Nu staat mijn brommer (exc 250 '02) al dik 2 maand stil vanwege het winterweer, en hij zal vast niet de enige zijn hier.. Hij staat alleen in een onverwarmde garage met buitentemperatuur..
Zijn er mensen die maatregelen nemen wat betreft de pre-mix? Er zit al die tijd nog een liter of 5 in, zonde om weg te doen
Castrol geeft voor zijn TTS ook aan deze niet onder 0C te bewaren, mijn flesje staat alleen al die tijd al in de kou, zou dit de smeercapaciteit verminderen of... zijn dit overbezorgde praatjes van de fabrikant? Ben benieuwd wat de meningen zijn
Stilstaan bij wintertemperaturen
Moderator: ghulst
Het enige wat ik preventief doet met zo'n koude is af en toe is starten. Wel warm laten draaien, en niet zo 10sec late draaien en dan weer uitzetten. De benzine laat ik er gewoon inzitten, kan niet echt veel kwaad, aangezien koele benzine betere prestaties levert
Elke keer als voorbij men moto loop in de garage, doe ik men kickstarter met de hand een paar toeren rond, om de olie eens te laten bewegen.
Elke keer als voorbij men moto loop in de garage, doe ik men kickstarter met de hand een paar toeren rond, om de olie eens te laten bewegen.
Dat zal ik ook 'ns doen inderdaad, af en toe rondtrappen deed ik sowieso al.. Maar die 2takt olie ben ik nog wel nieuwsgierig naar, condensvorming is het enige waarom ik denk dat het niet onder vriespunt bewaard mag worden. Gewone motorolie doet bijv tot -30 prima dienst
FF rondkicken lijkt me ook wel goed, maar een keer starten lijkt me niet ideaal.
Een motor slijt immers het hardst de eerste minuten dat hij draait. Ik denk dat je door de motor telkens even te laten draaien de slijtage dus juist verhoogt. (cilinder en uitlaat + uitlaatpakking vooral)
En dit ZEKER bij een tweetakt waar de smering van de cilinder relatief traag op gang komt.
Een tip die ik ooit gehoord heb is: bij tweetakt de bougie er van af draaien, paar druppels mengsmering derin en paar keer rondkicken, en dan zo laten staan voor de winter.
Wat je verder ook kan doen is nadat je de benzinekraan hebt dichtgedraaid, de motor even op zen zij leggen zodat de carburator leeg loopt. (via overloopdarmpje) Zo verkom je op termijn teveel afzetting van rommel in je carb.
grtz
pHreaC
Een motor slijt immers het hardst de eerste minuten dat hij draait. Ik denk dat je door de motor telkens even te laten draaien de slijtage dus juist verhoogt. (cilinder en uitlaat + uitlaatpakking vooral)
En dit ZEKER bij een tweetakt waar de smering van de cilinder relatief traag op gang komt.
Een tip die ik ooit gehoord heb is: bij tweetakt de bougie er van af draaien, paar druppels mengsmering derin en paar keer rondkicken, en dan zo laten staan voor de winter.
Wat je verder ook kan doen is nadat je de benzinekraan hebt dichtgedraaid, de motor even op zen zij leggen zodat de carburator leeg loopt. (via overloopdarmpje) Zo verkom je op termijn teveel afzetting van rommel in je carb.
grtz
pHreaC
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Klopt , in het werkplaats boek staat dit ook van die paar druppels olie op de zuigerpHreaC schreef:FF rondkicken lijkt me ook wel goed, maar een keer starten lijkt me niet ideaal.
Een motor slijt immers het hardst de eerste minuten dat hij draait. Ik denk dat je door de motor telkens even te laten draaien de slijtage dus juist verhoogt. (cilinder en uitlaat + uitlaatpakking vooral)
En dit ZEKER bij een tweetakt waar de smering van de cilinder relatief traag op gang komt.
Een tip die ik ooit gehoord heb is: bij tweetakt de bougie er van af draaien, paar druppels mengsmering derin en paar keer rondkicken, en dan zo laten staan voor de winter.
Wat je verder ook kan doen is nadat je de benzinekraan hebt dichtgedraaid, de motor even op zen zij leggen zodat de carburator leeg loopt. (via overloopdarmpje) Zo verkom je op termijn teveel afzetting van rommel in je carb.
grtz
pHreaC
Ik heb ook lopen twijfelen over winter stalling
Maar heb toch besloten om 1 keer per 2 weken een stukje te gaan rijden,
en dit gaat prima
Greetz Patrick#70
Het zal waarschijnlijk niet de wereld uitmaken of je nu af en toe rijd of niet.. Ik vind het persoonlijk leuker om te rijden
Heb in ieder geval wel een mailtje van castrol: Voor 2takt olie is de temperatuur niet van belang, de 'niet onder vriespunt' bewaren is een algemene gebruikerszin wat slechts voor enkele producten geldt.
Heb in ieder geval wel een mailtje van castrol: Voor 2takt olie is de temperatuur niet van belang, de 'niet onder vriespunt' bewaren is een algemene gebruikerszin wat slechts voor enkele producten geldt.
Nu en dan starten is niet aan te bevelen, of je moet er echt een half uur mee gaan rijden. Bij verbranding komt waterdamp vrij. Als de motor niet op temperatuur komt, condenseert dat in je motor en kan roestvorming ontstaan.
Een scheutje olie in je cilinder en je carburateur leeg laten lopen moet voldoende zijn.
Een scheutje olie in je cilinder en je carburateur leeg laten lopen moet voldoende zijn.