koppelings probleem
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hallo allemaal.
Vandaag met de Big rondje gereden, eerste 50 kilometer werkte de koppeling naar behoren maar na een bakje koffie wil de motor bijna niet meer van de plek. De koppeling slipt.
(Die koffie is dus niet in de motor gekomen)
Het hendel heeft nog steeds vrije slag.
De buiten kabel is wel bijna zo kort mogelijk gesteld, dat zal wel duiden op dunne platen denk ik?
Biggetje heeft 58000 km gelopen.
Er zit half syntheet motorfiets olie in eurol denk ik.
Groeten Harry
Vandaag met de Big rondje gereden, eerste 50 kilometer werkte de koppeling naar behoren maar na een bakje koffie wil de motor bijna niet meer van de plek. De koppeling slipt.
(Die koffie is dus niet in de motor gekomen)
Het hendel heeft nog steeds vrije slag.
De buiten kabel is wel bijna zo kort mogelijk gesteld, dat zal wel duiden op dunne platen denk ik?
Biggetje heeft 58000 km gelopen.
Er zit half syntheet motorfiets olie in eurol denk ik.
Groeten Harry
grote klappen snel thuis
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ik ben de enige die een BIG koppeling gesloopt heeft
voor de rest vrijwel onverwoestbaar..
De kabel is m'n eerste verdachte, haal hem eens los en kijk of ie soepel gaat.. kan zelfs bevroren zijn geweest
Vocht blijft hangen in de laatste bocht net voor het blok..
voor de rest vrijwel onverwoestbaar..
De kabel is m'n eerste verdachte, haal hem eens los en kijk of ie soepel gaat.. kan zelfs bevroren zijn geweest
Vocht blijft hangen in de laatste bocht net voor het blok..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
schrijf is een howto van koppeling slopen in zn 5
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
De kabel gaat soepel, het hendeltje op het blok gaat ook helemaal terug.
Ben bang dat de platen al dunner zijn geworden omdat de buiten kabel ook bijna helemaal terug is gesteld bij de hendel en op het blok, kan hem dus ook niet meer vrije slag geven.
Heb de motor nog niet zo lang vandaag was ook de eerste keer dat ik hem echt goed heb uitgeprobeerd.
Ik heb hem op een zaterdag middag gekocht, de zondag er op lag er 10 centimeter sneeuw en heb ik het eerste ritje gemaakt.
We hadden "de Midwinterrit " van de motor club 200 leden en ik was de enigste die hem heeft gereden.
Daarna heb ik hem eerst een beurtje gegeven (kleppen gesteld, balans as ketting gesteld, nieuwe ringen en olie in de remmen, achtervork en links doorgesmeerd, nieuwe wiellagers, HEL rem leiding, filters enz) en de dubbele uitlaat er onder weggehaald.
Er zit nu een RVS uitlaat demper onder van een GSXR Suzuki.
Dit was dan ook het eerste echte ritje dat ik hem los kon trekken.
Ben bang dat GSXR net iets te veel van het goede was...
Groetjes Harry
Ben bang dat de platen al dunner zijn geworden omdat de buiten kabel ook bijna helemaal terug is gesteld bij de hendel en op het blok, kan hem dus ook niet meer vrije slag geven.
Heb de motor nog niet zo lang vandaag was ook de eerste keer dat ik hem echt goed heb uitgeprobeerd.
Ik heb hem op een zaterdag middag gekocht, de zondag er op lag er 10 centimeter sneeuw en heb ik het eerste ritje gemaakt.
We hadden "de Midwinterrit " van de motor club 200 leden en ik was de enigste die hem heeft gereden.
Daarna heb ik hem eerst een beurtje gegeven (kleppen gesteld, balans as ketting gesteld, nieuwe ringen en olie in de remmen, achtervork en links doorgesmeerd, nieuwe wiellagers, HEL rem leiding, filters enz) en de dubbele uitlaat er onder weggehaald.
Er zit nu een RVS uitlaat demper onder van een GSXR Suzuki.
Dit was dan ook het eerste echte ritje dat ik hem los kon trekken.
Ben bang dat GSXR net iets te veel van het goede was...
