Waarschijnlijk veel gestelde vraag, maar hier komt hij dan weer:
Hoe streng wordt er gecontroleerd op crossbanden voor een offroad rit?
Ik wil mijn allereerste rit gaan rijden met een 520 die ik vorig jaar 2e hands gekocht heb met naar blijkt crossbanden.
Navraag bij de organisatie leerde dat dit niet toegestaan is.
Op het forum komen regelmatig berichten voorbij van mensen die er geen controle op hebben gehad.
Ik voel er weinig voor om bij mijn eerste rit al na de keuring naar huis te moeten.
Crossbanden
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
dan koop je n goedkoop setje kenda banden.. dan mag je zeker rijden..
adje heeft ze meestal goed op voorraad en snel geleverd.
adje heeft ze meestal goed op voorraad en snel geleverd.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
mijn ervaring is dat er zo goed als NIET naar gekeken wordt bij OFF ROAD ritten ..
WEL bij ENDURO ritten . .
ik rij al 6 jaar offroad ritjes en naar de banden is nog nooit gekeken .
mocht het je toch niet lekker zitten ... op de flanken van een crossband staat meestal *not for highway use* , schuurpapiertje eroverheen of de dremel en ze zijn weer klaar voor * highway use* ...
zaken die wel erg belangrijk zijn bij een offroad rit en worden gecontroleerd :
- verzekering .
- kenteken bewijs .
- standaard of in elkgeval geen herrie makende uitlaat .
- remmen
soms ook op afgebroken handles , omdat deze jezelf en andere rijders lelijk kunnen prikken.
verder moet je een deugdelijke outfit aan , maar dat is zoieso beter voor jezelf , geen punt voor de controlle
WEL bij ENDURO ritten . .
ik rij al 6 jaar offroad ritjes en naar de banden is nog nooit gekeken .
mocht het je toch niet lekker zitten ... op de flanken van een crossband staat meestal *not for highway use* , schuurpapiertje eroverheen of de dremel en ze zijn weer klaar voor * highway use* ...
zaken die wel erg belangrijk zijn bij een offroad rit en worden gecontroleerd :
- verzekering .
- kenteken bewijs .
- standaard of in elkgeval geen herrie makende uitlaat .
- remmen
soms ook op afgebroken handles , omdat deze jezelf en andere rijders lelijk kunnen prikken.
verder moet je een deugdelijke outfit aan , maar dat is zoieso beter voor jezelf , geen punt voor de controlle
4 strokes only !!
Mijn ervaring is dat er *soms wel* naar gekeken wordt. Zoals in Ruurlo, de eerste KNMV offroad rit van de herfst. Dan mag je ter plekke wisselen (meestal wel een bandenboer met goeie handel in de buurt) of naar huis.
Het gaat inderdaad vaak goed en het is zonde om prima banden eraf te gooien... maar je kunt heb bokkie zijn.
Het gaat inderdaad vaak goed en het is zonde om prima banden eraf te gooien... maar je kunt heb bokkie zijn.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
ik heb het nog niet mee gemaakt dat erna gekeken word meestal staan er te veel motors in de rij als ze dat ook nog moeten controleren dan duurt het veel te lang en idd een dremel helpt not for weg en het is oke
anton
anton
weg?weg? tuurlijk weg van de weg
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
als je geen gezeik met je verzekering wilt voor als er wat gebeurd(bijv aanrijding met een auto,want de weg wordt voor ons dus niet afgezet!!) ,
dan moet je DOT gekeurde banden hebben.....zijn dus goedgekeurd voor op de weg.
zoals genoemde kenda hebben een DOT nummer in de band staan wat dus goed is voor alle offroadritten,ook die s middags na een enduro worden gereden!!!
voor enduro moet er ook nog een FIM-nummer instaan!!
dan moet je DOT gekeurde banden hebben.....zijn dus goedgekeurd voor op de weg.
zoals genoemde kenda hebben een DOT nummer in de band staan wat dus goed is voor alle offroadritten,ook die s middags na een enduro worden gereden!!!
voor enduro moet er ook nog een FIM-nummer instaan!!
Laatst gewijzigd door de crossgoeroe op vr mar 12, 2010 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Vaak niet, inderdaad; maar in Varsseveld was ik vorig jaar aan de beurt. Een over-ijverige (af- )keurmeester vond dat er een ander voorbandje op moest. Kun je meestal ter plekke wel regelen; er staan standjes. Ik heb er zo'n goedkoop Kenda-tje op laten zetten. Was ik achteraf wel blij mee, want de grip was veel beter!JoeBaR schreef:mijn ervaring is dat er zo goed als NIET naar gekeken wordt bij OFF ROAD ritten
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Hou je gewoon alsjeblieft een beetje aan de regels, er zijn al niet al te veel regels(afgezien van die verrekte KNMV licentie) dus die paar kun je je wel aan houden dacht ik zo.42 schreef:Waarschijnlijk veel gestelde vraag, maar hier komt hij dan weer:
Hoe streng wordt er gecontroleerd op crossbanden voor een offroad rit?
Ik wil mijn allereerste rit gaan rijden met een 520 die ik vorig jaar 2e hands gekocht heb met naar blijkt crossbanden.
Navraag bij de organisatie leerde dat dit niet toegestaan is.
Op het forum komen regelmatig berichten voorbij van mensen die er geen controle op hebben gehad.
Ik voel er weinig voor om bij mijn eerste rit al na de keuring naar huis te moeten.
Met jou zijn er genoeg die gewoon netjes het spul in orde hebben.
CRF450X '08
Maar dan andersom: FIM voor enduro, DOT voor weggebruik.de crossgoeroe schreef:als je geen gezeik met je verzekering wilt voor als er wat gebeurd(bijv aanrijding met een auto,want de weg wordt voor ons dus niet afgezet!!) ,
dan moet je FIM gekeurde banden hebben.....zijn dus goedgekeurd voor op de weg.
zoals genoemde kenda hebben een FIM nummer in de band staan wat dus goed is voor alle offroadritten,ook die s middags na een enduro worden gereden!!!
voor enduro moet er ook nog een dot-nummer instaan!!
Al snap ik nog steeds niet wat Nederlandse verzekeraars in Nederland met het Amerikaanse ministerie van transport te maken hebben. Maar 'not for highway use' op je band lijkt me niet handig als je in het ziekenhuis ligt of iemand het ziekenhuis in rijdt vanaf de openbare weg.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
heb je helemaal goed mmrizio,mijn fout
voor de (on)duidelijkheid in de crossbanden wereld bericht even aangepast
voor de (on)duidelijkheid in de crossbanden wereld bericht even aangepast
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
ik zou er gewoon goedgekeurde banden op zetten, anders sta je altijd gestrest voor de keuring, en het verschil is minimaal.
je rijdt toch niet voor het nederlands kampioenschap.
je rijdt toch niet voor het nederlands kampioenschap.
Ok 42, ik hoop dat je door de keuring komt.
ga je het in Ruinen proberen?
Johnny
ga je het in Ruinen proberen?
Johnny
Nee Johnny,
Ruinen komt te vroeg: griep net weer te boven en motor vandaag pas weer een beetje fatsoenlijk aan het lopen gekregen.
Was bijna niet meer aan te krijgen (2 weken geleden nog even laten lopen na de winterstop).
Vandaag nieuwe bougie erin gedaan en carb uit elkaar gehad om alles schoon te maken.
Eindelijk weer een beetje fatsoenlijk lopen nu.
Kwam er wel achter dat het beroemde gasschuifplaatje een haarscheur van 1/2 rond had (Grrrrrr, hier al een en ander over gelezen en navraag bij dealer gaf 160 euro inclusief o-ring). Ik zal dit binnenkort een keer apart in de groep gooien. Voorlopig doet hij het nog even.
28 maart Westerbork misschien wel. Heeft je daar nog info over?
Stel trouwens dat ze mijn banden toch afkeuren, kan ik dan bij ritten ter plekke er een ander op laten leggen?
Alvast bedankt.
Ruinen komt te vroeg: griep net weer te boven en motor vandaag pas weer een beetje fatsoenlijk aan het lopen gekregen.
Was bijna niet meer aan te krijgen (2 weken geleden nog even laten lopen na de winterstop).
Vandaag nieuwe bougie erin gedaan en carb uit elkaar gehad om alles schoon te maken.
Eindelijk weer een beetje fatsoenlijk lopen nu.
Kwam er wel achter dat het beroemde gasschuifplaatje een haarscheur van 1/2 rond had (Grrrrrr, hier al een en ander over gelezen en navraag bij dealer gaf 160 euro inclusief o-ring). Ik zal dit binnenkort een keer apart in de groep gooien. Voorlopig doet hij het nog even.
