KTM 250-300 2T blok evolutie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

hello,

vorig jaar had ik een 2007 ktm 250 exc, en daar was ik heel tevreden van, helaas moest ik deze door omstandigheden verkopen maar nu kijk ik dus weer uit naar een nieuwe (occasie) 2T.

ik vroeg me alleen wat de grote veranderingen zijn geweest sinds 2006 aan de 250-300 blokken. ik weet dat sinds 2008 een elektrische start erop zit, maar is de rest van het blok drastisch verandert (beter of slechter?)

Groeten, Paul
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

hai,

Ik heb nu een jaar een 2009 300 exc-e en ben er ook prima tevreden over.

belangrijkste verschillen waren voor mij (kwam van een '02 380)

1. e-start (wel onderhouds gevoelig.... goed bijhouden!)
2. sterk verbeterde vering (met een goede veer achter héél tevreden over)
3. je kan je povervalves opening regelen met een set veren (hard, zachter, zachtst, nieuwe optie)
4. je kan je ontstekings timing (of mapping;) ) regelen met een optionele knop

blokken zijn in mijn beleving net zo goed, je mag 100 uur op een zuiger zetten en 200 op het blok. Over de bakken heb ik nog weinig gehoord en de koppeling ook niet eigenlijk. In de SX vervangen ze de koppeling vaak door een hinson die sterker zijn.

hij loopt niet zo hard en sterk als een 530, maar de rijder maakt alle verschil :)
Laatst gewijzigd door Rico op di mei 04, 2010 10:33, 3 keer totaal gewijzigd.
KTM 300 EXC a world of joy :P
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Rico, 4-: niet de mapping verandert maar wel de timing. Die wordt iets later, danwel vroeger.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

huskie schreef:Rico, 4-: niet de mapping verandert maar wel de timing. Die wordt iets later, danwel vroeger.
Ow exsqueeze me :)

je zou meer koppel krijgen voor trailen, ik persoonlijk merk meer aan het gebruik van een hardere veer. met de rode (zachte) veer erin kan ik "mappen/timen"wat ik wil maar merk het niet echt.

kom uiteindelijk toch tot de voorkeur om altijd "hoog vermogen" te rijden onderin is hij dan nog altijd heel goed vindt ik.

Al met al een hele fijne motor voor mij iig.
KTM 300 EXC a world of joy :P
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

over kracht moet je me niets vertellen, ik hield met gemak (en haalde ze zelfs in) 450's bij... ik rij wel supermoto ermee :lol:

die veren van de PV kon je ook al vervangen bij mijn 2007, zat een gele in std (of groene, weet niet meer precies)

maar zijn de blokken van 2007 tot nu hetzelfde? uitgezondert de E-start

van die knop wist ik ook wel van, maar dat is principe gewoon een knop op de draad die std verbonden is (of niet) grijze draad dacht ik :!: :?:
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

nou, het is geen 380 dat kan ik je wel vertellen... die kon met dezelfde gearing wel harder doorstoken...

maar vermogen is prima hoor, net wat minder koppel zegmaar.

draad is standaard verbonden ja, en het blok kan ik geen onderlegde uitspraak over doen. Vaak zie je dat je een 2007 blok makkelijk onder een 09 fiets kan steken en vice versa. Weinig verschil verwacht ik.
KTM 300 EXC a world of joy :P
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

ja 380 is niet niks :!: iemand op een amerikaans forum heeft een 380 blok in nieuw frame gelegd, dus veel power met modern frame/vering

al weet ik niet hoe een std 380 rijdt...
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

vraagje, ik weet een 380 staan die niet meer loopt, zijn er nog makkelijk onderdelen te krijgen voor die motor of is dat een ramp? (1998 model)

technisch gezien kan ik alles zelf, dat is geen probleem
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

PH450 schreef:vraagje, ik weet een 380 staan die niet meer loopt, zijn er nog makkelijk onderdelen te krijgen voor die motor of is dat een ramp? (1998 model)

technisch gezien kan ik alles zelf, dat is geen probleem
je kan alles gewoon bestellen, zou wel bij LV-motors bestellen, super ervaringen mee. de anderen willen je wel eens 300 of 250 spullen opsturen, dingen aan een 380 zijn echt anders.

zuigers kan hij ook nog de "goede soort" bestellen...

oudere motoren zijn onderdelen wel duur! bakkie kost je zo 8 meiers ;(
KTM 300 EXC a world of joy :P
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

en zijn het betrouwbare motoren?
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

In de beginjaren heb ik er veel stomme dingen mee gedaan, en zelf mee lopen rommelen...

De laatste 2 jaar heb ik het blok laten doen door LV en probleemloos de uren gehaald. in die periode startte hij ook makkelijk en kicken ging ook niet verkeerd. Carburatie en dat soort dingen schudt hij zo uit zijn mouw, ik weet er geen fuck van... :)
KTM 300 EXC a world of joy :P
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

De 380, flinke fiets, meer een 500 met 125 eigenschappen ;)
Je kunt er niet zomaar iedereen opzetten.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

klopt, maar het is voor supermoto mee te rijden, voor enduro zou ik dat niet direct zien zitten zo'n 380 :lol:

in supermotard kan je dat vermogen beter kwijt :wink:
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

ging supergoed op me 380 hoor, beetje hetzelfde als een 525 de 450's waren op vermogen niet zo sterk iig

een 380 is heel handelbaar iig wat mij betreft :) ga zaterdag naar een 380sx kijken, denk dattik um wel meeneem :P

maar we gaan of topic mannen :)
KTM 300 EXC a world of joy :P
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Ps. heb ook veel sm op veldhoven gereden met de 380 (zie: http://www.youtube.com/watch?v=QIkIUuAKLIE ) en het gaat leuk enzo maar trage bochten is het teveel deng deng... kan je echt beter viertakten ....
KTM 300 EXC a world of joy :P
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

heb dat filmpje al 10 keer gezien, blijft mooi :lol:

offtopic is niet erg, als het maar over 2T gaat
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

en om dan meteen maar 1 van de meest extreme 2t supermoto's te laten zien:


http://www.youtube.com/watch?v=UcYyl5OK ... re=related

errug moeilijk om daar hard mee rond te gaan denk ik...
Rico
Berichten: 133
Lid geworden op: di mar 07, 2006 00:08
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

http://www.youtube.com/watch?v=KmYOn5_OlJo

nog een van mijn 380 op CPZ (zandvoort) lang geleden zeg dat ik deze filmpjes zag :)

die 500 zie en hoor moeite hebben met die laatste bocht op het end, dat doe een viertakt veel strakker.
KTM 300 EXC a world of joy :P
PH450
Berichten: 46
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:29

hmm, op bilstain had ik met me 250 hetzelfde probleem, op het supermoto circuit is er bovenaan een U-bocht, en met een 2takt verlies je daar zoveel tijd... zakt compleet weg in toeren...

btw, mooi filmpje daar op zandvoort! ben op zoek naar een 380 nu, maar er is niet veel aanbod (in belgie)...

dit was me 250 (op bilstain)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie