na voorvork verandering nog steeds problemen
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
hallo allemaal
ik heb zaterdag samen met Bluesman mijn v-vork vervangen door zijn v-vork, hij heeft een ander gemonteerd
we hebben alles vervangen behalve de onderste kroonplaat omwillen van het rollement wat er op zit, zelfs de ringen waar de kogelaars in komen hebben we vervangen. zowel onder als boven.de bouten die we hebben gebruikt waren heel licht krom bijna niet te zien maar tog.???????
maar wat blijkt als het wiel recht staat in de v-vork dan staan de twee kroonplaten niet recht op elkaar
zetten we de twee kroonplaten recht op elkaar dan staat het voorwiel niet meer reccht
nu heb ik de onderste kroonplaat van bluesman hier ligen maar die kogelaar zit er niet meer op, dus moet ik ergens die kogelaar zien te bemachtigen hoeveel kost deze en waar kan ik deze bestellen.
ik heb echt geen zin om mijn kogelaar van mijn onderste kroonplaat te gaan afhalen
ik heb zaterdag samen met Bluesman mijn v-vork vervangen door zijn v-vork, hij heeft een ander gemonteerd
we hebben alles vervangen behalve de onderste kroonplaat omwillen van het rollement wat er op zit, zelfs de ringen waar de kogelaars in komen hebben we vervangen. zowel onder als boven.de bouten die we hebben gebruikt waren heel licht krom bijna niet te zien maar tog.???????
maar wat blijkt als het wiel recht staat in de v-vork dan staan de twee kroonplaten niet recht op elkaar
zetten we de twee kroonplaten recht op elkaar dan staat het voorwiel niet meer reccht
nu heb ik de onderste kroonplaat van bluesman hier ligen maar die kogelaar zit er niet meer op, dus moet ik ergens die kogelaar zien te bemachtigen hoeveel kost deze en waar kan ik deze bestellen.
ik heb echt geen zin om mijn kogelaar van mijn onderste kroonplaat te gaan afhalen
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
http://www.cmsnl.com / Hessler?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Peter,
I know we already talked on the phone, but just in case - some more "organized" info.
Top clamp can turn vs. lower clamp. This happens sometimes during falls or during assembly and fork tubes get a bit twisted in clamps. This means that even with front wheel straight your top and lower clamp will not be parallel because fork legs not 100% parallel. If you position them parallel without holdng wheel to turn tubes back into position in clamps wheel will not stay straight. Your clamps are straight, there is no bends on lower clamp - I seen it.
Also - I have spare bearing for you to put on my lower clamp - this is not a problem. Also - forgot to tell you...I think your handlebar also a bit bent. I can bring you spare I have - OK, for free
But you only need to align front wheel, no point in changing lower clamp.
Sorry for writing this in English...my Netherlands is too bad. Just trying to help.
It does not matter that 2 out of 4 bolts that tighten clamps is a bit bent - it has no effect on wheel position of clamps position.
Colleagues DRers,
Can someone help and write in Dutch some more clear steps on how to straighten front wheel by losening bolts in clamps, top stem nut, front axle and turning handlebar while holding wheel and tighten all up again? My Netherlands way too bad to explain it correctly. Fork are not aligned at the moment, because forks, axle and clamps are straight now.
It is difficult to do on your own a bit, but problem is that I have to work and cannot come to help Peter with aligning of the forks. And if Peter will have to do it himself he will need to do it with bike "on the ground" so that he can put wheel against wall or something to twist forks back.
When we installed forks we also did many other things and had no time to play with alignment since bike was on lift (plus front subframe that holds headlight on this bike a bit bent to the right, which does not help with forks alignment).
I know we already talked on the phone, but just in case - some more "organized" info.
Top clamp can turn vs. lower clamp. This happens sometimes during falls or during assembly and fork tubes get a bit twisted in clamps. This means that even with front wheel straight your top and lower clamp will not be parallel because fork legs not 100% parallel. If you position them parallel without holdng wheel to turn tubes back into position in clamps wheel will not stay straight. Your clamps are straight, there is no bends on lower clamp - I seen it.
Also - I have spare bearing for you to put on my lower clamp - this is not a problem. Also - forgot to tell you...I think your handlebar also a bit bent. I can bring you spare I have - OK, for free
But you only need to align front wheel, no point in changing lower clamp.
Sorry for writing this in English...my Netherlands is too bad. Just trying to help.
It does not matter that 2 out of 4 bolts that tighten clamps is a bit bent - it has no effect on wheel position of clamps position.
