Royal Enfield Bear 650

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Miob

Goede keus ;)

Ik merk dat ik de Himi alleen maar beter en beter vind worden (en het startpunt was al zo goed) hoe langer ik er op rij. Zeker op de weg voelt het alsof ik vergroeid ben met de motor.

De Bear..... Ik heb net 5200km op dat ding gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Daar zat ook off road bij:

Afbeelding

Afbeelding

En een hoop alpenpassen

Afbeelding

Alleen vrijwel geen snelwegen.

Ik denk dat ik nu een menig mag hebben over die motor. Ik begin met het positieve:

- De standaard banden (MRF, niet los te krijgen, staan niet eens op de website van de fabrikant) hebben mijn verwachtingen ver, ver overtroffen. Ik heb ze in Tjechië bij 5000 km gewisseld. Er zat toen wel ene paar duizend km in, maar we waren daar een paar dagen en ik vermoedde dat ze het einde van de reis niet zouden halen. Ik heb ze gewisseld voor Michelin Annakee Adventures. tov de adventures had het achterwiel off road verassend genoeg (gezien het profiel) iets minder tractie. Maart verder off road, op de weg en op een natte weg: Meer grip. 4000km verder zijn de adventures nu al op... dus de slijtage van de standaard banden was ook echt niet slecht. Ver, ver boven verwachting dus
- Net als op de Himi is de tripperdash echt heerlijk. Lekker relaxed met een knopje op je controles door de muziek skippen en als je onderweg een supermarkt, tankstation, camping of hotel hebt gevonden, dan staat die in no time helder op je scherm voor je neus (ik haat de adresinvoer van mijn Garmin XT).
- Vermogen is voldoende
- Zadel is standaard comfortabel genoeg
- De motor is veel beter off road dan reviewers beweren. Geen flauw idsee waar dat vandaan komt. Nee, het is geen endura, maar de rotspaadjes in de alpen gingen, rekinghoudend met bodemspeling, echt prima. Los van het gewicht is het blok echt onwijs bruikbaar of road. Diep zand zou ik wle vermijden, zeker met de banden die ik gehad heb.
- De motor rijdt heel erg makkelijk, je kan je aandacht volledig richten op om je heen kijken.

Negatief..
- OM met de laatste positieve meteen als negatief te starten: De motor daagt je niet echt uit. Ik snap echt niet waarom mensen het blok als karaktervol omschrijven. Blok pakt heel vroeg op en trekt heel soepel door. Dat is prettig, maar niet uitdagend en zeker niet 'karakter'.
- Sturen is een groot minpunt. Echt gooien en smijten kan je niet, deels door het gewicht (214kg!) en deels door de geometrie (relatief lui). Hang je eenmaal in de bocht, dan heeft de fiets behoorlijk de neiging de buitenbocht op te zoeken. Ik bleef steeds een paar decimeter verder naar buiten uitkomen dan ik zou willen. Dit is een scherp contrast met de Himi die ik echt op de millimeter kan sturen.
- De algehele bouwkwaliteit is gewoon niet voldoende. Deze fiets past biuj de reputatie die Enfield heeft. Als de motor 6000/6500 had gekost: prima. Maar dat kost ie niet.
- Geen middenbok. Hoe de hel moet ik bij en 214 kg fiets op binnenbanden een lekke band gaan fixxen in het veld?
- De zijstandaard is erg kort. De moto staat erg schuin. Onhandig bij onderhoud/schoonmaken, irritant bij krap parkeren, een camping of wanneer je lang op de fiets zit te wachten (we deden bijvoorbeeld om en om de inkopen bij de supermarkten).

Betrouwbaarheid:
Bij de 5200 km is alleen de USB poort stuk gegaan. Dat was tot gisteren, met in totaal 9200km, het enige. Gisteren was de eerste rit na de vakantie. Bij die rit brak een gietstuk van de versnelling door midden en stond ik op een dijkje in de zesde versnelling. Met de snelheid van onderdelenlevering van Enfield hou ik er rekening mee dat ik minimaal 3 maanden zonder motor zit, 5 maanden zou me niet verbazen.

Heel veel problemen zijn dat niet. Aan de andere kant: de 19 jaar oude Guzzi van mijn vrienndin met 80.000 km op de teller heeft dezelfde rit volledig foutloos gedaan.

Afbeelding

Is het een slechte fiets? Nee. Is het een leuke fdiets om te rijden: Ja. Maar met maar een klein beetje meer moeite had Enfield er iets veel beters van moeten maken voor dat geld en dat irriteert. Het voelt als goedkoop scoren voor RE.
Grandia

Mooie review van de Bear, Miob. Verdient eigenlijk wel een eigen topic.
ghulst
Site Admin
Contacteer:

Dat vond ik ook, dus heb ik er een los topic van gemaakt, want dan kan iedereen dat ook terugvinden. ;)

Wat was trouwens die 19 jaar oude Guzzi?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie