DR 800 naar super motard

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harry66
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 14, 2010 23:56

Hallo allemaal.
Heeft één van jullie ervaring met het ombouwen van een DR BIG naar een super motard?
Ik heb namelijk nog een paar wielen liggen van een Suzuki GSXR.
Deze zou ik pas kunnen maken voor mijn DR maar zou de voorvork ook nog aangepast moeten worden omdat de motor dan meer op zijn kop gaat staan?

Soortgelijk heb ik ook met een oude Honda XL gedaan deze stuurde wel redelijk zonder verdere aanpassingen aan de vering en voorvork.

Het mooiste is dat ik de wielen snel om kan wisselen.

Groeten Harry

DR BIG SR43 met GSXR uitlaat
grote klappen snel thuis
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Er is er ooit 1 geweest hier.
http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... t=marlboro

http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... t=marlboro

Je hebt pech, er zijn ophoogbussen die je boven op de voorvork schuift om het 17" voorwiel te compenseren.. had een setje maar net verkocht aan futurist..

Zie ze heel soms voorbij komen op ebay..

als je een draaibank hebt kan je ze zalf maken, bus die over de voorvork schuift met daarop een gedeelte dat in de bovenste kroonplaat komt.

zal morgen voorcdat ik ze verzend ff de hoogte meten :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

15 minutes to motard or to offroad :)

Mine. Front forks WP Extreme 50 mm fully adjustable, rear Wilbers shock fully adjustable, front wheel 1 stock + 1 Husaberg sumo-converted 3.50", rear wheel one stock + supermoto 4.25 rim on DR hub.
Front brakes - stock DR 300 mm disk and Beringer 4-pot caliper.
Since this foto I added self- made chain deflector on swingarm to avoid chain touching rear tyre when in supermoto state, and self-made lower chain guide on basis of RMZ chain guide block
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

of course I need adjustable suspension to quickly change settings off-onroad. And WP Extremes are 20 mm longer than original DR and do not twist under hard braking and hard turns.

Original front wheel for offroad bearings changed to match 17 mm axle and separate set of spacers made so that one wheel comes with 1 set and another with another set.
Front fender from Aprilia Pegaso. It fixed on forks with 2 clamps on each side, when I install 21" wheel I can simply slide fender up on forks and install different wheel
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

and because I use Trailtech Vapor instead of original speedo etc. I can change wheel size setting in speedo by pressing 2 buttons, so that speedo always accurate
Gebruikersavatar
Harry66
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 14, 2010 23:56

Tja Wat Bluesman heeft is natuurlijk ideaal maar gaat me toch ietsje te ver. Ik weet al wat het is om een ups vork te bouwen in een fiets die dat niet heeft..... veeel werk. Vaak toch wel duur ook.
Oplossing van Zappa kan ik zelf maken op mijn draaibankje.

Zou mooi zijn als je de maten opgeeft ,dank je wel alvast.
Thanks to Bluesman also you are also active on ADV rider have read almost every thing you wrote. Learned a lot. Thanks.
I am aiming for low budget solutions so upside down forks are to expensive for me, for now that is.
First want to ride a bit longer on the BIG got it only for a few months now.
grote klappen snel thuis
bluesman
Berichten: 266
Lid geworden op: ma jul 21, 2008 16:46
Locatie: hoegaarden

it's just a one variant - you can easily do it low cost!

You do not need to extend standart DR forks if you using 150 standard roadtyre (for example Michelin Pilot) in the back and something like Pirelli Diablo Corsa 120/70 in the front. DR geometry will change with 17" wheel, but it rides perfectly OK with that geometry on sticky tyres. Lot of people ride DRs converted that what (Megamoto from ADV Rider for example). But you neeed better springs in forks...actually DR need better springs anyway :)
All you need is wheels that take 120 tyre front and 140-150 back.
More than 150 will practically touch chain.
All you will need is to look for brake caliper relocation that can easily be installed/removed and your wheels.
What is axle diameter in your GSXR wheels? And what tyre sizes they meant for?

BTW - my forks is not USD! :) It was matter of principle - to find biggest diameter non-USD forks to keep DR looking almost same :wink:
But you right - it is not cheap upgrade and it tool lot of work too.
snelzo
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 26, 2009 15:20
Locatie: overijssel

hallo harry,

ik ben ook bezig met een dr. 750 en ik heb er een setje wielen van een rf 600 in gezet, ik moest alleen een paar adapters moeten maken/kopen.
als je er eventueel foto's van wil zien of een keer wil komen kijken hoe ik het gedaan heb moet je me maar ff een pb sturen:)


mvg snelzo
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Ai, glad vergeten.. bussen waren in totaal 10 cm lang..
5cm om de vork en 5 cm in de kroonplaat.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

@harry 66
Ik heb de vork verlengers van die Zapkees, vande week foto maken en maten erbij.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie