Hallo noppers,
ik ben sinds kort in het bezit van een enduro. een TM 125 2-t. Ik ben bekend met 2-tact motoren. Uit de hand gelopen hobby brommersprinten. 125 meter in 6 sec erg leuk . Alleen dit gaat max tot 70cc en techniek is toch iets anders. Nu wil ik graag het één en ander leren over mijn enduro. Kan iemand mij het principe en werking van een powervalve uitleggen?
gr Laurens
Powervalve
Moderator: ghulst
Volgens mij is het zo, dat bij weinig toeren die valve redelijk dichtstaat, waardoor je in het lage toerengebied wat meer druk hebt, en dus meer power onderin.
In het hoge toerengebied staat de klep helemaal open. Bij de hele oude 2takten had je geen powervalve, en ook wat minder power in het lage toerengebied
Kun je je voorstellen wat er gebeurt als er op mijn 500 2takt ook zo'n powervalve zou zitten?
In het hoge toerengebied staat de klep helemaal open. Bij de hele oude 2takten had je geen powervalve, en ook wat minder power in het lage toerengebied
Kun je je voorstellen wat er gebeurt als er op mijn 500 2takt ook zo'n powervalve zou zitten?
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Inderdaad bij de uitlaatpoort.
Hoezo je interesse daarin? Werkt je powervalve niet meer goed? Heb het 1 keer gehad bij een oude Yamaha. das echt niet leuk want ineens mis je best wat vermogen.. Het grappige was dat hij het soms per ongeluk wel deed en dan schrik je je rot als je het niet verwacht!
500cc 2takten worden al een beetje schaars. Het zijn echt geweldig (brute!) machines.
Ik zag dat Maico zelfs nog nieuwe dikke 2takten levert, waarvan de dikste een 700cc 2takt is!
Maar een 125 is ook erg leuk, mits jezelf niet te zwaar bent.. Ik zelf weeg ong. 85/90 kg, dus een 125 is niet meer op mijn lijf geschreven...
Hoezo je interesse daarin? Werkt je powervalve niet meer goed? Heb het 1 keer gehad bij een oude Yamaha. das echt niet leuk want ineens mis je best wat vermogen.. Het grappige was dat hij het soms per ongeluk wel deed en dan schrik je je rot als je het niet verwacht!
500cc 2takten worden al een beetje schaars. Het zijn echt geweldig (brute!) machines.
Ik zag dat Maico zelfs nog nieuwe dikke 2takten levert, waarvan de dikste een 700cc 2takt is!
Maar een 125 is ook erg leuk, mits jezelf niet te zwaar bent.. Ik zelf weeg ong. 85/90 kg, dus een 125 is niet meer op mijn lijf geschreven...
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
ik weeg zelf +/- 80kg maar dacht dat dit een goede motor was om het een beetje op te leren. Een powervalve is een nieuw begrip voor mij en ik heb de (soms vervelende) eigenschap dat ik alles weten en begrijpen :-p
Ook omdat ik onderhoud zelf wil gaan doen best handig denk ik...
Ook omdat ik onderhoud zelf wil gaan doen best handig denk ik...
Vaak ben je te bang!
TM Racing EN 125cc
TM Racing EN 125cc
Als alles nog goed werkt zou ik er niet aan komen. Vroeg of laat moet je toch een keer het spul los halen om een nieuw zuigertje te plaatsen. Kun je gelijk eens kennis maken met je powervalve
Om het te leren is zo'n 125 prima!
Als je uitgeleerd bent (in principe ben je dat nooit), of beter gezegd als je genoeg geleerd hebt zou je best over kunnen stappen naar een 250 2-takt. Ik reed daar op mijn 15e al op en dat is echt geen probleem.
En als je er van houd is een dikke 4takt ook leuk.
Zelf ben ik een liefhebber van 2takten. Voor het endurowerk vind ik persoonlijk dat er niets boven een KTM 300 gaat! Super handelbaar, licht gewicht en supersnel
Om het te leren is zo'n 125 prima!
