hallo
ik heb een klein probleem.
ik heb een ktm 520.
en daar zit onderin het blok een zeefje voor de olie.
maar nu krijg ik dat inbus boutje niet los en ja hij is al over de kop gedraaid
ik heb de motor nog niet zo lang en dit wordt dus mij eerste keer dat ik de olie ververs. en nu heb ik net de pecht dat de vorige eigenaar de kop heeft lam gedraaid.
ik heb al geprobeert met een beitel alleen dat wou niet.
wie heeft een ander idee hoe als ik dit kan doen.
als niks werkt dan boor ik het kopje eraf en en dan boor ik nog een kleiner gaatje in het stukje draad eind wat overblijft en dan sla ik daar een inbusje door.
maar meschien weten jullie een beter idee.
en hoe zit dat met warm maken kan dat wel met een dat soort blok.
ik ben bang dat het dan scheurt.
en ik wou hem wel klaar hebben voor zondag want dan is er een enduro rit bij ons in de buurt
mvg roelof
boutje wil niet los
Moderator: ghulst
hehe dat boutje is het eerste dat ik bekijk waneer ik een 520 of 525 koop
als die verot gedraait is zegt dat iets over het onderhoud , of liever het gebrek daaraan.
zelf natuurlijk ook al meegemaakt . eerst leg je de 520 op zn kant
dan pak je een oud verlengstuk van een doppenset , die zet je op het bout koppie en je geeft op het andere end een paar goede dreunen met een hamer .
zo *schrikt* het schroefdraad een ietsje los , de rest probeer je rond te tikken met een beiteltje zoals je eerder al geprobeert hebt .
zorg dat je wel alvast een nieuw exemplaar in huis heb , want je moet niet dat verot gemepte ding terug draaien .
de nieuwe even goed invetten en gewoon handvast zetten , niet te strak dus.
bij elke verversbeurt ook ff dat boutje lossen en het zeefje schoonmaken.
als die verot gedraait is zegt dat iets over het onderhoud , of liever het gebrek daaraan.
zelf natuurlijk ook al meegemaakt . eerst leg je de 520 op zn kant
dan pak je een oud verlengstuk van een doppenset , die zet je op het bout koppie en je geeft op het andere end een paar goede dreunen met een hamer .
zo *schrikt* het schroefdraad een ietsje los , de rest probeer je rond te tikken met een beiteltje zoals je eerder al geprobeert hebt .
zorg dat je wel alvast een nieuw exemplaar in huis heb , want je moet niet dat verot gemepte ding terug draaien .
de nieuwe even goed invetten en gewoon handvast zetten , niet te strak dus.
bij elke verversbeurt ook ff dat boutje lossen en het zeefje schoonmaken.
4 strokes only !!
Of een torx. Maar als een beitel al niet wil terwijl die plug in de olie zit??
Warm maken kan altijd mits het geen snijbrander is.
En pas op met benzinedampen!!
Warm maken kan altijd mits het geen snijbrander is.
En pas op met benzinedampen!!
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
wat gassen zegt.. ik mep dr dan meestal ook een torx bitje in.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Heeft niks met slecht onderhoud te maken ! Bij mijn nieuwe 525 '07 brak deze bout al middendoor (en was dus nog nooit los geweest).
Kreeg bij aflevering bij Joep (JTX) al een nieuwe plug mee en de opmerking dat ie met een torx dop (er in tikken dus) wel los te krijgen was. Ik had er ook weinig vertrouwen in maar het werkte prima.
Kreeg bij aflevering bij Joep (JTX) al een nieuwe plug mee en de opmerking dat ie met een torx dop (er in tikken dus) wel los te krijgen was. Ik had er ook weinig vertrouwen in maar het werkte prima.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
gewoon het blok lekker warm draaien, dan op z'n kant.. laten schrikken met wat klappen en dan een torx bitje er in of een tang er op
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
het niet vervangen van die bout , en het stuk draaien ervan betekenen dat die zeef die erachter zit zelden is schoongemaakt.RvD schreef:Heeft niks met slecht onderhoud te maken ! Bij mijn nieuwe 525 '07 brak deze bout al middendoor (en was dus nog nooit los geweest).
Kreeg bij aflevering bij Joep (JTX) al een nieuwe plug mee en de opmerking dat ie met een torx dop (er in tikken dus) wel los te krijgen was. Ik had er ook weinig vertrouwen in maar het werkte prima.
vaker loshalen zo blijft alles gangbaar .
4 strokes only !!
hey
zo de knetters wat een reacties in een avondje.
blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.
maar ik heb al geprobeert om met de hamer er op te slaan.
zodat hij schrikt maar ik ben daar een beetje huiverig voor omdat ik niet zo veel vertrouwen in aluminium of gietijzer heb. bang dat ik het blok kapot sla. maar is dat idee van mij niks dan.
want wat hierboven staat heb ik allemaal al wel geprobeert.
ik zal morgen het nog een keer proberen met warm stoken en met de hamer slaan. en dan weer met een engelse maat inbus.
en als dat niet wil weet ik het ook niet meer.
maar bedankt voor jullie snelle reacties.
mvg roelof
zo de knetters wat een reacties in een avondje.
blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.
maar ik heb al geprobeert om met de hamer er op te slaan.
zodat hij schrikt maar ik ben daar een beetje huiverig voor omdat ik niet zo veel vertrouwen in aluminium of gietijzer heb. bang dat ik het blok kapot sla. maar is dat idee van mij niks dan.
want wat hierboven staat heb ik allemaal al wel geprobeert.
ik zal morgen het nog een keer proberen met warm stoken en met de hamer slaan. en dan weer met een engelse maat inbus.
en als dat niet wil weet ik het ook niet meer.
maar bedankt voor jullie snelle reacties.
mvg roelof
Ik zou zeker niet te hard slaan, want je kunt een gat in je carter slaan.
