De achterremblokken van mijn achterrem (KTM 300EXC 2004) slijten
ongelijk. Het blok aan de buiten(remzuiger) kant is de laatste tijd veel sneller op dan die aan de binnenkant. Ze slijten de laatste tijd sowieso als een gek. Daar moet ik bij zeggen dat ik de laatste tijd alleen maar door de zware natte blub en sneeuw rijdt maar dan nog.
Heb tot nu toe het asje om de remblokken te borgen vervangen, heb een nieuwe (want was versleten) schijf gemonteerd, heb de veer boven in de klauw er even uitgehaald, die was ook behoorlijk geoxideerd.
Dat laatste heeft als enige een beetje geholpen maar na twee keer rijden zag ik tot mijn spijt dat de blokken toch weer hard en (ongelijk) gaan.
De remklauw lijkt gewoon soepel op en neer te glijden. de remzuiger kun je
met de hand gewoon terugduwen, ik leun niet met m'n voet op de rem.
Het enige wat ik zie is dat de remklauw "in rust" de neiging heeft om naar het wiel te gaan staan, maar als daar een beetje kracht opkomt lijkt me dattie
hem gewoon weer centreert. Het enige wat ik nog kan verzinnen is om
de geleidestangetjes(?) te vervangen maar dan weet ik het ook niet meer.
Iemand nog ideeen?
Tnx,
Dick.
Ongelijk slijtende remblokken
Moderator: ghulst
Dirk, tijd om te sleutelen.
Remklauw van de achterbrug afschuiven en uit elkaar trekken.
Alles schoonmaken, ook de rubbers, en met nieuw vet op de geleidestangen van de remklauw weer monteren. Nu moet de remklauw soepel heen en weer kunnen schuiven. Kan dus zijn dat die geleidebussen een roestrandje hebben opgebouwd, etc...
Die remblokken tov de klauwen van ons staan altijd wat scheef als je goed kijkt. Met een vijl kun je dat wat bijwerken.
Jou verhaal is toch dat er wat blijft hangen, ook oude remvloeistof werkt tegen. Zeker nieuwe remblok stangetjes monteren, een randje hier is ook reden voor krom sijten.
Wil je echt sleutelen, haal dan ook de zuiger eruit. Vaak zie je hier door oude remvloestof ook een roest randje. Kans is dat je nu een nieuwe zuigerkeerring moet monteren.
Mocht je remvoeistof willen vervangen, doe dat dat met een grote spuit(ex apotheek 50-200ml) en spuit vanaf de klauw terug naar het reservoir. Dan nog een beetje mazzel hebben dat er geen lucht blijft hangen.
Remklauw van de achterbrug afschuiven en uit elkaar trekken.
Alles schoonmaken, ook de rubbers, en met nieuw vet op de geleidestangen van de remklauw weer monteren. Nu moet de remklauw soepel heen en weer kunnen schuiven. Kan dus zijn dat die geleidebussen een roestrandje hebben opgebouwd, etc...
Die remblokken tov de klauwen van ons staan altijd wat scheef als je goed kijkt. Met een vijl kun je dat wat bijwerken.
Jou verhaal is toch dat er wat blijft hangen, ook oude remvloeistof werkt tegen. Zeker nieuwe remblok stangetjes monteren, een randje hier is ook reden voor krom sijten.
Wil je echt sleutelen, haal dan ook de zuiger eruit. Vaak zie je hier door oude remvloestof ook een roest randje. Kans is dat je nu een nieuwe zuigerkeerring moet monteren.
Mocht je remvoeistof willen vervangen, doe dat dat met een grote spuit(ex apotheek 50-200ml) en spuit vanaf de klauw terug naar het reservoir. Dan nog een beetje mazzel hebben dat er geen lucht blijft hangen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Oké George,
grondig als altijd.
Ik vat de hint, ik ga aan de gang, je hoort wel
hoe het afloopt.
En bedankt voor de tips maar weer!
Verder alles goed daaro?
Grtz,
Dick.
grondig als altijd.
Ik vat de hint, ik ga aan de gang, je hoort wel
hoe het afloopt.
En bedankt voor de tips maar weer!
Verder alles goed daaro?
Grtz,
Dick.
EXC300
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Moet je maar vaker langs komen!
EXC300
slijten de blokjes ook schuin af?
mijn oude LC4 had dat , de pennen waarover de klauw schuift waren afgesleten .
ik heb evt (dus als het nodig is) nog een vrij nieuwe achterremklauw liggen voor exc en sx modellen .
mijn oude LC4 had dat , de pennen waarover de klauw schuift waren afgesleten .
ik heb evt (dus als het nodig is) nog een vrij nieuwe achterremklauw liggen voor exc en sx modellen .