Colleagues DRers,
Can someone help and write in Dutch some more clear steps on how to straighten front wheel by losening bolts in clamps, top stem nut, front axle and turning handlebar while holding wheel and tighten all up again? My Netherlands way too bad to explain it correctly. Fork are not aligned at the moment, because forks, axle and clamps are straight now.
It is difficult to do on your own a bit, but problem is that I have to work and cannot come to help Peter with aligning of the forks. And if Peter will have to do it himself he will need to do it with bike "on the ground" so that he can put wheel against wall or something to twist forks back.
When we installed forks we also did many other things and had no time to play with alignment since bike was on lift (plus front subframe that holds headlight on this bike a bit bent to the right, which does not help with forks alignment).
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Misschien heeft Bleusman al hetzelfde gezegd (ik versta niet genoeg Engels)
maar "just in case";
Alle kroonplaat-bouten lichtjes los zetten,
Voorwiel tussen de benen klemmen
Stuur verdraaien tot de het voorwiel recht over het achterwiel staat,
Dan alles vastzetten,
Staat het stuur dan scheef, zijn waarschijnlijk de bouten van de stuurbevestiging krom en niet de bouten van de kroonplaat
Kan ook aan de stuurrubbers liggen
maar "just in case";
Alle kroonplaat-bouten lichtjes los zetten,
Voorwiel tussen de benen klemmen
Stuur verdraaien tot de het voorwiel recht over het achterwiel staat,
Dan alles vastzetten,
Staat het stuur dan scheef, zijn waarschijnlijk de bouten van de stuurbevestiging krom en niet de bouten van de kroonplaat
Kan ook aan de stuurrubbers liggen
zappa ik heb alles gedaan wat jij laat sien in de sleutel tip,
en calsa ik heb net de sleutel tip gelezen en je weet hoe het moet,
ikweet het ook hoe het moet maar ik doe alles wat jullie mij hebben verteld ?
ik doe alles stap voor stap wat er staat maar het lukt niet.
ofwel zet ik de kroonplatern recht op elkaar en staan wiel scheef
ofwel zet ik wiel recht en staan de kroonplaten niet recht opelkaar.
en calsa ik heb net de sleutel tip gelezen en je weet hoe het moet,
ikweet het ook hoe het moet maar ik doe alles wat jullie mij hebben verteld ?
ik doe alles stap voor stap wat er staat maar het lukt niet.
ofwel zet ik de kroonplatern recht op elkaar en staan wiel scheef
ofwel zet ik wiel recht en staan de kroonplaten niet recht opelkaar.
Pas maar op dat dan de poten zelf niet krom zijn???
Dat zul je pas weten als je de voorvork uit elkaar neemt,
de buis plat ergens opleggen,
dan met de buis rollen.
Dat zul je pas weten als je de voorvork uit elkaar neemt,
de buis plat ergens opleggen,
dan met de buis rollen.
Laatst gewijzigd door celsa op di jan 26, 2010 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmmm waarschijnlijk viel het jullie dr-ers niet op, dus nogmaals...
welke poot is er krom, hetzij de glijder, hetzij misschien de buitenpoot.
Iets is krom, zoek en vind.
misschien is de kroonplaat krom, ja, dat kan ook nog.
welke poot is er krom, hetzij de glijder, hetzij misschien de buitenpoot.
Iets is krom, zoek en vind.
misschien is de kroonplaat krom, ja, dat kan ook nog.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
hieskie ik heb niewe voorpoten van beusman dus , hals hij beweerd dat deze tip top in orden zijn dan zijn het niet de poten die krom zijn.
maar er is iets mis maar wat weet ik niet.
wat ik wel vindt is dat die ijzere bugel van het spatbord wel niet echt stevig is this de orginele dus ???,
maar er is iets mis maar wat weet ik niet.
wat ik wel vindt is dat die ijzere bugel van het spatbord wel niet echt stevig is this de orginele dus ???,
Guys, front forks are from my own bike, they NOT bent and I changed them to WP Extreme, this is why I sell them. I rode at least 10 000 km with those forks without any problem. So - no, problem is somewhere else.peterkem schreef:zappa ik heb alles gedaan wat jij laat sien in de sleutel tip,
en calsa ik heb net de sleutel tip gelezen en je weet hoe het moet,
ikweet het ook hoe het moet maar ik doe alles wat jullie mij hebben verteld ?
ik doe alles stap voor stap wat er staat maar het lukt niet.
ofwel zet ik de kroonplatern recht op elkaar en staan wiel scheef
ofwel zet ik wiel recht en staan de kroonplaten niet recht opelkaar.
