Afstelling WP achterveer

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
patricksku

Hoi medenoppers, :wink:
Ik kan een WP achterveer overkopen , hij komt van een CR 250 b.j 2005
en is op 75-80 kg afgesteld,[krijg losse veer van 85 kg erbij]
VRAAG;
1] past deze veer op CR250 b.j. 2000? :roll:
2] kan deze afgesteld worden naar ongeveer; 95-100 kg? :roll:
3] Afstellen kan ik dat zelf of moet ik dat laten doen bij crossshop? :roll:
Greetz Patrick#70
JdM

Je moet even een paar zaken anders bekijken:

Je hebt een WP schokbreker gekocht waar een VEER op zit die bestemd is voor een rijder van 75-80kg.
Die schokbreker is daar niet op afgesteld, je VEER bepaalt of jij er met je 95-100kg op past zonder dat je vering te slap is.

Je kunt een veer van 75-80 of 80-85 kilo niet "afstellen" op een hoger gewicht, dan heb je gewoon een andere veer nodig die over je shokbreker gaat.

Vervolgens stel je na het plaatsen van de juiste veer de vrije speling af op 2-3cm.
Daarna controleer je de doorhang terwijl je er stil op zit met je hele bepakking aan en mag je veer niet veel verder dan 10-11 cm inzakken en niet minder dan 8-9. In andere gevallen ga je of een zwaardere veer of een slappere veer plaatsen.
Het "opschroeven" van de voorspanning van de veer zorgt er alleen maar voor dat je geen vrije speling meer hebt, wat niet goed is voor je rug/motor/stabiliteit.

Als dit allemaal goed staat kun je je in/uitgaande demping af gaan stellen, als ik jou was zou ik beiden om te beginnen op de middelste stand zetten en dan gaan proefrijden.

Dit is globaal het verhaal van je achterveer, er is vast nog iemand die me kan verbeteren, graag zelfs want dit is mijn visie en die hoeft niet helemaal de juiste te zijn ;)

Of die 2005 veer op een 2000 CR past, weet ik niet.
Gas?Gas!
gassen

En als de demper op een veer van 80kg is afgesteld, zal deze met een veer van 95kg ook anders afgesteld moeten worden, anders zit je al meteen aan/tegen het eind van de afstelmogelijkheden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
patricksku

Hey JdM/gassen, bedankt voor jullie info :!: :!: .
Ik heb hem nog niet gekocht vandaar deze vraag :oops: .
Ik dacht toch effe tot dat makkelijker was zo`n veertje plaatsen in CR`tje :shock: :shock:
Toch fijn zo`n forum :P
Greetz Patrick#70
Plaats reactie