Tips enduro vakantie?

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
QMS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 23:38

Wegens nog geen ervaring ermee, stel ik hier maar eens de vraag...

We zouden deze zomervakantie met 3 man voor een weekje er willen op uit trekken met de enduro's.
Reisformule: moto's in de camionette en eenmaal ter plekke, tent opzetten.
Dus hotels hoeven al niet, en omdat we nogal redelijk asociaal zijn :lol: 8) zijn we ook niet echt op zoek naar begeleide enduro ritten.
In mijn zoektocht naar bestemmingen kom ik dus altijd op arrangementen met een gids uit. Zal ongetwijfeld prachtig zijn, maar hoeft niet echt...
Ik ben vooral op zoek naar landen/regio's/campings waar het goed vertoeven is om er een paar dagen te rijden.
Alle info is welkom... :P
klomp

In welke zin zijn jullie asociaal? :roll:
Henk Steman
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 04, 2009 22:18
Locatie: schoonloo
Contacteer:

tip ga het eens proberen in de gaza strook spannend avontuur.
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Er zijn ook zat hele asociale gidsen..! :lol:
EXC300
Henk Steman
Berichten: 16
Lid geworden op: do jun 04, 2009 22:18
Locatie: schoonloo
Contacteer:

Er zijn meer sociale gidsen die legaal offroad rijden en niks verpesten zo als vele wildrijders die zo maar ergens gaan tuffen.Kost een paar centen maar is veel leuker ga bv naar eurooffroadtrips redski-offroad 4active (PL) endurofuntoers ( D) Koos van Geene (FR) Ronny Renders Marcel Davids (sp) Dit zijn alle adressen waar je zelf kan aangeven hoe lang je wild rijden lijkt me voor jullie 3 veliger en verstandiger.
Gr.henk
QMS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 23:38

In het vervolg moet ik wat meer smileys gebruiken om de ironie te verduidelijken, denk ik... :oops:
De bedoeling is absoluut niet om te gaan wildrijden of zo, maar kan me inbeelden dat de woordkeuze fout overkomt... Wij rijden hier in eigen land ook steeds alleen maar op de legale wegen, met alle respect voor natuur en andere weggebruikers...
Ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is om ergens er gewoon een paar dagen op uit te trekken en de streek te verkennen.
En raar maar waar, op motovakantie verkiezen we een leuke camping boven een hotel, rare jongens, die Belgen... :lol:

Geloof dat ik zoiets heb zien staan bij Endurotrips, daar was ergens een hotel met camping, waar je dan via roadbooks de streek kon gaan verkennen.
We zijn sowieso niet de snelste rijders, en we stoppen gewoon al eens graag onderweg om van de streek te genieten. Vandaar de keuze om er zelf op uit te trekken en een gids niet te moeten ergeren met ons geklungel... :lol: :wink: :lol: :squarewink:


:toost:
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Dan lijkt me dit ook wel wat voor jullie , als je je een beetje aan de regels kunt houden :wink:
Ad Ketelaars roadbook kopen in Dun sur Meuse, kamer boeken bij Ian en Carol (http://www.bikersbedsfrance.co.uk/). Geweldige omgeving en prachtige routes, voor zowel de beginner als de gevorderde. Maar je moet een roadbookholder hebben.
Impressie:(Dun sur Meuse op de achtergrond)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
klomp

QMS schreef:In het vervolg moet ik wat meer smileys gebruiken om de ironie te verduidelijken, denk ik... :oops:
De bedoeling is absoluut niet om te gaan wildrijden of zo, maar kan me inbeelden dat de woordkeuze fout overkomt...
ik ken het probleem en nou zie ik het zelf bij een ander niet! Sorry... :oops:
Je kan inderdaad een roadbookrit van Ad Ketelaars rijden. Dan ben je eigen baas als het op tempo aan komt. Ik heb er 1 van hem gereden en die was de moeite zeker waard!
Ik rijd tegenwoordig met een paar mensen gewoon rond in Frankrijk, zonder route en dat bevalt me ook prima!
Gewoon ergens een gemeentecamping zoeken (zijn het goedkoopst) en wat hoofdwegen opschrijven in de buurt, zodat je altijd een idee hebt hoe je weer terug komt bij je tent.
Of je geeft de coördinaten van de camping in op je tomtom en neemt die mee voor het geval je verdwaald.
enne... ik geloof dat elke streek in Frankrijk wel mooi is... 8)
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Beetje ver voor een week maar wel mooi: Lekker rondtuffen in de Spaanse Pyreneeen. Daar vind je altijd prachtige routes, en als je een beetje uit de kuststreek wegblijft heel relaxed.
EXC300
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

QMS heeft het over mijn ritten in Polen. Dat kan vanaf een camping en vanuit een B en B. Maar dan heb je in ieder geval ruime roadbookervaring nodig. Dat moet aantoonbaar zijn. Als dat niet het geval is, dan is de kans bijzonder groot dat men zelf gaat pionieren in het gebied. Punt 1 leent het gebied zich daar niet voor, omdat het rijden in dit gebied in Tjechie en Polen ook niet meer onbeperkt kan en punt 2 omdat ik de gidsen die al jaren in dit gebied actief zijn, "niet in de wielen wil rijden".
Ik bied daarom, lange, mooie afwisselende routes in Polen, waarbij je niet constant in de jungle zit. Deze ritten kunnen alleen gereden worden met groepen van zo'n 4 personen maximaal waarvan een persoon ruime ervaring heeft met het navigeren mbv een roadbook. Maar degenen zonder roadbookervaring kunnen zich altijd bij mij melden voor uitleg roadbookrijden, met aansluitend een rit.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

QMS ben jij Olivier?
QMS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 23:38

Houten Klaas schreef:QMS ben jij Olivier?
Nee, toch niet... 8)

@Ad, zelf heb ik totaal geen ervaring met offroad roadbooks te rijden, op de baan vaak genoeg mee gereden, maar weet niet in hoeverre je daar wat aan hebt op het onverhard...