Peter, you must loos pinch bolt on right fork leg and loose front wheel axle, not only clamp bolts. And that metal piece under front spaatboord can be bent too now - I will take one you left at my place with me and will try to make it 100% straight and will bring it.
I found that lower bearing - may be on Sunday we can work on the bike and try with my lower clamp. Thing is - you do not need to look at front subframe, you need to make 90 degrees between kroonplaten and wheel, all other does not matter. Only reliable way to orient front wheel is by looking at top pipe of the frame, do not look at rear wheel because it may be out of alighnment.
Here is angle you need, on picture. Rest of referrences will not be reliable, because your front subframe for sure is bent. And if you tighten up wheel axle before you alight forks it will not work.
tomorow i take i picher then you see what i meen
morgen neem ik een foto dan kun je zien wat ik bedoel.
maar ik wordt een beetje ongemakkelijk door al deze toestanden.
ik probeer alles te doen wat ze mij voorstellen hoe ik het moet doen maar het wil niet lukken
alvast bedankt mannenmorgen bekijk ik de zaak weer fris en helder
en KOGELAARS dat is geen raar woord staat zelfs in het woordenboek, rollemeneten
morgen neem ik een foto dan kun je zien wat ik bedoel.
maar ik wordt een beetje ongemakkelijk door al deze toestanden.
ik probeer alles te doen wat ze mij voorstellen hoe ik het moet doen maar het wil niet lukken
alvast bedankt mannenmorgen bekijk ik de zaak weer fris en helder
en KOGELAARS dat is geen raar woord staat zelfs in het woordenboek, rollemeneten
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey Peter,
Kogelaar is het goede Belgiesche woord, hier in NL hebben we van die rare woorden
Snap dat je er een beetje gek van word
Okay, ff dit..
Voorspatbord met beugel er maar ff er af, v-wiel as los..
Onderste kroonplaat gewoon vast,
Bovenste balhoofdmoer los..
Bouten bovenste kroonplaat bouten los en aan weerszijde in de gleuf een dikke schroefendraaier tikken zo dat hij echt los om de poten valt [ niet te ver buigen]..
De kroonplaten zitten vrij strak om de poten, die draaien niet makelijk rond ook al zitten de bouten los.
Zet dan de boel recht, zou nu gewoon moeten gaan..
Zo niet dan heeft Husky gelijk en is er wat krom, zet dan eerst de bovente kroonplaat recht tegen over het frame en leg een lat tegen de stuureinde.. zie je makkelijk of het stuur krom is..
Anders is je onderste kroonplaat krom, zou goed kunnen na je ongeluk..
Er van uitgaand dat de poten en bovenplaat van Bleusman recht zijn, daar ga ik wel van uit.
Enige wat nog van jou is en het ongeluk mee heeft gemaakt is de onderplaat..
Frame krom lijkt me stug, heb een frontale aanrijding gehad met de BIG maar het frame bleef goed
Rustig aan en laat je niet gek maken
En Igor, dat je peter help
Kogelaar is het goede Belgiesche woord, hier in NL hebben we van die rare woorden
Snap dat je er een beetje gek van word
Okay, ff dit..
Voorspatbord met beugel er maar ff er af, v-wiel as los..
Onderste kroonplaat gewoon vast,
Bovenste balhoofdmoer los..
Bouten bovenste kroonplaat bouten los en aan weerszijde in de gleuf een dikke schroefendraaier tikken zo dat hij echt los om de poten valt [ niet te ver buigen]..
De kroonplaten zitten vrij strak om de poten, die draaien niet makelijk rond ook al zitten de bouten los.
Zet dan de boel recht, zou nu gewoon moeten gaan..
Zo niet dan heeft Husky gelijk en is er wat krom, zet dan eerst de bovente kroonplaat recht tegen over het frame en leg een lat tegen de stuureinde.. zie je makkelijk of het stuur krom is..
Anders is je onderste kroonplaat krom, zou goed kunnen na je ongeluk..
Er van uitgaand dat de poten en bovenplaat van Bleusman recht zijn, daar ga ik wel van uit.
Enige wat nog van jou is en het ongeluk mee heeft gemaakt is de onderplaat..
