heb nu een yamaha wr 450 met alu kader, deze start zeer slecht met ingeschakelde versnelling en kruipt dan een beetje vooruit tijdens het starten. Is dit eigen aan deze motor of niet normaal?
vroeger had ik de 450 met ijzeren kader en hier nooit problemen mee gehad. Ook het verbruik is gestegen tegenover de ijzeren kader.
Iemand hier ervaring mee? alvast bedankt
slecht starten met ingeschakelde versnelling
Moderator: ghulst
Altijd last van gehad met mijn motor, weliswaar kickstart, maar komt door het vastplakken van de koppelingsplaten. Elektrische start zou daar eigenlijk wel doorheen moeten slaan, kennissen van me die een wrf rijden hebben daar volgens mij ook nooit last van, ook niet bij kicken. Wellicht een kwestie van bak-olie verwisselen/veranderen of veerspanning in de drukgroep.
heb pas olie ververst voor de 2de maal , er staan nu 900 km op de motor.
heb hem gekocht met 200 km op de teller dus ingeslagen korf zou straf zijn. Je zou denken dat hij niet ver genoeg ontkoppelt maar als je wil vertrekken moet je de koppelingshendel toch enkele cm van het stuur loslaten alvorens hij vertrekt. Het lijkt dat hij niet volledig ontkoppleld om vlot te kunnen starten. Ook klakt hij harder bij het in 1ste zetten dan men vorige. ???
heb hem gekocht met 200 km op de teller dus ingeslagen korf zou straf zijn. Je zou denken dat hij niet ver genoeg ontkoppelt maar als je wil vertrekken moet je de koppelingshendel toch enkele cm van het stuur loslaten alvorens hij vertrekt. Het lijkt dat hij niet volledig ontkoppleld om vlot te kunnen starten. Ook klakt hij harder bij het in 1ste zetten dan men vorige. ???
zelfde verhaal hier.gassen schreef: Trap de motor ook meestal in de vrijstand aan (of druk op het knopje)
Dus misschien is het zo erg nog niet?
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo okt 22, 2006 17:52
- Locatie: Lopik
Mijn Husqvarna deed dit ook met vol-synthetische olie , na te zijn overgegaan op half-syntheet is het overgegaan.
Het is denk ik het kleven van de platen .
Het is denk ik het kleven van de platen .
zou een kromme ijzeren koppelingsplaat kunnen of komt dit niet gemakkelijk voor? en als er 1 krom is kan je dat echt zien als je deze op een vlakke ondergrond legt of niet met het blote oog te zien?
rijd nu met half synteet olie motul, dezelfde olie als mij oude wr.
vind het best vervelend als je op een helling stilvalt en dan eerst neutral moet gaan zoeken.
rijd nu met half synteet olie motul, dezelfde olie als mij oude wr.
vind het best vervelend als je op een helling stilvalt en dan eerst neutral moet gaan zoeken.
Komt de koppeling normaal wel makkelijk vrij? Dan is het geen kromme plaat.
En idd na 900km al een ingeslagen korf is bijna onmogelijk, dat komt volgens mij alleen bij stunters voor.
Draai de kabel eens goed strak ,dus zonder speling en kijk of het dan wel werkt.
En idd na 900km al een ingeslagen korf is bijna onmogelijk, dat komt volgens mij alleen bij stunters voor.
Draai de kabel eens goed strak ,dus zonder speling en kijk of het dan wel werkt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
hej gassen, heb de koppelingskabel zo strak mogelijk geregeld (speling net weg) en dan heeft hij het nog. Vandaag zelfs met warme motor in zijn 1 zetten en met ingetrokken koppeling kruipt hij al vooruit. Ook neutraal vinden met draaiende motor is zo goed als onmogelijk.
Wat wel opvalt is dat als de motor al vooruit begint te kruipen ik de koppelings hendel nog een 3cm van het stuur kan lossen alvorens er meer gekoppeld word. Dus het probleem zit hem precies niet in het te weinig van elkaar komen van de koppelingsplaten. Maar wat dan???
Wat wel opvalt is dat als de motor al vooruit begint te kruipen ik de koppelings hendel nog een 3cm van het stuur kan lossen alvorens er meer gekoppeld word. Dus het probleem zit hem precies niet in het te weinig van elkaar komen van de koppelingsplaten. Maar wat dan???
Ik gok op een kromme koppelingsplaat. Leg ze eens op een glasplaatje
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
valt dit niet gewoon onder je garantie als hij pas 900km heeft gelopen?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
vandaag koppeling maar is opengehaald. ijzeren platen blauw met doffe plekken. en de binnenst korf ingesleten waar de eerste kurke plaat tegen wrijft. Hopla alles nieuw erin (grotendeels garantie) ---> zonder resultaat.
Dus de ingesleten korf en de blauwe platen zijn het gevolg van het te weinig ontkoppelen maar wat is de oorzaak? Motor staat nu bij de dealer. Ik weet het niet meer.
Dus de ingesleten korf en de blauwe platen zijn het gevolg van het te weinig ontkoppelen maar wat is de oorzaak? Motor staat nu bij de dealer. Ik weet het niet meer.
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn KTM 2-takt. Ik heb het probleem al wat verbeterd, maar nog niet 100% opgelost. Enkele zaken op een rij:
Een plakkende koppeling blijkt relatief vaak voor te komen.
Type en leeftijd van de olie kunnen een rol spelen. Ikzelf heb nieuwe Motorex 15W40 na een 20 uur vervangen, maar met weinig resultaat.
