Hallo,
Even voorstellen, ik ben Thijs 18 jaar en wonend in Hengelo overijssel. Een hobby die me erg interesseert is lekker baggeren in het zand met een mooie enduro motor. Ik heb al enig zins rond geneuseld bij een Huski dealer en tijdens het kijken zitten watertanden naar al mooie enduro motors.
Volgens de enduroboer was het verstanding om met een 250 cc 4-takt te beginnen. Oké maar ik heb nog steeds vragen.
Dus om maar te beginnen:
- Ik woon in Hengelo in het mooie Twente, maar waar kan ik tegenwoordig nog vrij bijv. door de bossen ect. rondrijden? Op internet kan ik ook niet echt iets vinden, behalve dan de georganiseerde offroads/enduro's ritten
- Zijn er hier ook mensen uit Hengelo, Borne of omgeving die actief zijn op dit forum? Zoja zeg het me even zodat ik je misschien dan het één en ander kan vragen over van alles wat met enduro rijden te maken heeft.
- Om eerlijk te zeggen heb ik nog nooit op een crosser of enduro gereden en zou dit graag een keer willen proberen hoe dit nu gaat(ik had wel een supermoto schakelbrommer waarmee ik dan nog weleens door het bos croste, maar dit is niet echt vergelijkbaar). Kan iemand mij vertellen waar je het best een keer kunt oefenen en of de crossclub je dit zo wilt laten proberen) Want ik wil het eerst een keer proberen:P
- Als je enduro rijdt moet je ook een aanhangwagen? Tenzij je alles op de weg wil afleggen en de onderhoudskosten per gereden km nogal prijzig zijn.
Zover mij vragen die ik kan bedenken. Ik zie uit naar jullie reactie's
MVG,
Thijs
nieuw en vragen!
Moderator: ghulst
Ik zal maar beginnen dan, om te beginnen over dat "proberen" dan zul je toch echt een vriend/kennis moeten hebben die jou zijn motortje wil lenen.
verder ben ik zelf begonnen op een honda xr 600 van '84 (tien jaar geleden). ik rij nu op een crf 250 en hier ga ik harder op en heb meer plezier dan op de xr 600.
hiermee wil ik zeggen dat je op elke viertakt kan beginnen en vervolgens zoeken wat het beste bij je past.
een tweetakt is een ander verhaal hier moet je op leren rijden (ik wel), er zijn mensen die zweren bij een tweetakt maar viertakt rijdt makkelijker.
ik denk als je wilt beginnen en niet te duur een motor wilt kopen dan zou ik je adviseren om uit te kijken naar een handa xr (250 of 400) of een kawasaki klx 300.
ik hoop dat je nog en mooie offroad toekomst tegemoet gaat.
over het rijden over de weg, ik gebruik mijn motor alleen voor offroad gebruik(zoals de meesten), ik rijdt alleen een keer over de weg om te tanken.
verder alles met aanhanger of busje.
ik vind op de weg rijden trouwens ook niet leuk.
Groeten,
Johnny
verder ben ik zelf begonnen op een honda xr 600 van '84 (tien jaar geleden). ik rij nu op een crf 250 en hier ga ik harder op en heb meer plezier dan op de xr 600.
hiermee wil ik zeggen dat je op elke viertakt kan beginnen en vervolgens zoeken wat het beste bij je past.
een tweetakt is een ander verhaal hier moet je op leren rijden (ik wel), er zijn mensen die zweren bij een tweetakt maar viertakt rijdt makkelijker.
ik denk als je wilt beginnen en niet te duur een motor wilt kopen dan zou ik je adviseren om uit te kijken naar een handa xr (250 of 400) of een kawasaki klx 300.
ik hoop dat je nog en mooie offroad toekomst tegemoet gaat.
over het rijden over de weg, ik gebruik mijn motor alleen voor offroad gebruik(zoals de meesten), ik rijdt alleen een keer over de weg om te tanken.
verder alles met aanhanger of busje.
ik vind op de weg rijden trouwens ook niet leuk.
