thermisch verzinken

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Peter

Ik wil graag mijn frame verzinken en poedercoaten. Nu heb ik over het verzinken behoorlijk info verzameld maar ik krijg te horen dat het niet mogelijk is mijn frame te verzinken. Reden; er moeten gaatjes geboord worden in het frame :? . Immers ook van binnenuit moet "het chemisch goedje zijn werk doen". Echter de gaatjes schijnen een negatief effect te hebben op stijfheid, stevigheid etc en dit wordt dus ten zeerste afgeraden. Wie heeft hiermee ervaring? :?:

groet,

Peter
Gast

Hallo Peter,
Het klopt dat als je het frame wilt verzinken je gaatjes (8mm) moet boren. Dit is niet alleen om het zink binnen zijn werk te laten doen, maar ook om te voorkomen dat het frame explodeert bij het verzinken. Door die gaatjes te boren haal je veel stijfheid uit je frame, en ik zou het dus ook niet doen…
Waarom laat je het frame niet alleen poedercoaten, dit is goed genoeg om het roesten tegen te gaan. Ook kan je de coating in verschillende kleuren krijgen wat natuurlijk altijd leuk is.
Als je echt goede bescherming, en een mooie glans, moet je vragen om een blanke laag over de kleur. Dit is vrij normaal, maar wordt vaak niet gedaan om het coaten goedkoop te houden,

Succes met je frame,
groeten Jeroen van der Veen
supermoto_hallum@hotmail.com
Harry66

Het mooiste is eerst laten stralen met kunstof korrels of door een bedrijf dat ook auto onderdelen / kwetsbaar spul straalt.
Ik heb zelf als monteur met straal machines gewerkt en ook wel eens wat laten stralen in een blijkbaar ongeschikte machine en heb het spul nooit weer gezien.
Verder erg belangrijk met poeder coaten vlakken waar lagers of schroefdraad /bouten in moeten goed afdichten. Dat scheelt je later heel veel werk. Poeder coaten is zeer aan te bevelen kost relatief weinig en spul is zeer sterk. Voor de grootste duurzaamheid twee laags poedercoaten.

Groeten Harry
grote klappen snel thuis
Plaats reactie