@Klomp, welke regio's zijn in Frankrijk zoal interessant om rond te rijden?
Dat is wel zo wat waar we naar op zoek zijn, beetje de streek verkennen, weliswaar zonder overlast te bezorgen...

We willen gewoon x aantal dagen ergens rondtrekken, waar het gebied zich leent om onverhard te rijden en zonder dat we iemand tot last zijn of waar het niet zou mogen.
Blijjkbaar niet zo gemakkelijk meer om je enduromotor te gebruiken waarvoor hij bedoeld is... :? :oops: :wink:

Bedankt alvast voor de voorstellen, er mogen er nog altijd volgen, het is toch pas gepland voor de zomervakantie...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Oftewel, zoals ik het gewend ben om te doen.
Allereerst moet je van avontuur houden..... en niet balen als je track niet helemaal klopt.. dan doe je als volgt:
1- je kiest een streek die je wel aanspreekt.
2- je kijkt voor een 4 sterren camping in de buurt(ivm zwembad en warme douches en eventueel restaurant)
3- je koopt stafkaarten van dat gebied
4- met die kaarten en software maak je tegenwoordig heerlijk tracks voor de gps
5- je rijdt er heen, zet je tentje op.
6- de volgende ochtend plaats je je gps, trapt de motor aan, en na 120km....
7-uitgeblust van een dagje offroad rijden, pak je een biertje op het terras van de camping, plaatselijke kroeg.
8- zie 6, maar dan de volgende dag/track.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Optie van Ad vind ik nog niet zo slecht in jullie geval,
Eerst eens een afspraakje maken met Ad,
Dichtbij eerst wat roadbook ervaring opdoen zodat je klaar bent om op roadbook andere streken(landen) te ontdekken.

Altijd handig, er zijn genoeg all-en offroad ritjes op roadbook (bol-pijl)te rijden.
Trouwens in het land (Belgie) zijn er door het jaar af en toe ook verschillende
roadbookritjes :shock:
silbertanne
Berichten: 227
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

Zoals Huskie het beschrijft hebben wij het vorig jaar in de ehemalige DDR gedaan, behalve ipv stafkaarten hebben we GPS-topo kaarten gebruikt. Dus thuis enkele routes maken en aldaar kijken of het klopt en/of legaal is. Vanwege de laatste twee is het verstandig meerdere routes en subroutes te maken. Leuk en verrassend om te doen. Je kunt de routes trouwens weer checken met Google Earth, zodat je sommige routes thuis al kan aanpassen.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
klomp

silbertanne schreef: Je kunt de routes trouwens weer checken met Google Earth, zodat je sommige routes thuis al kan aanpassen.
Het nadeel van Google earth is dan weer dat je niet in de bossen kunt kijken hoe de paden lopen.
De kaarten zijn meestal ook niet meer helemaal up to date wat de bospaden betreft. Als er nl een keer een boom omgaat op zo'n pad, maken de gebruikers gewoon een nieuwe. Na een paar maanden is het orginele pad dan verdwenen. :cry:

QMS, wij zitten altijd richting Bourgogne . Uitgestrekt en rustig. Heeft niemand last van je 8)
QMS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 23:38

@Huskie & Silbertanne, da's inderdaad meer de werkwijze zoals we het zouden willen doen.
Ik was vroeger ook altijd degene die met de baanmotoren de ritjes uitstippelde. Avond ervoor de kaart er even bij nemen en kijken welke wegen het meeste kronkelen, werkt altijd... :)
Intussen is het blijkbaar al gps wat de klok slaat. Ik was er al even over aan het denken om er een aan te schaffen voor de motor, maar zal er nu dan toch maar eens werk van maken.

@Klomp: thx voor de tip, da's pas concrete info 8) gaan we mekaar toch nog begrijpen... :wink: :P
OffRoadRider
Berichten: 19
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 20:00

Mannen,

Ik heb al wat jaren ervaring met het rijden vanuit Andorra. Zelf heb ik de routes op kaart staan echter wil ik ook over gaan op GPS. Welk systeem kunnen jullie aanbevelen om routes thuis voor te bereiden vanuit wandelkaarten en voor het opnemen van routes en later weer terug te rijden?
silbertanne
Berichten: 227
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

Misschien dat er wel mogelijkheden zijn om de kaarten te digitaliseren, maar als het je eigen routes zijn, dan zou ik ze op kaart nog een keer rijden met de tracklog van de GPS aan. Na afloop heb je dan een mooie track. Ook zou je de routes kunnen natekenen op een topo-kaart op je pc met bijv. Mapsource, maar dat lijkt mij een heidens karwei. Rijden en loggen lijkt mij sneller.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Plaats reactie