Euro 95 of 98

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Sjossa

Hallo,

Heb twee weken terug mijn CR 500 verkocht, en een Suzuki RMZ 450 teruggekocht. Voor de tweetakt tankte ik meestal 98, als ze het tenminste hadden aan de pomp. Nu is mijn vraag; Wat is beter voor de viertakt, 95 of 98? Alvast bedankt.
Suzuki RMZ 450
YZF250

Ik tank met men viertakt steeds 98.
Kheb mij laten vertellen dat de meeste motoren perfect afstelbaar zijn voor 95 ook. Of dat waar is weet ik nu wel niet, maar er zitten hier genoeg techneuten op het forum die daar zeker meer over weten :wink:
pHreaC

95 is volgens mij beter...98 ontbrand later/moeilijker wat hogere drukken toelaat.
Zo lang je deze hogere drukken (hoge druk piston) niet bereikt, zal 95 beter werken.
Je wil immers je ontbranding zo kort mogelijk maken opdat deze net als de zuiger heel boven is tot ontbranding komt.

grtz
Afbeelding
gassen

95
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Sjossa

Jongens bedankt ik weet voldoende, dat wordt dus gewoon 95.
Suzuki RMZ 450
YZF250

Super 98 --> Groter octaangehalte dan 95 --> schonere verbranding --> beter voor de motor ?
In een crossmoto is de druk trouwens toch groot genoeg voor super 98 ?
Super 98 koelt trouwens beter, wat de motor efficienter en zuiniger maakt.
Laatst gewijzigd door YZF250 op ma jan 18, 2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
RvD

Hee Jos,
Heb ook altijd gewoon 95 getankt voor al m'n viertakts (nu ook voor m'n 300 exc). Nooit problemen mee gehad.
Heb je 'm met kenteken ?
Sjossa

Haha, wie moet ik nu gaan geloven... :P

Hee Ruud, heb inderdaad kenteken erbij, heb de motor van Robert gekocht.
Dacht zal eens vragen wat nou beter is, 95 of 98, maar de meningen zijn dus blijkbaar verdeelt. Maar heel veel uitmaken zal het dus niet. De 500 kreeg in ieder geval meestal 98.
Suzuki RMZ 450
CrazyWezel
Contacteer:

YZF250 schreef:Super 98 koelt trouwens beter
je moet er geen koelvloeistof bij gooien he, dan rook je harder dan n 2takt :roll:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
YZF250

Niet veel uitmaken ? Super 95 heeft een minder schone verbranding, en laat dus vuil achter, wat niet goed is voor de kleppen en heel de zooi. 95 in de grasmaaier, oké...maar in een crossmoto/enduro ?
CrazyWezel
Contacteer:

dat euro 95 minder schoon verbrand dan super 98 lijkt mij opzich wel mee vallen, dat super 98 de motor beter koelt idemdito.
en dat octaan een gehalte is is ook zwets, het is namelijk een getal.

eerst een stukje over octaan getal:
Het octaangetal.
Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).
Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON
en het stukje over minder schone verbranding, het ligt vooral aan de rijstijl, als je de motor nooit fatsoenlijk toeren laat maken blijf je altijd rotzooi in je blok terug vinden, dan vervuild de boel.
de nieuwere motoren zijn vaak uitgerust met een lambda sensor, die houd het mengsel in de gaten, en laat de computer steeds bij regelen voor 'de gunstigste verhouding' wel een heel stuk milieu trouwens.
verder komen er ook vaak pingelsensoren voor in de nieuwere motoren, op het moment dat de sensor merkt dat de motor begint te pingelen, wordt de ontsteking daar op aangepast.
je kunt de 'iets' schonere verbranding van 98 misschien recht praten door een hogere compressie, en dus hogere verbrandingstemperatuur, maar dit moet dan wel in een motor zijn die gemaakt is voor 98 of ernstig vervuild zodat je compressie ook hoger wordt, anders schiet je er nog niets mee op.

het koelen lijkt me dat het dat allebei vrijwel het zelfde doet, aangezien dat meer te maken heeft met de overgang van vloeistof naar gas, en de hoeveelheid ingespoten brandstof bij de meeste motoren niet uitmaakt.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
YZF250

Conclusie: Gebruik 98 in motoren waarbij het voorgeschreven wordt door de fabrikant ?
Dan tank ik mooi verder 98 hoor :p
pHreaC

Inderdaad: enkel 98 als het voorgeschreven is door de fabrikant. Deze heeft bij het bouwen van zijn motor bepaald wat de compressie is en hoe hoog de temperatuur in de motor oploopt bij het compresseren (hogere druk en/of hogere temperatuur vereist een hoger octaangehalte).

