Nieuwe motor kopen in UK?

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Noppy

Engeland zet de toon
Engelse winkels draaien recordomzetten. De dag na Kerst (boxing day) was de drukste winkeldag van het jaar en evenaarde het record van 1998! Vooral de verhoging van de BTW per 1 januari van 15% naar 17.5% was de reden om toch maar even vlug nog iets te kopen. Waarschuwingen dat dit zal leiden tot dramatische effecten voor de retail in 2010 zijn er te over. Is de recessie echt over? De pond is ook zwakker dan ooit, de voorspelling is dat in maart de pond pariteit zal bereiken t.o.v. de euro ! De Engelse economie krijgt nog zware tijden, de klanten kopen zich nu echter gelukkig!

Bron: retail nieuwsbrief C. Molenaar

Nieuwe KTM 450 EXC kost dan, als deze voorspelling uitkomt, ex. BPM nog maar €5.600.

Toch interessant om eens die kant op te gaan rijden?
:toost:
Herr DRénérZéele

Wat doet de 300 EXC daar?
EXC300
huskie

Voor nieuw kopers, heeeeel interessant, zou ik zo zeggen. De volgende vakantie gewoon dat ding achterop meenemen, en invoeren.
Bpm zal ongeveer 1000 euro zijn, die je hier aan de douane mag afgeven.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sjokske

+ BTW :?: :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
brommer

Nee geen btw, je heb namelijk al btw bepataaldt in engeland, en binnne europa hoef je maar 1 maal btw te betalen.
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
Herr DRénérZéele

Ik ben al onderweg..! :D
EXC300
shulty

brommer schreef:Nee geen btw, je heb namelijk al btw bepataaldt in engeland, en binnne europa hoef je maar 1 maal btw te betalen.
Hier in België betalen we BTW op motoren die minder dan 6 maanden oud zijn.
Ik dacht dat je in Engeland de motor moet aankopen voor uitvoer (zonder BTW) en dan in België gewoon BTW op het aankoopbedrag.

Als de motor minstens 6 maand is en hij heeft meer dan 6000 kms op de teller, is er geen BTW verschuldigd...

Een jonge occasie is dus de beste koop!!! Behalve met een enduro natuurlijk...6000kms :shock:

Grts,
Peter
BMW G450X

BMW F800GS
brommer

even controleren bijde rdw / douane
pb maar
shulty

Nieuwe motorfiets

Indien het een nieuwe motor betreft, betaal je geen BTW in het land waar je de motor koopt maar wel in België. De BTW -21%- wordt betaald op basis van de aankoopfactuur en wordt aan de douane betaald. Bij de douane moeten de volgende formulieren ingevuld of aangeleverd worden:

* Een aangifteformulier 446 dat te bekomen is op het douanekantoor.
* De aankoopfactuur en eventuele andere handelsdocumenten.
* Indien reeds voorheen ingeschreven het inschrijvingsbewijs.
* Een aanvraag om inschrijving. Die kan bekomen worden bij je verzekeringsagent of bij de Dienst In Verkeersstelling.

Na het betalen van de verschuldigde BTW, krijgt men een exemplaar van de aangifte 446 als kwitantie, kleeft de douane een vignet 705 op de aanvraag om inschrijving en maakt de douane het vak W van de aanvraag om inschrijving geldig.
BMW G450X

BMW F800GS
shulty

En in Nederland zou het zo moeten gaan:

Auto importeren / Belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) betalen

Importeert u een auto of motor in Nederland? Dan moet u betalen:

* bpm. In dit deel van de website staat hoe u kunt uitrekenen hoeveel bpm u moet betalen.
* omzetbelasting (19% over de dagwaarde van de auto of motor)
* invoerrecht. Komt uw auto of motor niet uit een EU-land? Dan moet u invoerrecht betalen. Komt uw auto of motor uit een EU-land? Dan hoeft u geen invoerrecht te betalen.

