voor tandwiel
Moderator: ghulst
hallo ik moet mijn voortandwiel vervangen van mijn ktm aangezien ik dit nooit gedaan hebt is mijn vraag hoe doe ik dit want als ik er een gewone sleutel 17 opzet dan draait het tandwiel mee moet ik iets van een schroevendraaier tussen het tandwiel steken ofzo ? ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
ketting erop laten zitten,met het wiel aan de grond moer los draaien,
ketting eraf, tandwiel verwisselen,ketting terug erop,moer aandraaien met wiel aan de grond....
ketting eraf, tandwiel verwisselen,ketting terug erop,moer aandraaien met wiel aan de grond....
Ik ga altijd op mij moto zitten en duw op de achterrem (terwijl de ketting er nog op zit) --> geen probleem dan om hem los te krijgen.
En ook in omgekeerde richting werkt dit zo (wel momentsleutel gebruiken om moer correct vast te zetten, en Loctite 243 )
Jo VdB
P.S. En een slagmoersleutel werkt altijd
En ook in omgekeerde richting werkt dit zo (wel momentsleutel gebruiken om moer correct vast te zetten, en Loctite 243 )
Jo VdB
P.S. En een slagmoersleutel werkt altijd
van die loctite wist ik ook niet ik zag het wel toen ik het achtertandwiel lost maakte dat er van het rode spul op zat zal wel loctite zijn collega van mij heeft ook zijn tandwiel vervangen pas op zijn husky zijn de boutjes uit het tandwiel gelopen een zat er nog in en die brak af met als gevolg een hoop schade aantal spaken uit het wiel en de as beschadigd dit wilde ik toch wel voorkomen in ieder geval bedankt zo voorkom ik teminste een hoop schade
hoe vast mag ik de moer zetten met de mometsleutel of staat dit in het boek of op de verpakking van het tandwiel
Staat normaal in de handleiding of werkplaatshandboek
Bij de KTM EXC is dit bv. 60 Nm.
Blauwe Loctite 243 is aan te raden, want die bevestiging krijg je nadien met een normale sleutel en normale kracht er weer af (zonder te verhitten zoals bij andere Loctite borgingsmiddelen)
Vooraleer Loctite erop te doen, eerst alles ontvetten !
Ik loop ook altijd alles nog eens na met een draadsnijder en een tap (zo is de "oude" Loctite ook verwijderd.
Jo VdB
Bij de KTM EXC is dit bv. 60 Nm.
Blauwe Loctite 243 is aan te raden, want die bevestiging krijg je nadien met een normale sleutel en normale kracht er weer af (zonder te verhitten zoals bij andere Loctite borgingsmiddelen)
Vooraleer Loctite erop te doen, eerst alles ontvetten !
Ik loop ook altijd alles nog eens na met een draadsnijder en een tap (zo is de "oude" Loctite ook verwijderd.
Jo VdB
als ik dat zo hoor zou ik best de KTM van Jo durven overnnemen. Een verzorgde en vertroetelde KTM, op onderhoudsgebied dan.
Ik gebruik haast geen loctite op mijn fiets, en tot nu is er nog niets losgetrild.
Groetjes in veel plezier.
Ik gebruik haast geen loctite op mijn fiets, en tot nu is er nog niets losgetrild.
Groetjes in veel plezier.
Mijn bout van het voortandwiel was laatst afgebroken. Tandwiel bleef er gewoon opzitten. Mazzal. Gaatje boren in de oude bout, linksom draaiend tapje erin, en gelukkig kwam hij er uit.
Maar 60Nm, om wat voor bout gaat het dan. M12?
Maar 60Nm, om wat voor bout gaat het dan. M12?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Als alternatief voor loctite kun je ook gewoone silicone kit gebruiken.
Gewoon aan de schroefdraad doen na het ontvet te hebben.
Kost veel minder,trilt niet los en is gewoon los te draaien.
Laat ook geen harde resten achter zoals loctite.
Bij mij zit bijna elk bout of moer er mee vast.
Gewoon aan de schroefdraad doen na het ontvet te hebben.
Kost veel minder,trilt niet los en is gewoon los te draaien.
Laat ook geen harde resten achter zoals loctite.
Bij mij zit bijna elk bout of moer er mee vast.
huskie schreef:Maar 60Nm, om wat voor bout gaat het dan. M12?
yep
Ik zal je ten gepaste tijde een seintje geven.peewee in de morgen schreef:als ik dat zo hoor zou ik best de KTM van Jo durven overnnemen. Een verzorgde en vertroetelde KTM, op onderhoudsgebied dan.
Maar inderdaad,
Mijn KTM wordt op onderhoudsvlak "vertroeteld", d.w.z. alles wordt vastgezet met de momentsleutel , schroeven worden altijd nagegaan met de draadsnijder, op alle schroeven/bouten komt ofwel kopervet of teflonvet , lagers worden losgetrokken met een lagertrekker, het membraan van de acceleratiepomp wordt regelmatig nagekeken, etc.
Het spreekwoord indachtig : goed begonnen is half gewonnen
Jo VdB