Groeten,
Johnny
Als je nog nooit met zoiets hebt gereden dan is een XR250 idd leuk om mee te beginnen, valt ook binnen de 25kW regel.
En proefrijden, als je een rijbewijs hebt is het wat gemakkelijker en je kunt bij sommige motorboeren testen als je echt geïnteresseerd bent.
Vrij rijden wordt steeds moeilijker omdat er steeds meer onverharde paden worden gesloten. Dus zul je zelf op zoek moeten gaan naar legale paden, zoals de meeste van ons doen.
En ja ook ik gebruik de aanhangeRD om overal heen te gaan, behalve als ik in de buurt rij natuurlijk. Eerst 150km rijden voor een rit, spul daar kapot rijden en dan niet meer terug kunnen Of als je daar aankomt is je band "alweer versleten"
Neem eens een kijkje op www.Codegroen.com sorry Nop
En proefrijden, als je een rijbewijs hebt is het wat gemakkelijker en je kunt bij sommige motorboeren testen als je echt geïnteresseerd bent.
Vrij rijden wordt steeds moeilijker omdat er steeds meer onverharde paden worden gesloten. Dus zul je zelf op zoek moeten gaan naar legale paden, zoals de meeste van ons doen.
En ja ook ik gebruik de aanhangeRD om overal heen te gaan, behalve als ik in de buurt rij natuurlijk. Eerst 150km rijden voor een rit, spul daar kapot rijden en dan niet meer terug kunnen Of als je daar aankomt is je band "alweer versleten"
Neem eens een kijkje op www.Codegroen.com sorry Nop
Laatst gewijzigd door gassen op di mar 30, 2010 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ehh.. begonen op een honda NX 650 Dominator, daarna op een Suzuki DR 800..
regelmatig 500km op een dag inc rit, behalve knippers en wat lekke banden die ik zo weer gemaakt had geen stukken.. dus altijd gewoon weer op de tuf naar huis..
goed ga niet zo snel als de lichte jongens, maar rij net zo snel 2 rondjes op handel als zij gerekend vanaf aankomst en vertrek.. geen brommer afladen/opladen en omkleden
maar er nu een KTM 640 bij.. rijd wat makkelijker offroad
regelmatig 500km op een dag inc rit, behalve knippers en wat lekke banden die ik zo weer gemaakt had geen stukken.. dus altijd gewoon weer op de tuf naar huis..
goed ga niet zo snel als de lichte jongens, maar rij net zo snel 2 rondjes op handel als zij gerekend vanaf aankomst en vertrek.. geen brommer afladen/opladen en omkleden
maar er nu een KTM 640 bij.. rijd wat makkelijker offroad
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik kom uit Enschede, en ik cross al enkele jaren en rijd ook al enkele jaartjes enduro, maar kan je wel vertellen dat het mooie 'vrije' twente ook aan regels is gebonden en dat vrij rijden in de bossen zo goed als niet meer kan .
Het gebeurd nog wel, maar de verbods borden staan overal bij de bosranden.
Ook hier komt steeds vaker een politie actie voor waarbij ontsnappen zo goed als onmogelijk is.
Gelukkig zijn hier in de omgeving genoeg enduro/off road ritten en crossbanen te vinden.
Het gebeurd nog wel, maar de verbods borden staan overal bij de bosranden.
Ook hier komt steeds vaker een politie actie voor waarbij ontsnappen zo goed als onmogelijk is.
Gelukkig zijn hier in de omgeving genoeg enduro/off road ritten en crossbanen te vinden.
verstand op nul en nadenken
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
@zappa, moet je er wel ff bij vermelden dat je de zandbult en crossbaan hebt over geslagen he
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Hey barry,barry! schreef:Ik kom uit Enschede, en ik cross al enkele jaren en rijd ook al enkele jaartjes enduro, maar kan je wel vertellen dat het mooie 'vrije' twente ook aan regels is gebonden en dat vrij rijden in de bossen zo goed als niet meer kan .