Als je uitgeleerd bent (in principe ben je dat nooit), of beter gezegd als je genoeg geleerd hebt zou je best over kunnen stappen naar een 250 2-takt. Ik reed daar op mijn 15e al op en dat is echt geen probleem.
En als je er van houd is een dikke 4takt ook leuk.
Zelf ben ik een liefhebber van 2takten. Voor het endurowerk vind ik persoonlijk dat er niets boven een KTM 300 gaat! Super handelbaar, licht gewicht en supersnel
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Toevallig net gezien op mxworld.be : http://www.mxworld.be/detail.php?classt ... splay=1133jwrtuning schreef:Ik zag dat Maico zelfs nog nieuwe dikke 2takten levert, waarvan de dikste een 700cc 2takt is!
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Kawasaki had powervalves op de KX500
De powervalve heeft inderdaad invloed op de hoogte en grootte van de uitlaatpoort. Hierdoor wordt de poorttiming beïnvloed wat weer leidt tot meer trekkracht onderin ( gesloten) en vol vermogen bovenin ( open).
De powervalve werken of electronisch ( RC valve van Honda) of mechanisch (d.m.v. een soort centrifugaal as die een stangetje bediend).
Bij de mechanische powervalve zorgt een veer voor de weerstand. D.m.v. meer of minder voorspanning en/of dikkere veren kan het openen en sluiten van de valves vervroegd of vertraagd worden. Dat kan overigens niet bij alle systemen.
Terwijl je op de motoren voor de cross dus ook wel uitvoeringen hebt (o.a. de Suzuki RM125 eind jaren 90 ) met verstelbare powervalves, zie je bij crossmotoren, die gebruikt worden als grasbaanmotor, dat de valves vaak volledig open staan, of zelfs zijn verwijderd.
De powervalve heeft inderdaad invloed op de hoogte en grootte van de uitlaatpoort. Hierdoor wordt de poorttiming beïnvloed wat weer leidt tot meer trekkracht onderin ( gesloten) en vol vermogen bovenin ( open).
De powervalve werken of electronisch ( RC valve van Honda) of mechanisch (d.m.v. een soort centrifugaal as die een stangetje bediend).
Bij de mechanische powervalve zorgt een veer voor de weerstand. D.m.v. meer of minder voorspanning en/of dikkere veren kan het openen en sluiten van de valves vervroegd of vertraagd worden. Dat kan overigens niet bij alle systemen.
Terwijl je op de motoren voor de cross dus ook wel uitvoeringen hebt (o.a. de Suzuki RM125 eind jaren 90 ) met verstelbare powervalves, zie je bij crossmotoren, die gebruikt worden als grasbaanmotor, dat de valves vaak volledig open staan, of zelfs zijn verwijderd.
- allardcr250
- Berichten: 69
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
- Locatie: Drenthe
wat een mooie maico trouwens!!!!
cr250
Ik denk dat dat inderdaad het beste is gewoon opendraaien en zien wat je tegenkomtAls alles nog goed werkt zou ik er niet aan komen. Vroeg of laat moet je toch een keer het spul los halen om een nieuw zuigertje te plaatsen. Kun je gelijk eens kennis maken met je powervalve
Kennen jullie nog meer mensen hier op het forum die met TM rijden?
Vaak ben je te bang!
TM Racing EN 125cc
TM Racing EN 125cc
Hier staan de foto's van m'n nieuwe lief : http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=
Mocht je nog ooit eens onderdelen nodig hebben stuur dan maar een PB'tje, ik heb nog wel wat liggen (voor-, achtertandwielen, remblokken, kettinggeleiders)
Mocht je nog ooit eens onderdelen nodig hebben stuur dan maar een PB'tje, ik heb nog wel wat liggen (voor-, achtertandwielen, remblokken, kettinggeleiders)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!