vraagje voor de echte techneuten

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

ik heb hotcam nokkenassen in een yamaha 450 zitten

de hotcams staan veel langer open dan de standaard cams
kan er nu een hogere compressie zuiger in zonder dat de compressie hoger word

ik wil niet boven de 12.5:1 uitkomen, omdat ik dan niet meer met gewone pomp feul kan rijden
never drive faster then your angel can fly
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Meestal wel maar dat ligt doorgaans aan het exacte profiel van de nokkenas. Meer overlap en duratie betekent vaak dat je meer statische compressie kunt nemen. Soms heeft hij het zelfs nodig om goed te lopen.

De einddruk (dynamische compressie) zal overigens niet zo ver mee stijgen, juist omdat je meer verliezen hebt omdat de kleppen langer open staan en er meer overlap is. Best kans dat het dus gewoon goed gaat met 'normale' benzine van de pomp.

Heb je niks aan, zo'n antwoord ;-)

Vaak geven ze bij de nokkenassen aan met welke compressie je moet rijden en of hij dan nog op normale benzine loopt.

1:12.5 zegt op zich helemaal niks. Dat is alleen de berekende statische compressie en dat zegt niks over de druk (en dus eventueel detonatie) net voor ontsteken.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

De pingelgrens ligt aan aan de vullingsgraad,van invloed hierop zijn de nokkenassen,inlaatkanalen,zuigervorm,ontsteking,squish,compressie,etc,etc
Het is van te voren niet te zeggen wanneer hij gaat pingelen.
Houd je maar aan wat Hot-cam voorschrijft
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

dat is juist het vreemde, hotcam geeft alleen klepspeling op, en verder niets

ik weet dat er div factoren zijn voor pingelen
maar een hoge compressie is zeker een oorzaak, vandaar dat ik voorzichtig ben

heb de nokassen wel uitgeklokt om een vergelijking te maken
het zijn nog al wat gegevens
maar hier zijn ze dan

alle gegevens zijn gemeten @1 mm lift
standaard inlaat opend 21 btdc en sluit op 46 abdc / duration =247
hotcam inlaat opend 27,5 btdc en sluit op 61,5 abdc / duration =269
standaard exhaust opend 30 bbdc en sluit op 10 atdc / duration =220
hotcam exhaust opend 55 bbdc en sluit op 29 atdc / duration = 264

standaard inlaat 100% open op 103
hotcam inlaat 100% open op 107
standaard exhaust 100% open op 100
hotcam exhaust 100% open op 103

standaard overlap =101.5
hotcam overlap =103
never drive faster then your angel can fly
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Hot cams gaat geen hogere compressie geven. Of het wijs is daar nog een hoge druk zuiger bij te steken?

De constructeur van de hotcams heeft de nieuwe nokkenassen afgestemd op een 'normale' cilinder' volgens mij. Ik denk dat je dit aan de fabrikant van de hotcams moet vragen of deze in samenwerking met een hoge druk zuiger nog steeds goed werken.

Het kan zelfs zo zijn dat door het wijzigen van de zuiger je het geheel van inlaat/uitlaat stroom etc. zo verstoord dat het 'extra' van de hotcams verloren gaat.

grtz,

pHreaC
Afbeelding
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

nee dat weet ik
de hotcams gaan waarschijnlijk zelfs een lagere compressie opleveren
omdat de uitlaatklep langer open is (19 graden langer dan standaard)
de inlaat sluit ook 15,5 graden later
dus je werkelijke compressieslag word aanzienlijk korter

daarom de vraag: kan er een hogedruk zuiger in zonder dat de compressie stijgt (tot boven de standaard waarde)
never drive faster then your angel can fly
Freestyler
Berichten: 91
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
Locatie: Houthalen Belgie

mx jake schreef:nee dat weet ik
de hotcams gaan waarschijnlijk zelfs een lagere compressie opleveren
omdat de uitlaatklep langer open is (19 graden langer dan standaard)
de inlaat sluit ook 15,5 graden later
dus je werkelijke compressieslag word aanzienlijk korter

daarom de vraag: kan er een hogedruk zuiger in zonder dat de compressie stijgt (tot boven de standaard waarde)
Compressie zal wel wat hoger worden dan met een originele zuiger en daarom gaan ook uw kleppen wat heter worden en doordat die al minder lang kunnen afkoelen tegen de klepzitting gaan die vermoedelijk beginnen slijten en uw klepspeling nauwer worden. Pingelen doet een motor net voor en na zijn topvermogen, het mengsel in dat gebied wat rijker zetten of ontsteking wat verlaten helpt.
Plaats reactie