28 maart Westerbork misschien wel. Heeft je daar nog info over?
Stel trouwens dat ze mijn banden toch afkeuren, kan ik dan bij ritten ter plekke er een ander op laten leggen?
Alvast bedankt.
42, alle info over westerbork moet te vinden zijn op http://www.motordrenthe.nl/ dit is altijd wel een mooie rit.
meestal staat er wel iemand die banden verkoopt en ter plekke wisselt.
veel plezier en pas op dat je niet verslaaft wordt aan offroad rijden (net als ik). maar een mooie verslaving!!!
Johnny
meestal staat er wel iemand die banden verkoopt en ter plekke wisselt.
veel plezier en pas op dat je niet verslaaft wordt aan offroad rijden (net als ik). maar een mooie verslaving!!!
Johnny
zo'n carburarteur plaatje kan ik heel wat goedkopen leveren uit Amerika.
Dan moet je wel geduld hebben want dat duurt meestal wat langer voordat het binnen is.
Wat betreft de banden met DOT nummer , Op een OTR rit ben je veel duurder uit dan bv bi mij.
Ik bied een setje voor en achterbanden aan voor €85,50 exclusief de verzendkosten (€8.61) 120/100-18 en 80/100-21 Kenda K760 trakmasters.
Eventuele reactie aleen per email of telefonisch AUB.
Dan moet je wel geduld hebben want dat duurt meestal wat langer voordat het binnen is.
Wat betreft de banden met DOT nummer , Op een OTR rit ben je veel duurder uit dan bv bi mij.
Ik bied een setje voor en achterbanden aan voor €85,50 exclusief de verzendkosten (€8.61) 120/100-18 en 80/100-21 Kenda K760 trakmasters.
Eventuele reactie aleen per email of telefonisch AUB.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Adje,adje schreef:zo'n carburarteur plaatje kan ik heel wat goedkopen leveren uit Amerika.
Dan moet je wel geduld hebben want dat duurt meestal wat langer voordat het binnen is.
Wat betreft de banden met DOT nummer , Op een OTR rit ben je veel duurder uit dan bv bi mij.
Ik bied een setje voor en achterbanden aan voor €85,50 exclusief de verzendkosten (€8.61) 120/100-18 en 80/100-21 Kenda K760 trakmasters.
Eventuele reactie aleen per email of telefonisch AUB.
Ik rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?
Als je graag een OTR rit van de KNMV wilt rijden, dan moeten er gewoon goedgekeurde banden op, dus geen crossbanden.
Reden 1: verzekering kan zeker moeilijk gaan doen igv een ongeval. met crossbanden voldoe je niet aan de wet voor de openbare weg.
Reden 2: er is steeds meer weerstand tegen gemotoriseerde evenementen, door allerlei bomenlikkers enzo. Dit is een groep die ook let of alles volgens het boekje verloopt, en waar mogelijk zullen deze mensen alles doen om een evenement de nek om te draaien. Ook de KNMV is zich hiervan bewust en zal dus steeds beter gaan keuren, zodat een motorfiets aan de wettelijke eisen voldoet. Banden horen daar ook bij!
Koop 2 banden lepels en wissel de avond van tevoren je banden. Blijven je crossbanden ook mooi scherp! Nog een optie: extra wieltjes kopen.
Ik ben niet roomser dan de paus ofzo, maar helaas is dit de realiteit en als het even kan wil ik over 20 jaar nog steeds rijden.
Reden 1: verzekering kan zeker moeilijk gaan doen igv een ongeval. met crossbanden voldoe je niet aan de wet voor de openbare weg.
Reden 2: er is steeds meer weerstand tegen gemotoriseerde evenementen, door allerlei bomenlikkers enzo. Dit is een groep die ook let of alles volgens het boekje verloopt, en waar mogelijk zullen deze mensen alles doen om een evenement de nek om te draaien. Ook de KNMV is zich hiervan bewust en zal dus steeds beter gaan keuren, zodat een motorfiets aan de wettelijke eisen voldoet. Banden horen daar ook bij!
Koop 2 banden lepels en wissel de avond van tevoren je banden. Blijven je crossbanden ook mooi scherp! Nog een optie: extra wieltjes kopen.