Groetjes Harry
grote klappen snel thuis
Nou gewoon 80 rijden in de vijfde en dan vol gas geven om een Aprilia Falco bij te houden.CrazyWezel schreef:schrijf is een howto van koppeling slopen in zn 5
Dat ging goed tot dat er een recht stukje kwam.
grote klappen snel thuis
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
zappa had een keer iets met zn versnellingsbak waardoor hij alleen in de 5 kon rijden, waarbij dus ook optrekken toch?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Was m'n pook kwijt geraakt op de snelweg............
versleten platen merk je in de hoge [5e] versnelling als je in lage toeren vol gas geeft bij warm blok..
Niet bij het weg rijden met afgekoelde motor..
Vandaar dat ik het een beetje raar vind wat je hebt, de koppelingsplaten van de BIG schijnen zelfs tegen auto olie te kunnen, dus daar zoek ik het ook niet zo snel.
maar ja, deksel er af en na meten maar
versleten platen merk je in de hoge [5e] versnelling als je in lage toeren vol gas geeft bij warm blok..
Niet bij het weg rijden met afgekoelde motor..
Vandaar dat ik het een beetje raar vind wat je hebt, de koppelingsplaten van de BIG schijnen zelfs tegen auto olie te kunnen, dus daar zoek ik het ook niet zo snel.
maar ja, deksel er af en na meten maar
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
met auto olie slippen ze wel.. door die aditieven
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Het lijkt toch de koppelings kabel te zijn.
Heb net de kabel er af gehaald en er zit een beschadiging aan de mantel, wil ook te kleine slag maken.
Het hendeltje op het blok schoot zo een eindje terug toen de kabel er af was.
Kabel besteld bij onze Duitse vriend.
Nu maar hopen dat de koppeling niet te veel te lijden heeft gehad van dit geintje.
Ik laat eerst het blok in elkaar, misschien probeer ik het nog even met een fiets kabel.
Blijft bezig met biggetje, maar ja daarom heb ik hem ook gekocht
Heb net de kabel er af gehaald en er zit een beschadiging aan de mantel, wil ook te kleine slag maken.
Het hendeltje op het blok schoot zo een eindje terug toen de kabel er af was.
Kabel besteld bij onze Duitse vriend.
Nu maar hopen dat de koppeling niet te veel te lijden heeft gehad van dit geintje.
Ik laat eerst het blok in elkaar, misschien probeer ik het nog even met een fiets kabel.
Blijft bezig met biggetje, maar ja daarom heb ik hem ook gekocht
grote klappen snel thuis
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mooi, scheelt weer een hoop centen
een goede RVS fietsremkabel houd het een paar maanden uit weet ik uit ervaring
gewoon de orginele buitenkabel gebruiken als de kabel er soepel doorheen gaat [doet ie, remkabel is dunner]
En ach, het biggetje heeft soms wat kleine kuren zolang je hem normaal gebruikt [dus niet zo als ik ]
Moet nog maar zien of de KTM er beter tegen kan
een goede RVS fietsremkabel houd het een paar maanden uit weet ik uit ervaring
gewoon de orginele buitenkabel gebruiken als de kabel er soepel doorheen gaat [doet ie, remkabel is dunner]
En ach, het biggetje heeft soms wat kleine kuren zolang je hem normaal gebruikt [dus niet zo als ik ]
Moet nog maar zien of de KTM er beter tegen kan
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ikke weer.
Heb vanavond het koppelings deksel er maar even afgehaald en de koppelings platen op gemeten.
Ze zijn allemaal binnen de maat 2,7 tot 3 mm.
De stalen platen zijn op plekken blauw verkleurd, lijkt me niet helemaal goed.
De veren zijn minder dan 33,4 mm nl. 30 mm .
Druk stiftje is ook ingevreten lager is nog goed.
Zou het slippen van de koppeling ook veroorzaakt kunnen zijn door de olie?
Motor fiets olie half syntheet eurol
Het gekke was dat de olie pik zwart was en die zit er nog geen 150km in??
Groeten uit Punthorst.
Heb vanavond het koppelings deksel er maar even afgehaald en de koppelings platen op gemeten.
Ze zijn allemaal binnen de maat 2,7 tot 3 mm.
De stalen platen zijn op plekken blauw verkleurd, lijkt me niet helemaal goed.
De veren zijn minder dan 33,4 mm nl. 30 mm .
Druk stiftje is ook ingevreten lager is nog goed.
Zou het slippen van de koppeling ook veroorzaakt kunnen zijn door de olie?
Motor fiets olie half syntheet eurol
Het gekke was dat de olie pik zwart was en die zit er nog geen 150km in??