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
De blokjes slijten wel (vrijwel) recht, maar erg ongelijk af.
Heb nog niet de kans gehad de boel helemaal los te trekken, maar
mocht de boel écht versleten zijn dan heb ik zeker belangstelling
voor die remklauw. Alvast bedankt voor het aanbod. Voorlopig ga ik er maar van uit dat ik met het schoonmaken een eind kom en zoniet dan ga ik je het
laten weten.
Heb nog niet de kans gehad de boel helemaal los te trekken, maar
mocht de boel écht versleten zijn dan heb ik zeker belangstelling
voor die remklauw. Alvast bedankt voor het aanbod. Voorlopig ga ik er maar van uit dat ik met het schoonmaken een eind kom en zoniet dan ga ik je het
laten weten.
EXC300
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
hier ook nog een mooie.. mn pen van mn zaterdag aangeschafte KX250 is een heel eind ingesleten (nieuwe is al onderweg)
http://img638.imageshack.us/img638/2417/cimg1672d.jpg
http://img638.imageshack.us/img638/2417/cimg1672d.jpg
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Ziet er netjes uit......
EXC300
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
nieuw pennetje was 7,- dus daar viel nog wel mee te leven..
de rest wat ik vond was minder.. zie vraag / aanbod
de rest wat ik vond was minder.. zie vraag / aanbod
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
misschien dat je eerder te lang hebt gereden met te dunne remblokjes ?Herr DRénérZéele schreef:De blokjes slijten wel (vrijwel) recht, maar erg ongelijk af.
Heb nog niet de kans gehad de boel helemaal los te trekken, maar
mocht de boel écht versleten zijn dan heb ik zeker belangstelling
voor die remklauw. Alvast bedankt voor het aanbod. Voorlopig ga ik er maar van uit dat ik met het schoonmaken een eind kom en zoniet dan ga ik je het
laten weten.
het gevolg daarvan is dat de zuiger van de remklauw zich grotendeels buiten de remklauw bevind , en kan gaan roesten . hierdoor wil hij niet meer helemaal terug de remklauw in.
je kun de rem klauw even losmaken , blokjes er tussen uit halen , vervolgens op het rempedaal blijfen drukken tot de zuiger er helemaal uitkomt .
deze maak je schoon met scotshbrite , ik zou geen schuurpapier nemen !
dan het spul met vet weer inmekaar , het pennetje die de remblokjes borgt gladmaken of vervangen en insmeren met een likje kopervet.
dan de boel weer monteren en vullen / ontluchten.
als het dan aan blijft kom je maar een x langs om een remklauwtje uit te zoeken.
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
het monteren van dat zuigertje moet wel met speciaal vet toch?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
nee hoor , gewoon wiellager vet voldoet prima .
uiteraard zal de dealer je vertellen dat er speciaal (lees DUUR) vet op moet , vaak dat roze spul dat ook bij de vork keeringen zit .
maar er van uitgaande dat er maar weinig vet of olie bestaat dat gemener is dan de remolie zelf , zou een normaal lager vetje voldoende zijn.
uit ervaring kan ik zeggen dat er bij mij nog nooit een rem gelekt heeft op de zuiger , en al helemaal n iet door gebruik van *verkeerd* vet.
even offtopic ...
lagers en bewegende delen smeren met (schoon)vet kan nooit kwaad
echter (ja daar komtie) verwar smeer vet NOOIT met koper vet !!!
koper vet of copaslip is ALLEEN bedoelt om te voorkomen dat schroefdraad zich vast vreet , voornamelijk bij RVS boutjes en moertjes komt dat vaak voor , zeker omdat rvs een edelmetaal is , en bij aanraking van een minder edelmetaal zoals staan of zelfs aluminium kan het zich gaan vastvreten. kopervet bevat koperslijpsel en slijpsel is nooit goed voor bewegende en draaiende delen .
kopervet kan eventueel wel gebruikt worden als beschermlaag voor bijvoorbeeld dat pennetje dat de remblokjes borgt . er blijft natuurlijk wel zand aan plakken...
uiteraard zal de dealer je vertellen dat er speciaal (lees DUUR) vet op moet , vaak dat roze spul dat ook bij de vork keeringen zit .
maar er van uitgaande dat er maar weinig vet of olie bestaat dat gemener is dan de remolie zelf , zou een normaal lager vetje voldoende zijn.
uit ervaring kan ik zeggen dat er bij mij nog nooit een rem gelekt heeft op de zuiger , en al helemaal n iet door gebruik van *verkeerd* vet.
even offtopic ...
lagers en bewegende delen smeren met (schoon)vet kan nooit kwaad
echter (ja daar komtie) verwar smeer vet NOOIT met koper vet !!!
koper vet of copaslip is ALLEEN bedoelt om te voorkomen dat schroefdraad zich vast vreet , voornamelijk bij RVS boutjes en moertjes komt dat vaak voor , zeker omdat rvs een edelmetaal is , en bij aanraking van een minder edelmetaal zoals staan of zelfs aluminium kan het zich gaan vastvreten. kopervet bevat koperslijpsel en slijpsel is nooit goed voor bewegende en draaiende delen .
kopervet kan eventueel wel gebruikt worden als beschermlaag voor bijvoorbeeld dat pennetje dat de remblokjes borgt . er blijft natuurlijk wel zand aan plakken...