Grotere maat imbus erin en losdraaien is een optie, uitboren niet want dan blijft er alleen een kraagje schroefdraad over waar je weinig mee kan, hoogstens met een linkse tap verwijderen.
Nog een idee: las er een nieuw kop op, zodat je weer grip hebt. Door de hitte van het lassen zal de bout ook lossen. Nieuwe erin met een likje kopervet.
Grotere maat imbus erin en losdraaien is een optie, uitboren niet want dan blijft er alleen een kraagje schroefdraad over waar je weinig mee kan, hoogstens met een linkse tap verwijderen.
Nog een idee: las er een nieuw kop op, zodat je weer grip hebt. Door de hitte van het lassen zal de bout ook lossen. Nieuwe erin met een likje kopervet.
er zijn nog veel meer manieren.
Een gaatje boren van 4,5 of 6 mm niet te ver en dan een priem erin slaan die van spits naar vierkant loopt en dan met een waterpomptang de bout losdraaien.
Je kunt eigenlijk van alles verzinnen, het zou toch te gek zijn dat zo'n bout er helemaal niet uit wil.
Een gaatje boren van 4,5 of 6 mm niet te ver en dan een priem erin slaan die van spits naar vierkant loopt en dan met een waterpomptang de bout losdraaien.
Je kunt eigenlijk van alles verzinnen, het zou toch te gek zijn dat zo'n bout er helemaal niet uit wil.
CRF450X '08
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Idd wanneer er weer een nieuwe inzit, moet je hem eerst laten schrikken. Al draai je hem normaal vast, gaat hij uit zichzelf vastzitten.
Hoi zou even wachten op een goed antwoord hier en niet zo maar wat doen anders heb je dadelijk een nog groter probleem. zou hem al wel vast met kruip olie inspuiten dit idee zou wel kunnen werken heb het laatst met een sproeier zo gedaan maar die zit vaak ook niet zo vast. maar wacht nog even een dag
Een gaatje boren van 4,5 of 6 mm niet te ver en dan een priem erin slaan die van spits naar vierkant loopt en dan met een waterpomptang de bout losdraaien.
grtm laat effe horen hoe het gegaan is...
Een gaatje boren van 4,5 of 6 mm niet te ver en dan een priem erin slaan die van spits naar vierkant loopt en dan met een waterpomptang de bout losdraaien.
grtm laat effe horen hoe het gegaan is...
ktm 620
Als het losgekomen is
--> koop een bout met een zeskant erboven op ipv die inbus (heb ik me jaaaaaaaaren geleden al aangeschaft, en werkt prima). Googelen zal wschl wel soulaas brengen...
--> die bout mag vast met 10 Nm, wat wil zeggen handvast en dan nog een KLEIN tikje (mocht je geen momentsleutel hebben)
Momentsleuteltje van Hazet (5 - 25 NM) kost iets rond de 100 -120 €
Jo VdB
--> koop een bout met een zeskant erboven op ipv die inbus (heb ik me jaaaaaaaaren geleden al aangeschaft, en werkt prima). Googelen zal wschl wel soulaas brengen...
--> die bout mag vast met 10 Nm, wat wil zeggen handvast en dan nog een KLEIN tikje (mocht je geen momentsleutel hebben)
Momentsleuteltje van Hazet (5 - 25 NM) kost iets rond de 100 -120 €
Jo VdB
hey
nou hij is los hoor.
hij heeft een nacht in de wd40 heeft gestaan
ik heb er nog eens een paar keer op geslagen.
toen nog even warm gemaakt. en daarna met een beitel de bout los tikken.
het viel nog gelukkig mee.
en die moment sleutel die is al in bestelling hahah.
bedankt voor de hulp.
mvg henkie
nou hij is los hoor.
hij heeft een nacht in de wd40 heeft gestaan
ik heb er nog eens een paar keer op geslagen.
toen nog even warm gemaakt. en daarna met een beitel de bout los tikken.
het viel nog gelukkig mee.
en die moment sleutel die is al in bestelling hahah.
bedankt voor de hulp.
mvg henkie
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
WD40 niet.. een goede kruipolie wel
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
ook al draai je hem vast met het juiste moment, hij gaat uit zich zelf muurvast zitten. Ik pakte hiervoor een dop met een inbus, paar keer op tikken en dan los draaien!
mijne gaat altijd goed los , klein likje kopervet aan het draad doet wonderen .
ik bedenkt me net dat ik die van mijn zwager zijn 525 een keer los moest maken nadat hij de zeskant al volledig had weg geslagen met hamer en beitel .
ik heb er toen een m12 moertje bovenop gelast , gewoon met een tangetje vasthouden tegen de bout aan , en dan het m12 gaatje vollassen
af laten koelen en dan met je sleuteltje 17 het spul losdraaien .
ik bedenkt me net dat ik die van mijn zwager zijn 525 een keer los moest maken nadat hij de zeskant al volledig had weg geslagen met hamer en beitel .
ik heb er toen een m12 moertje bovenop gelast , gewoon met een tangetje vasthouden tegen de bout aan , en dan het m12 gaatje vollassen
af laten koelen en dan met je sleuteltje 17 het spul losdraaien .
Laatst gewijzigd door JoeBaR op do mar 25, 2010 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
4 strokes only !!