Bpm

Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of brengt u een personenauto, motor of bestelauto uit het buitenland naar Nederland? Dan moet u verschillende belastingen betalen. Eén van deze belastingen heet belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). U betaalt bpm vóór de inschrijving van het voertuig in het Nederlandse kentekenregister. Is de bpm niet betaald? Dan mag u met het voertuig niet in Nederland op de openbare weg rijden.

Voor bestelauto's gelden andere regels. Zie hiervoor: Bestelauto's vanaf juli 2005

Let op!

U moet bpm betalen voor de meeste motorrijtuigen. Waar in de tekst 'motorrijtuig' staat, bedoelen we een motor of een personenauto. Voor bestelauto's gelden andere regels.
Aangifte door importeur of particulier

Het hangt van de situatie af wie de aangifte en de betaling van de bpm verzorgt.
Importeur doet aangifte

Koopt u in Nederland een nieuwe personenauto of motor? Dan zorgt de importeur voor de aangifte en de betaling van de bpm.

De importeur doet ook andere aangiften en betalingen van belastingen voor de auto, bestelauto of motor. Bijvoorbeeld de rechten bij invoer en de omzetbelasting. U hoeft dit niet zelf te doen.

Koopt u als particulier een bestelauto bij een dealer? Dan stuurt de Belastingdienst u een bericht over de bpm. Bij de Belastingdienst bekende ondernemers worden niet benaderd. Koopt u als ondernemer een bestelauto? Dan hoeft u onder bepaalde voorwaarden geen bpm te betalen.
Zelf aangifte doen

In de volgende gevallen moet u zelf aangifte doen en bpm betalen:

* U koopt een auto of motor met een buitenlands kenteken en u wilt deze in Nederland gebruiken.
* U bouwt een bestelauto om tot personenauto.
* U wilt langer dan 14 dagen in Nederland rijden met een:
- personenauto met een buitenlands kenteken
- motor met een buitenlands kenteken
- bestelauto met een buitenlands kenteken
* U koopt in Nederland een bestelauto waarvoor u bpm moet betalen.

Zorgt u zelf voor de aangifte en betaling van bpm? Dan kunt u ook te maken krijgen met de aangifte en de betaling van rechten bij invoer (douanerechten) en omzetbelasting.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/
BMW G450X

BMW F800GS
Noppy

Volgens mij kan er slechts éénmaal BTW geheven worden binnen de EU. Indien bijv. Luxemburg 15% kent, dan kan de Nederlandse Belastingdienst daar niet nog eens 19% overheenheffen.

Je zult wel moeten bewijzen dat je BTW betaald hebt, maar hoe doe je dat indien je bijv. van een particulier gekocht hebt?
PR21

Het lijkt mij ook dat je de BTW moet betalen in het land waar je hem gaat invoeren. Als de motor nieuw is natuurlijk.
Surfroy01

Toen ik bij terugkomst naar NL mijn motoren en auto ging invoeren hoefde ik geen BTW/BPM te betalen omdat ik het als huisraad meenam en ze in dat land op kenteken heb gehad. Anders wordt er gewoon BTW/BPM over geheven.
You're free to do as we tell you!
JoeBaR

ik heb een RMZ 450 die via engeland naar hier is gekomen

bekend van deze fiets is dat er een terugroep actie is geweest van de importeur in NL

een deel van het carter zou niet stevig genoeg geweest zijn en kon afbreken bij het aantrappen .

op kosten van Suzuki NL kreeg je dan een geheel nieuw motorblok MITS je motor via de nederlandse importeur naar nederland is gekomen .

gelukkig was bij mijn motor de modificatie wel al uitgevoert.

ik zeg niet dat je geen motor via grijze import naar NL moet halen , maar bijvoorbeeld dit dan is er een nadeel van.
4 strokes only !!
huskie

@ surf... jij nam hem mee uit een niet eu land. Dat is andere koek. En jij had ze langer dan een x tijd in het buitenland op naam staan. Is ook weer een andere regel.
Btw moet in nl betaalt worden, maar ... omdat ik het dus in belgie gedaan had, deed hij, de douanier, hier niet moeilijk. Hij vertelde me dat ze de macht hebben om je hier weer btw te laten betalen??? en dat je dan de btw in het land van verkoop belgie/uk terug moet vragen. Maar dan doen ze dus vervelend met je. En dat kunnen ze dus heeel goed. Helaas.
Maar hoe dan ook, er wordt een keer btw betaalt. Die particulier heeft al betaald en dan wordt het dus weer anders, omdat de tweedehandse import is.... Dat btw verhaal geldt volgens mij alleen voor nieuwkoop.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Noppy

Ik heb daar ook over nagedacht, maar bij een Husaberg krijg je maar één maand garantie op onderdelen, niet eens het arbeidsloon.