Groeten uit Punthorst.
grote klappen snel thuis
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als die platen blauw zijn geworden, zijn ze erg heet geweest, verklaart ook meteen waarom je olie is verbrand..
of roep ik dan iets raars?
of roep ik dan iets raars?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Nee
Heeft zeker geholpen, kan ook zijn dat er voor altijd mineraal in heeft gezeten en dat de half syntheet een boel vuil los heeft gemaakt.
En als een JASO motor olie is komt het slippen daar niet door, zelfs goedkope olie is beter dan de olie die er was in '93
Weet de normale lengte van de veren niet maar zou me geen zorgen maken, je kabel bleef gewoon hangen, ingeslepen drukstift is ook geen probleem, je hoort hem alleen een beetje rammelen
De blauwe stalen platen zijn te heet geworden, over een paar kleine blauwe plekjes zou ik me niet te druk maken.. zijn ze best groot dan kan je ze beter vervangen..
Heb nog wel een setje gebruikte maar prima stalen platen liggen.. en volgens mij een zo goed als nieuwe drukstift.. en sterkere veren hoewel die geen aanrader zijn..
Heeft zeker geholpen, kan ook zijn dat er voor altijd mineraal in heeft gezeten en dat de half syntheet een boel vuil los heeft gemaakt.
En als een JASO motor olie is komt het slippen daar niet door, zelfs goedkope olie is beter dan de olie die er was in '93
Weet de normale lengte van de veren niet maar zou me geen zorgen maken, je kabel bleef gewoon hangen, ingeslepen drukstift is ook geen probleem, je hoort hem alleen een beetje rammelen
De blauwe stalen platen zijn te heet geworden, over een paar kleine blauwe plekjes zou ik me niet te druk maken.. zijn ze best groot dan kan je ze beter vervangen..
Heb nog wel een setje gebruikte maar prima stalen platen liggen.. en volgens mij een zo goed als nieuwe drukstift.. en sterkere veren hoewel die geen aanrader zijn..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
krijg je dan net zo'n koppeling als edwin eerst had?zappa.suzuki schreef:en sterkere veren hoewel die geen aanrader zijn..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Nee, dat was een echte "Edwin"
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Volgens mij is het precies andersom. Vol syntheet heeft een reinigende werking. Dus als er eerst half syntheet in zat en nu vol syntheet zou er wat meer vuil los kunnen komen.zappa.suzuki schreef:Nee
Heeft zeker geholpen, kan ook zijn dat er voor altijd mineraal in heeft gezeten en dat de half syntheet een boel vuil los heeft gemaakt.
Maar nu zit er al half syntheet in dus gaat die theorie niet op.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
volgens mij heb jij scheef gelezen, want wat zappa schrijft klopt wel.
Half Syntheet maakt meer rotzooi los dan gewone mineraal olie, dus zn theorie zou wel kunnen
Half Syntheet maakt meer rotzooi los dan gewone mineraal olie, dus zn theorie zou wel kunnen
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik heb het goed geleze wat zappa schreef.
Maar ff google erop nageslagen:
overstappen van vol syntheet naar half syntheet is niet schadelijk, anders dan het verschil in olie eigenschappen
overstappen van half syntheet naar vol syntheet kan wel schadelijk zijn omdat vol syntheet de vastegekoekte vuilresten losmaakt die vervolgens in olie kanalen kunnen gaan zitten.
Maar ff google erop nageslagen:
Maar waarom volsyntheet in zo'n oude motor?? Het is eerder slechter dan beter! Volsyntheet heeft enorme reinigende eigenschappen, een oude motor kan dan wel eens dichtslippen door opgeloste koolresten etc. of lekken door keerringen die er misschien niet helemaal tegen kunnen.
Abrupt overschakelen van half naar vol-syntheet kan problemen veroorzaken!
Conclusie:*Vol synth van hoge kwalitijd KAN vast zittende vervuiling losmaken wat schade KAN
overstappen van vol syntheet naar half syntheet is niet schadelijk, anders dan het verschil in olie eigenschappen
overstappen van half syntheet naar vol syntheet kan wel schadelijk zijn omdat vol syntheet de vastegekoekte vuilresten losmaakt die vervolgens in olie kanalen kunnen gaan zitten.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik bedoel meer: waar haal jij die vol syntheet olie vandaan want daar ging het niet over
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Er zat gewone minerale olie in van een goedkoop soort.