Het gebeurd nog wel, maar de verbods borden staan overal bij de bosranden.
Ook hier komt steeds vaker een politie actie voor waarbij ontsnappen zo goed als onmogelijk is.
Gelukkig zijn hier in de omgeving genoeg enduro/off road ritten en crossbanen te vinden.
heb je ook een standaard groepje waarmee je afspreekt om routes te rijden?
Ps. het is jammer dat je bijna nergens meer mag rijden, maar is er nergens een bos in nederland opengesteld voor offroad spektakel?
Wij gaan wel eens de crossbaan op ja, maar is lang zo leuk niet dan de paden op.Donnie schreef:Bedankt voor reacties!
Maar gaan jullie mensen ook weleens met de enduro motor over de crossbaan heen?
Eigelijk vind ik er geen reet aan om op een baan te rijden, maar misschien ligt het jou wel.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
2 x wel jaCrazyWezel schreef:@zappa, moet je er wel ff bij vermelden dat je de zandbult en crossbaan hebt over geslagen he
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ja, gaat er prima mee. Vering slaat af en toe een keer door omdat de vering voor een enduro wat zachter is afgesteld (persoonlijke wens).Donnie schreef:Bedankt voor reacties!
Maar gaan jullie mensen ook weleens met de enduro motor over de crossbaan heen?
En zit er verschil tussen enduro en offroad? Of is het gewoon hetzelfde?
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=10757 voor een impressie
Enduro is off road met tijdslimiet en crossproeven op tijd. Zie www.Enduro.nl
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
nou ik ga meer voor de routes, maar toch om te beginnen met rijden zou oefenen op een crossbaan niet gek zijnklomp schreef:Wij gaan wel eens de crossbaan op ja, maar is lang zo leuk niet dan de paden op.Donnie schreef:Bedankt voor reacties!
Maar gaan jullie mensen ook weleens met de enduro motor over de crossbaan heen?
Eigelijk vind ik er geen reet aan om op een baan te rijden, maar misschien ligt het jou wel.
Hé Donnie!
Kom je uit Hengelo? Dan zou je misschien eens kunnen kijken bij René Satink. Hij verkoopt trouwens geen Honda, maar je kunt altijd ff proberen. Of bij Crosshop Hengelo. En die hebben nog wel eens een leuk 2dehandsje te koop.
Ik woon zelf in Haaksbergen. Dat is niet al te ver van jou. Zondag ga ik hier in de buurt nog even crossen op een klein aangelegd baantje op een maisveld. Als je zin hebt kom je ff kijken, eventueel een rondje rijden?
Groeten Jan Willem
Kom je uit Hengelo? Dan zou je misschien eens kunnen kijken bij René Satink. Hij verkoopt trouwens geen Honda, maar je kunt altijd ff proberen. Of bij Crosshop Hengelo. En die hebben nog wel eens een leuk 2dehandsje te koop.
Ik woon zelf in Haaksbergen. Dat is niet al te ver van jou. Zondag ga ik hier in de buurt nog even crossen op een klein aangelegd baantje op een maisveld. Als je zin hebt kom je ff kijken, eventueel een rondje rijden?
Groeten Jan Willem
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Dat zijn nog eens aanbiedingen, grijp je kans . Hulde voor deze aanbieding.jwrtuning schreef:Hé Donnie!
...........
Ik woon zelf in Haaksbergen. Dat is niet al te ver van jou. Zondag ga ik hier in de buurt nog even crossen op een klein aangelegd baantje op een maisveld. Als je zin hebt kom je ff kijken, eventueel een rondje rijden?
Groeten Jan Willem
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Je hebt een PB !
Gr. JW
Gr. JW
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
en dan meteen op een 500, das wel stijl !
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
ik zal een paar zakken zand aan het stuur hangen want ik denk niet dat Thijs een vliegbrevet heeft ...