BIERTAKT crossen en zuupn
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
dat onderste gedeelte ben ik best in thuis, dat bovenste, ik heb van mn werk tubetjes brembo vet waar ik steeds de helft van overhoud en t is maar n raar wit spulletje.. (jaja klinkt weer leuk he )
en ik denk dat bij een offroad kopervet aan die pen smeren van de remblokken inderdaad eerder negatief werkt dan positief.
en ik denk dat bij een offroad kopervet aan die pen smeren van de remblokken inderdaad eerder negatief werkt dan positief.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ach, doe ook ff mee.. l
Vet en olie tasten rubber aan, DOT olie is geen minerale olie, dus in theorie zou vet of olie de keerringen kunnen aantasten.
Nu hebben we allemaal kettingvet ofzo staan dat de o-ringen van de ketting niet aantast.. kan je dus prima je remzuigers mee smeren
Ook bij het wisselen van de blokken ff de zuigers wat uitpompen, schoonspuiten/maken wat kettingvet aan de voet en weer terug duwen.
Over koppervet een kleine aanvulling, kopper is een goede geleider, oxidatie ontstaat waar verschillende metalen elkaar raken en er electrolische is..
Dus het koper zou er voor kunnen zorgen dat het nog sneller gaat...
Een montagepasta zou beter zijn..
Maar gebruik zelf al jaren zuur vrije koppervet, rij gewoon in de pekel en alles komt netjes los
Nu speelt het bij ons een minder grote rol.. we sleutelen vaak dus alles komt regelmatig eens los
Vet en olie tasten rubber aan, DOT olie is geen minerale olie, dus in theorie zou vet of olie de keerringen kunnen aantasten.
Nu hebben we allemaal kettingvet ofzo staan dat de o-ringen van de ketting niet aantast.. kan je dus prima je remzuigers mee smeren
Ook bij het wisselen van de blokken ff de zuigers wat uitpompen, schoonspuiten/maken wat kettingvet aan de voet en weer terug duwen.
Over koppervet een kleine aanvulling, kopper is een goede geleider, oxidatie ontstaat waar verschillende metalen elkaar raken en er electrolische is..
Dus het koper zou er voor kunnen zorgen dat het nog sneller gaat...
Een montagepasta zou beter zijn..
Maar gebruik zelf al jaren zuur vrije koppervet, rij gewoon in de pekel en alles komt netjes los
Nu speelt het bij ons een minder grote rol.. we sleutelen vaak dus alles komt regelmatig eens los
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik had t over die groene, en ik hoop die iets minder vaak te hoeven sleutelen als die dikke bertha
maar montage pasta is inderdaad +1
maar montage pasta is inderdaad +1
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Ga vandaag of morgenochtend de zuiger er uithalen en schoonmaken, heb de rest van de remklauw ( de geleidingstangen en rubbers al schoongemaakt en netjes in het vet weer gemonteerd maar dus nog zonder resultaat.. )JoeBaR schreef:
misschien dat je eerder te lang hebt gereden met te dunne remblokjes ?
het gevolg daarvan is dat de zuiger van de remklauw zich grotendeels buiten de remklauw bevind , en kan gaan roesten . hierdoor wil hij niet meer helemaal terug de remklauw in.
je kun de rem klauw even losmaken , blokjes er tussen uit halen , vervolgens op het rempedaal blijfen drukken tot de zuiger er helemaal uitkomt .
deze maak je schoon met scotshbrite , ik zou geen schuurpapier nemen !
dan het spul met vet weer inmekaar , het pennetje die de remblokjes borgt gladmaken of vervangen en insmeren met een likje kopervet.
dan de boel weer monteren en vullen / ontluchten.
als het dan aan blijft kom je maar een x langs om een remklauwtje uit te zoeken.
Maar wat bedoel je met scotch brite, heb dat ff gegoogeld en dan krijg je 334 producten zo ongeveer....?
Of evt nog andere tips om een aangeslagen remzuiger mooi schoon te krijgen?
Alvast dank,
Dick.
EXC300
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
staalwol spul?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997