Ben op het moment aan het werk bij een klant die olie kan analyseren.
Tegen inruil van een taart hebben ze de olie even onderzocht.
Konden ze gelijk zien dat er geen overmatige hoeveelheden metalen van nokkenassen of lagers en dergelijke in zitten De zuigerveren zullen ook nog wel goed zijn :brandstof resten zaten er ook niet veel in.
Heb er nu half syntheet in.
Ben op het moment aan het werk bij een klant die olie kan analyseren.
Tegen inruil van een taart hebben ze de olie even onderzocht.
Konden ze gelijk zien dat er geen overmatige hoeveelheden metalen van nokkenassen of lagers en dergelijke in zitten De zuigerveren zullen ook nog wel goed zijn :brandstof resten zaten er ook niet veel in.
Heb er nu half syntheet in.
grote klappen snel thuis
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
olie praat, altijd leuk
Maar goed, het was dus idd mineraal wat er in zat, de half syntheet maakt dan vuil los, mischien minder dan een full syntheet die naar mijn ervaring geen kwaad kan..
Rij er nu al dik 30.000km mee en behalve het te verwachte hogere olie verbruik niks geen problemen..
sterker nog, zo als ik de BIG mishandel zou ik geen andere olie willen met die ongelagerde nokkenas.. en die is nog steeds goed
En dan is er nog echte syntheet waar niks mineraal in zit, die zou ik er dan weer niet in gooien..
Als je te veel naar het @ luisterd is alles slecht overal is wel een horror verhaal over te vinden..
Dus soms maar gewoon iets vragen aan een oude rot [ ben ik niet, wel grijs] die er wel verstand van heeft en geen geld aan je kan/wil verdienen
Maar goed, het was dus idd mineraal wat er in zat, de half syntheet maakt dan vuil los, mischien minder dan een full syntheet die naar mijn ervaring geen kwaad kan..
Rij er nu al dik 30.000km mee en behalve het te verwachte hogere olie verbruik niks geen problemen..
sterker nog, zo als ik de BIG mishandel zou ik geen andere olie willen met die ongelagerde nokkenas.. en die is nog steeds goed
En dan is er nog echte syntheet waar niks mineraal in zit, die zou ik er dan weer niet in gooien..
Als je te veel naar het @ luisterd is alles slecht overal is wel een horror verhaal over te vinden..
Dus soms maar gewoon iets vragen aan een oude rot [ ben ik niet, wel grijs] die er wel verstand van heeft en geen geld aan je kan/wil verdienen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
ja..... olie wat zou de beste olie zijn
Big Bigger Tiger en weer Big
Minerale olie houdt vuil niet goed vast en laat het bezinken .Vol syntheet laat het vuil zweven het vuil van jaren gaat dus ook door je hele blok heen.
Wat ze mij verteld hebben is: Als je niet weet wat voor olie er in je blok gezeten heeft en je wilt synthetische olie gaan gebruiken dan moet je de eerste keer snel wisselen. De troep is dan het blok uit en de olie kan zijn functie van smeren beter doen.
Denk dat dat ook mede de oorzaak is van die zwarte olie, koppelings platen waren wel iets verbrand maar niet genoeg om die olie zo zwart te krijgen.
Verder wil een vol syntheet niet goed mengen met minerale olie.
Je kunt er trouwens de duurste olie in doen die je wilt als die niet op bedrijfs temperatuur is werkt deze ook niet.
Grappig trouwens er zijn twee dingen waar motorrijders nooit over uit gepraat raken ....banden en olie o ja en de ideale motor natuurlijk.
Wat ze mij verteld hebben is: Als je niet weet wat voor olie er in je blok gezeten heeft en je wilt synthetische olie gaan gebruiken dan moet je de eerste keer snel wisselen. De troep is dan het blok uit en de olie kan zijn functie van smeren beter doen.
Denk dat dat ook mede de oorzaak is van die zwarte olie, koppelings platen waren wel iets verbrand maar niet genoeg om die olie zo zwart te krijgen.
Verder wil een vol syntheet niet goed mengen met minerale olie.
Je kunt er trouwens de duurste olie in doen die je wilt als die niet op bedrijfs temperatuur is werkt deze ook niet.
Grappig trouwens er zijn twee dingen waar motorrijders nooit over uit gepraat raken ....banden en olie o ja en de ideale motor natuurlijk.
grote klappen snel thuis