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Ik ben net bij een cross-specialist geweest in Hengelo
en hij vertelde me het één en het ander. Maar ik zit nu nog wel met de vraag of het nou wel helemaal klopt.
Ten eerste het verschil tussen een enduro of offroad motor hoe je het ook wilt noemen en een cross motor. Kijk bij een crossmotor zit gewoon super veel onderhoud aan. Luchtfilters, olie, kleppen, zuigers en toebehoren enz. en die moet je om de zoveel uur vervangen 30 bijv?
Maar die crossman zei ook dat een enduro een omgebouwde crosser is. Dus dat een enduro ook om de 30 uur dat ook allemaal nodig heeft. Maar een enduro motor is toch gemaakt om langer stukken mee te rijden. Bijv. een yamaha wr en yamaha YZ Luchtfilters en olie moet gewoon vaak vervangen worden dat begrijp ik. Maar nieuwe zuigers en kleppen ect. dat hoeft toch niet om de zoveel uur daar kan je toch redelijk wat kilometers mee. Ik begrijp best dat na een seizoen je er een nieuwe zuiger in zet en het het soort gelijke onderhoud meeneemt. Maar toch niet om de zoveel uur dat hele blok open?
En dat twee takten weer terug komen, vanwege de goedkopere onderhoudskosten?
en hij vertelde me het één en het ander. Maar ik zit nu nog wel met de vraag of het nou wel helemaal klopt.
Ten eerste het verschil tussen een enduro of offroad motor hoe je het ook wilt noemen en een cross motor. Kijk bij een crossmotor zit gewoon super veel onderhoud aan. Luchtfilters, olie, kleppen, zuigers en toebehoren enz. en die moet je om de zoveel uur vervangen 30 bijv?
Maar die crossman zei ook dat een enduro een omgebouwde crosser is. Dus dat een enduro ook om de 30 uur dat ook allemaal nodig heeft. Maar een enduro motor is toch gemaakt om langer stukken mee te rijden. Bijv. een yamaha wr en yamaha YZ Luchtfilters en olie moet gewoon vaak vervangen worden dat begrijp ik. Maar nieuwe zuigers en kleppen ect. dat hoeft toch niet om de zoveel uur daar kan je toch redelijk wat kilometers mee. Ik begrijp best dat na een seizoen je er een nieuwe zuiger in zet en het het soort gelijke onderhoud meeneemt. Maar toch niet om de zoveel uur dat hele blok open?
En dat twee takten weer terug komen, vanwege de goedkopere onderhoudskosten?
Je hebt helemaal gelijk, als iedereen om de 30 uur het hele spul zou vervangen werden de dealers slapend rijk (en wij weinig rijdend snel arm ).Donnie schreef:Maar die crossman zei ook dat een enduro een omgebouwde crosser is. Dus dat een enduro ook om de 30 uur dat ook allemaal nodig heeft. Maar een enduro motor is toch gemaakt om langer stukken mee te rijden. Bijv. een yamaha wr en yamaha YZ Luchtfilters en olie moet gewoon vaak vervangen worden dat begrijp ik. Maar nieuwe zuigers en kleppen ect. dat hoeft toch niet om de zoveel uur daar kan je toch redelijk wat kilometers mee. Ik begrijp best dat na een seizoen je er een nieuwe zuiger in zet en het het soort gelijke onderhoud meeneemt. Maar toch niet om de zoveel uur dat hele blok open?
Tenzij je op heel hoog niveau wedstrijden gaat draaien
Ëén zuiger (en eventueel nokkenasketting) per jaar is al heel wat, kleppen heb ik (onderhoudstechnisch gezien dan, tussentijdse problemen even niet meegerekend ) nog nooit vervangen (heb tot op heden wel elke twee jaar nieuw gekocht).
En ik rij niet iedere week, maar toch wel drie keer in de maand (en dan gemiddeld zo'n 150 km. per zaterdagmiddag).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!