Frame krom lijkt me stug, heb een frontale aanrijding gehad met de BIG maar het frame bleef goed
Rustig aan en laat je niet gek maken
En Igor, dat je peter help
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
inderdaad zappa freem krom dat zou mij sterk verwonderen bij een aan rijding met een snelheid van 45 km ik vrees ook dat het de onderste kroonplaat is , ik zal het morgen eens proberen op de mannier zoals je hierboven beschrijft.
thx maat
bleusman komt morgen eens kijken
de kogelaar voor de onderste kroonplaat waar kan ik die heel snel vinden.
er zit er gelukkig geen meer op die is er al afgehaald door bleusman maar nu moet op de onderplaat van bleusman wel een nieuwe op komen.
ik kan bij de moto boor mischien kopen gewoon van de zelfde maat, maar wat is de maat ????
thx maat
bleusman komt morgen eens kijken
de kogelaar voor de onderste kroonplaat waar kan ik die heel snel vinden.
er zit er gelukkig geen meer op die is er al afgehaald door bleusman maar nu moet op de onderplaat van bleusman wel een nieuwe op komen.
ik kan bij de moto boor mischien kopen gewoon van de zelfde maat, maar wat is de maat ????
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bovenlager; Nr 32005
Onder; Nr 32006
Onder; Nr 32006
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Peter, heb ik onderste lager, spaar. Nieuw. Voor je. Gratis. Morgen
Nu heb ik andere voorvork en andere lageren op mijn DR.
Lageren van Suzuki kost twee keer meer dan tezelfde of beter lageren van industrie-verkoopers met verzending.
Here:
http://cgi.ebay.de/1-Stueck-Kegelrollen ... 19b79eb77a
http://cgi.ebay.de/1-Stueck-Kegelrollen ... 5881f06682
Nu heb ik andere voorvork en andere lageren op mijn DR.
Lageren van Suzuki kost twee keer meer dan tezelfde of beter lageren van industrie-verkoopers met verzending.
Here:
http://cgi.ebay.de/1-Stueck-Kegelrollen ... 19b79eb77a
http://cgi.ebay.de/1-Stueck-Kegelrollen ... 5881f06682
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yip, koop ze ook gewoon niet Suzuki
maar bluesman heeft er dus 1 voor je
maar bluesman heeft er dus 1 voor je
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik heb het al eens eerder gepost dat de onderste kroonplaat zeer waarschijnlijk krom is.
Heb het zelf ook met m'n 800 gehad, schuivertje met 40km/u. Motor gleed de berm in en ws heeft het voorwiel in de berm "gehapt" en daardoor de kroonplaat krom.
Heb toen de voorpoten vervangen maar dat hielp niets. Na een jaar zo te hebben gereden was ik het zat en heb ik een andere onderste kroonplaat gemonteerd en alles was weer recht.
Er was niets aan te zien maar hij was echt wel krom/getordeerd.
Heb het zelf ook met m'n 800 gehad, schuivertje met 40km/u. Motor gleed de berm in en ws heeft het voorwiel in de berm "gehapt" en daardoor de kroonplaat krom.
Heb toen de voorpoten vervangen maar dat hielp niets. Na een jaar zo te hebben gereden was ik het zat en heb ik een andere onderste kroonplaat gemonteerd en alles was weer recht.
Er was niets aan te zien maar hij was echt wel krom/getordeerd.
Suzuki DL650 / Honda XRV750
ja idd er is aan mijn onderste kroonplaat ook niets te zien, daarom hebben we die terug gestoken met de nieuwe veren,
traks met bluesman de onderste kroonplaat vervangen , mij er uit die van heb er in , en dan zien wat het zegt
traks met bluesman de onderste kroonplaat vervangen , mij er uit die van heb er in , en dan zien wat het zegt
I am to poor to throw away parts!
So, first we will install my onderste kroonplat
But after.
The only way lower yoke (onderste kroonplat?) can be bent (krom?) is
a) Steering stem not 90 degrees to surface - that was checked with angle ruler, so - excluded
b) twist. This is matter of principle: if it is twisted we WILL twist it back and Peter will have spare kroonplat. I know how - did it on my friends Transalp 600. Luckily we still have Peter's old forks - this will help
Peter, get ready. Will be at your place in about 2 hours.
So, first we will install my onderste kroonplat
But after.
The only way lower yoke (onderste kroonplat?) can be bent (krom?) is
a) Steering stem not 90 degrees to surface - that was checked with angle ruler, so - excluded
b) twist. This is matter of principle: if it is twisted we WILL twist it back and Peter will have spare kroonplat. I know how - did it on my friends Transalp 600. Luckily we still have Peter's old forks - this will help
Peter, get ready. Will be at your place in about 2 hours.
Ho ho. My new shiny Wibers 641 fuly adjustable shock absorber for DR was delivered today. So - today I'll work on Peter's bike, but tomorrow new shock!
Now my DR will have WP Extreme in front and Wilbers in the back.
Sorry for offtopic, I just too excited!
Now my DR will have WP Extreme in front and Wilbers in the back.
Sorry for offtopic, I just too excited!