Ik ben niet roomser dan de paus ofzo, maar helaas is dit de realiteit en als het even kan wil ik over 20 jaar nog steeds rijden.
[quote="JoopIk rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?[/quote]
Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Nee, wel het verschil tussen een Kenda-cross voorband en een Michelin-enduro voorband. Was van de Kenda niet zo kapot, en rij daarom in het vervolg met een Michelin-cross voorband. (maar eerst de standaard geleverde Metzeler-enduro eens verslijten).Joop schreef:Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Achter wel altijd een Kenda (maar dan wel de Trakmaster ---> cross dus), rijdt goed en vooral goedkoop.
Is het nog te volgen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
ja maar... De michelin enduro voorband heeft hetzelfde profiel als de michelin crossband alleen is ie dan wel gehomologeerd en volgens de geleerden gaat de compound ook langer mee.Sjokske schreef:Nee, wel het verschil tussen een Kenda-cross voorband en een Michelin-enduro voorband. Was van de Kenda niet zo kapot, en rij daarom in het vervolg met een Michelin-cross voorband. (maar eerst de standaard geleverde Metzeler-enduro eens verslijten).Joop schreef:Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Achter wel altijd een Kenda (maar dan wel de Trakmaster ---> cross dus), rijdt goed en vooral goedkoop.
Is het nog te volgen
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
He Sjokske,jij maakt het voor Joop wel lekker verwarrend.
De trakmaster is DOT gekeurd en dus geen crossband maar een offroadband......
En Joop,als je geen toprijder bent valt het verschil wel mee,
de Kenda offroad is in ieder geval goedkoper dan de Michelin enduro.
Als je met een te harde of te zachte band rijdt merk je meer verschil dan wanneer je onder dezelfde druk een ander merk band zou proberen,in mijn ogen merk je hooguit verschil in de levensduur....
Een wereldkampioen blijft ons op gladde banden nog voor ....
Ik sluit me bij Mouser aan zodat we ook kunnen BLIJVEN rijden.
De trakmaster is DOT gekeurd en dus geen crossband maar een offroadband......
En Joop,als je geen toprijder bent valt het verschil wel mee,
de Kenda offroad is in ieder geval goedkoper dan de Michelin enduro.
Als je met een te harde of te zachte band rijdt merk je meer verschil dan wanneer je onder dezelfde druk een ander merk band zou proberen,in mijn ogen merk je hooguit verschil in de levensduur....
Een wereldkampioen blijft ons op gladde banden nog voor ....
Ik sluit me bij Mouser aan zodat we ook kunnen BLIJVEN rijden.
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Trackmasters ben ik geen fan meer van. En dan zijn er nog 100den die mij links en rechts voorbijvliegen met die banden. Ze rijden absoluut niet verkeerd maar........Joop schreef:[quote="JoopIk rij voor altijd met een Michelin en achter met de genoemde Kenda: merk je dat als je voor een Kenda monteert of maakt het niet zoveel uit?
Nu weet ik het nog steeds niet; heeft er iemand ervaring met het verschil in een Kenda offroad voorband en een Michelin enduro voorband?
Met de Michelin kan ik preciezer rijden, heeft voor mijn gevoel minder kans op wegbreken en lost prima. Ik heb nog een Kyoto voorband (cross) waar ik ook met veel plezier (grip) heb gereden, zelf die prefereer ik boven de Trackmaster.
En ook geen wereldkampioen
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
"onze" (2 man) ervaring:
trackmaster voorband voelt "soppig" en glijd meer met remmen en haakse bochten op hardere ondergrond, komt denk ik door zachtere noppen. en op gras is een trackmaster waardeloos! voor en achter!
pirelli scorpion / michelin enduro competition is dus al enkele jaren onze favoriet voor de voorkant.
achter altijd een trackmaster gehad, lekker goedkoop en hoge noppen, maar ben van plan om een michelin achterband te proberen.
trackmaster voorband voelt "soppig" en glijd meer met remmen en haakse bochten op hardere ondergrond, komt denk ik door zachtere noppen. en op gras is een trackmaster waardeloos! voor en achter!
pirelli scorpion / michelin enduro competition is dus al enkele jaren onze favoriet voor de voorkant.
achter altijd een trackmaster gehad, lekker goedkoop en hoge noppen, maar ben van plan om een michelin achterband te proberen.