht dat het daaraan lag. Ook heb ik tegelijk kleine benzinefiltertjes geplaatst. Het resultaat: hij rijd super,verbruik sterk gedaald(naald 0BEKR)120km met een tank en het lichte gestomp op de weg bij constant toerental is weg. Maar toch nog fijn stof aanwezig in de dop. Had wel de indruk dat het minder was en geen grote vlokken meer. Zijn benzinefilters niet fijn genoeg?
Vroeger zaten er echt grote stukken vuil bij wat je echt geen fijn stof kan noemen.
Ik heb links en rechts van de carbu 2 kleine T-stukjes geplaats zodat de slangetjes die van boven komen samen komen . Hierdoor moet ik maar 3 filtertjes plaatsen en is het minder druk onder de carbu. Ook op het slangetje van de vlotterkamer zit dus een filtertje. Op het dekseltje van de gaskabels zit ook een slangetje dit heb ik zo gelaten.
Nu had ik al geprobeerd om de naald en aanzuigbuis over te zetten van de goede carburator in de mijne omdat ik dacht dat het daaraan lag. Ook heb ik tegelijk kleine benzinefiltertjes geplaatst. Het resultaat: hij rijd super,verbruik sterk gedaald(naald 0BEKR)120km met een tank en het lichte gestomp op de weg bij constant toerental is weg. Maar toch nog fijn stof aanwezig in de dop. Had wel de indruk dat het minder was en geen grote vlokken meer. Zijn benzinefilters niet fijn genoeg?
Vroeger zaten er echt grote stukken vuil bij wat je echt geen fijn stof kan noemen.
Ik heb links en rechts van de carbu 2 kleine T-stukjes geplaats zodat de slangetjes die van boven komen samen komen . Hierdoor moet ik maar 3 filtertjes plaatsen en is het minder druk onder de carbu. Ook op het slangetje van de vlotterkamer zit dus een filtertje. Op het dekseltje van de gaskabels zit ook een slangetje dit heb ik zo gelaten.