Kerven in de korf: bij mij niet aanwezig.
Veren die te weinig spanning geven, geven slippende koppeling, maar in princiepe geen plakkende koppeling. De mijne waren aan vervanging toe, echter zonder beterschap...
Vervolgens heb ik de hydraulische koppeling voor alle zekerheid ontlucht (backbleeding) : volgens mij zat er geen lucht in. Indien er wel lucht in zit is dit een vaak voorkomende oorzaak.
Vervolgens heb ik dan maar de staalplaten vervangen ( alhoewel die helemaal niet versleten waren en op het eerste zicht niet krom ) en heb ik tegelijkertijd de kurkplaten met een superfijn schuurpapier opgeschuurd op een vlakke glasplaat. Bij de eerste keer opstarten was het nu nog erger ( schuurdeeltjes in de olie achtergebleven? ), maar door hem goed los te rijden is het probleem precies een stuk beter nu. Ik zou het nu nog eens moeten testen, maar heb de laatse keer mijn mediale collaterale gewrichtsband gescheurd in mijn knie...
Mocht het hiermee ook niet opgelost zijn, vrees ik dat er niets anders meer opzit dan ook de dure kurkplaten te vervangen.
Ik heb ergens eens gelezen dat door gebruik en verhitting, de kurkplaten kunnen dichtslibben en te glad oppervlak kunnen krijgen, waardoor in combinatie met de olie de platen nog moeilijk lossen. Vandaar dat er soms gezegd wordt om de kurk eens op te schuren.
Enfin, een lang verhaal om aan te tonen dat je helmaal niet de enige bent!
Een plakkende koppeling blijkt relatief vaak voor te komen.
Type en leeftijd van de olie kunnen een rol spelen. Ikzelf heb nieuwe Motorex 15W40 na een 20 uur vervangen, maar met weinig resultaat.
Kerven in de korf: bij mij niet aanwezig.
Veren die te weinig spanning geven, geven slippende koppeling, maar in princiepe geen plakkende koppeling. De mijne waren aan vervanging toe, echter zonder beterschap...
Vervolgens heb ik de hydraulische koppeling voor alle zekerheid ontlucht (backbleeding) : volgens mij zat er geen lucht in. Indien er wel lucht in zit is dit een vaak voorkomende oorzaak.
Vervolgens heb ik dan maar de staalplaten vervangen ( alhoewel die helemaal niet versleten waren en op het eerste zicht niet krom ) en heb ik tegelijkertijd de kurkplaten met een superfijn schuurpapier opgeschuurd op een vlakke glasplaat. Bij de eerste keer opstarten was het nu nog erger ( schuurdeeltjes in de olie achtergebleven? ), maar door hem goed los te rijden is het probleem precies een stuk beter nu. Ik zou het nu nog eens moeten testen, maar heb de laatse keer mijn mediale collaterale gewrichtsband gescheurd in mijn knie...
Mocht het hiermee ook niet opgelost zijn, vrees ik dat er niets anders meer opzit dan ook de dure kurkplaten te vervangen.
Ik heb ergens eens gelezen dat door gebruik en verhitting, de kurkplaten kunnen dichtslibben en te glad oppervlak kunnen krijgen, waardoor in combinatie met de olie de platen nog moeilijk lossen. Vandaar dat er soms gezegd wordt om de kurk eens op te schuren.
Enfin, een lang verhaal om aan te tonen dat je helmaal niet de enige bent!
Zo goed als met elke motor last van gehad!
Mooi voorbeeld:
Honda CRF 450.
Complete koppeling vervangen (alle platen plus binnen en buitenhuis en veren en drukstif etc etc) van het merk Proxx.
Nieuwe olie 10W40 Castrol RS er op
En nog steeds hetzelfde liedje .
Maar het klopt wel. je kunt het minimaliseren, vaak is er wel een oorzaak
Mooi voorbeeld:
Honda CRF 450.
Complete koppeling vervangen (alle platen plus binnen en buitenhuis en veren en drukstif etc etc) van het merk Proxx.
Nieuwe olie 10W40 Castrol RS er op
En nog steeds hetzelfde liedje .
Maar het klopt wel. je kunt het minimaliseren, vaak is er wel een oorzaak
verstand op nul en nadenken
vandaag motor terug gaan halen, nu zit er een compleet nieuwe koppeling in. Probleem opgelost. Vlot starten in versnelling en niet meer de neiging om weg te kruipen met ingetrokken koppeling.
Denk dat het dan toch aan de kurken platen gelegen heeft zoals greenbull omschrijft.
Enkel neutral vinden lukt maar 8 op de 10 maar dat is niet het ergste,
Elke ktm heeft dit denk ik maar dan erger.
Denk dat het dan toch aan de kurken platen gelegen heeft zoals greenbull omschrijft.
Enkel neutral vinden lukt maar 8 op de 10 maar dat is niet het ergste,
Elke ktm heeft dit denk ik maar dan erger.
Allé, proficiat. Wel een dure grap uiteindelijk hè!
Wat betreft het vinden van de neutraal met draaiende motor: lukt inderdaad zeer moeilijk bij KTM, maar dit is normaal. Liever dit dan bij het schakelen ongewild in neutraal terecht te komen...
Wat betreft het vinden van de neutraal met draaiende motor: lukt inderdaad zeer moeilijk bij KTM, maar dit is normaal. Liever dit dan bij het schakelen ongewild in neutraal terecht te komen...