Zolang de motor standaard is en de fabrikant niet uitdrukkelijk om 98 vraagt, blijf ik er echter bij dat 95 beter is.

Extra koeling van 98 geloof ik niet in omdat de verbranding langer duurt, dus er gaat meer warmte de cilinderwand in. Extra koeling kan dan enkel bekomen worden als het mengsel niet volledig verband en de resterende brandstof de warmte opneemt en deze naar buiten voert.

grtz,

pHreaC
Afbeelding
YZF250

In mijn handleiding van men Yamaha YZF 250 staat:
Premium unleaded gasoline
only with a research octane
number of 95 or higher.
NOTE:
If knocking or pinging occurs, use a different
brand of gasoline or higher octane grade.
Maw.
95 is goed genoeg, maar hoger is beter ?
Bovendien bestaat de kans dat je motor pingelt op 95, en op 98 niet.
Surfroy01

Als je bang bent voor vervuiling van je kleppen dan kun je V-power of Ultimate oid tanken. Van het eerste weet ik zeker dat je motor veel schoner blijft en dus beter blijft presteren!
You're free to do as we tell you!
klomp

ik tank alles door elkaar
gewoon een kwestie van aansluiten in de rij die het kortste is. :wink:
YZF250

Hoe zit het eigelijk met Avgas/race fuel ?
erwindob

#777 - Mijn fotoboekenplank
RvD

YZF250 schreef:Hoe zit het eigelijk met Avgas/race fuel ?
Heb ivm de hoge compressie van mijn 125 (VHM cilinderkop met kleinst mogelijke binnenkopje) over moeten stappen naar 98 gemengd met avgas. Werkt prima, maar ik doe dit omdat het gewoon nodig is ivm pingelen.
Race fuel, geen ervaring mee. Is wel veel over te lezen op vooral amerikaanse sites. Hoor er in mijn omgeving echter nooit iets over.
YZF250

Ik lees ook in de topic die erwindob aanhaalt, dat er sommigen zeggen dat avgas niet in een moto hoort. Maar toen een kameraad van mij een omgebouwde 125 (naar 144) ging testen, moest hij van de dealer ook 98 met avgas mengen.
Sjokske

YZF250 schreef:Hoe zit het eigelijk met Avgas/race fuel ?
Das duur.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
baggeraar

klomp schreef:ik tank alles door elkaar
gewoon een kwestie van aansluiten in de rij die het kortste is. :wink:
Ik ook, maar meestal probeer ik 95 te tanken, doe ik al 20 jaar zo, en nog
nooit geen problemen mee gehad :D
RvD

Avgas 2.50 euro per liter bij het vliegveldje in Asperden, bij Goch.
CrazyWezel
Contacteer:

YZF250 schreef:In mijn handleiding van men Yamaha YZF 250 staat:
Premium unleaded gasoline
only with a research octane
number of 95 or higher.
NOTE:
If knocking or pinging occurs, use a different
brand of gasoline or higher octane grade.
Maw.
95 is goed genoeg, maar hoger is beter ?
Bovendien bestaat de kans dat je motor pingelt op 95, en op 98 niet.
das denk ik meer zo bedoeld:
als je in een hakkietjakkieland woont waar je nog kunt kiezen uit 91 of 95 gebruik dan 95 of iets in die richting,
meer dat lager dan 95 kudt is en dat dan de kans op pingelen wel daadwerkelijk aanwezig is,
ik blijf er bij dat je het gewoon bij het voorschrift moet houden, je zou contact op kunnen nemen met je dealer, ik ga er van uit dat hij jou gewoon 95 laat tanken..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
silbertanne

YZF250 schreef:Conclusie: Gebruik 98 in motoren waarbij het voorgeschreven wordt door de fabrikant ?
Dan tank ik mooi verder 98 hoor :p
BMW heeft voor de HP2 ook 98 voorgeschreven, maar de software regelt een perfect lopende motor op 95. Ik gooi er dus meestal 95 in, omdat 98 moeilijk te krijgen is bij de onbemande (lees: goedkopere en "je-mag-je-helm-ophouden-bij-het-betalen") tankstations.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Plaats reactie