Is hij kapot, met een fabrieksmankement, dan moet je de motor slopen tot op het onderdeel van de recall en het onderdeel opsturen naar de UK.

Je krijgt dan het goede onderdeel weer retour, of niet :D
JoeBaR schreef:ik heb een RMZ 450 die via engeland naar hier is gekomen

bekend van deze fiets is dat er een terugroep actie is geweest van de importeur in NL

een deel van het carter zou niet stevig genoeg geweest zijn en kon afbreken bij het aantrappen .

op kosten van Suzuki NL kreeg je dan een geheel nieuw motorblok MITS je motor via de nederlandse importeur naar nederland is gekomen .

gelukkig was bij mijn motor de modificatie wel al uitgevoert.

ik zeg niet dat je geen motor via grijze import naar NL moet halen , maar bijvoorbeeld dit dan is er een nadeel van.
brommer

binnen de eu hoef je maar 1 maal btw te betalen.
pb maar
Joop

Als je in NL een motor invoert betaal je altijd btw als de motor minder dan 6000 km heeft gelopen en dan maakt het niet uit of hij jonger is of veel ouder is dan 6 maanden. :(
shulty

Joop schreef:Als je in NL een motor invoert betaal je altijd btw als de motor minder dan 6000 km heeft gelopen en dan maakt het niet uit of hij jonger is of veel ouder is dan 6 maanden. :(
Yep, in België net zo....
BMW G450X

BMW F800GS
shulty

Joop schreef:Als je in NL een motor invoert betaal je altijd btw als de motor minder dan 6000 km heeft gelopen en dan maakt het niet uit of hij jonger is of veel ouder is dan 6 maanden. :(
Yep, in België net zo....
BMW G450X

BMW F800GS
Sjokske

Noppy schreef:Ik heb daar ook over nagedacht, maar bij een Husaberg krijg je maar één maand garantie op onderdelen, niet eens het arbeidsloon.
Ik zie de laatste tijd dikwijls het woord "Husaberg" voorbij komen in je postings Noppy.
Wordt de Soes vervangen door een Zweedse (of eigenlijk Oosterwijkse) dikbil ?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
mmrizio

Ik neem aan dat ze alleen de teller aflezen, dus dat valt wel mee bij de meeste enduro's. Als hij direct uit de showroom komt moet je misschien gebruikt plastic meenemen? :twisted:
Of is dat tegenwoordig strafbaar. :oops:
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Surfroy01

Mijn beide motoren hadden minder dan 6000km op de tellurt staan, deed de douane niet moeilijk over, de CRF stond zelfs kantje boord 6 maanden op naam ook geen probleem.
You're free to do as we tell you!
Noppy

Sjokske schreef:
Noppy schreef:Ik heb daar ook over nagedacht, maar bij een Husaberg krijg je maar één maand garantie op onderdelen, niet eens het arbeidsloon.
Ik zie de laatste tijd dikwijls het woord "Husaberg" voorbij komen in je postings Noppy.
Wordt de Soes vervangen door een Zweedse (of eigenlijk Oosterwijkse) dikbil ?
Die kan is heel groot; ik zoek een competitieve enduro met injectie, die ook de Euro 5 norm haalt, weinig herrie maakt en ook nog eens (relatief) weinig onderhoud nodig heeft.

Met dit laatste punt zit ik natuurlijk helemaal goed bij de Knutselbergen :D
Houten Klaas

Even over de euro 5 norm. Haal je deze norm ook nog wanneer je de restricties van de motor haalt, waar hij mee is goedgekeurd ?
Plaats reactie