De bedoeling van dit topic is eigenlijk de verschillende ervaringen van inrijden van een nieuwe motor eens onder elkaar te kunnen lezen. Ik hoor 1001 manieren met 1001 argumenten en wil eigenlijk wel eens weten hoe men het hier doet.
Bijvraagje: is het inrijden van een nieuwe zuiger nog nodig dezer tijden ?
Wat ik wel overal terug zie komen in columns over het inrijden van een nieuwe motor:
- Ook al heb je hem thuis staan, start hem niet zomaar effe om het geluid te horen. Wanneer je hem echt voor het eerst start, hou je dit best voor wanneer je hem echt gaat inrijden.
Voor de rest lees je echt vanalles
Inrijden
Moderator: ghulst
nieuwe zuiger, doe ik altijd een keer of 3 eerst lauw warm laten worden voordat ik echt ga rijden. Daarna eerst relatief op het gemakje totdat hij echt warm is en dan kun je los gaan..
Nieuwe zuiger tweetakt (zoals ik het deed, heb net een viertakt gekocht):
Rondje rijden op de weg (want geen offroad in de buurt). ff kalm warm rijden, daarna stevig acceleren en afremmen op motor (met af en toe beetje gas). er is mij verteld dat er door flink acceleren (niet tot de top natuurlijk) en afremmen op de motor veel druk op de zuigerveren komt te staan en dat ze zich goed kunnen zetten. totaal ongeveer een kilometer of 10.
Dag erop een offroadrit. proberen ( je weet wel hoe dat gaat als de rest er vandoor gaat ) warm te rijden en dan gewoon rijden alsof de zuiger er altijd al ingezeten heeft.
Rondje rijden op de weg (want geen offroad in de buurt). ff kalm warm rijden, daarna stevig acceleren en afremmen op motor (met af en toe beetje gas). er is mij verteld dat er door flink acceleren (niet tot de top natuurlijk) en afremmen op de motor veel druk op de zuigerveren komt te staan en dat ze zich goed kunnen zetten. totaal ongeveer een kilometer of 10.
Dag erop een offroadrit. proberen ( je weet wel hoe dat gaat als de rest er vandoor gaat ) warm te rijden en dan gewoon rijden alsof de zuiger er altijd al ingezeten heeft.
Allways replace the cheapest parts first
Mijn ervaring is nog steeds rustig aan, een tank of 2 er doorheen stoken.
De eerste keer opwarmen en laten afkoelen, bouten natrekken.
Dan rustig gaan rijden tot 3/4 gas zonder te hoge belasting totdat 1 tank leeg is. Tank 2 af en toe tot volgas doortrekken , daarna is het gassen.
Ik heb nog nooit een zuiger kapot gereden door verkeerd inrijden en ik heb altijd lang met de zuigers gereden.
Met de huidige 4 takt zal ik het ook zo doen. (Misschien dat het tussen de oren zit).
De eerste keer opwarmen en laten afkoelen, bouten natrekken.
Dan rustig gaan rijden tot 3/4 gas zonder te hoge belasting totdat 1 tank leeg is. Tank 2 af en toe tot volgas doortrekken , daarna is het gassen.
Ik heb nog nooit een zuiger kapot gereden door verkeerd inrijden en ik heb altijd lang met de zuigers gereden.
Met de huidige 4 takt zal ik het ook zo doen. (Misschien dat het tussen de oren zit).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Mijn gedachten gang: Eerste tiental minuten rustig aan doen maar zodra de motor echt goed op bedrijfs temperatuur is. En dan bedoel ik niet alleen het koelvloeistof, maar olie en carters e.d. ook.
Dat je dan gewoon volle polle kunt gaan.
Dat je dan gewoon volle polle kunt gaan.
verstand op nul en nadenken
Even minuut laten draaien...dan tien minuten licht belasten. Af laten koelen, tien minuten licht belasten en dan voluit belastbaar.
Mijn visie..
Mijn visie..
The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear.
Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!
The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !
Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!
The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears !
Ik rij een nieuwe motor ook altijd ''hard'' in.
De meeste rijders onder ons zijn in principe altijd hun motor aan het inrijden
De meeste rijders onder ons zijn in principe altijd hun motor aan het inrijden
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
Hey hallo, ik heb 17 uur geleden nieuwe zuiger gestoken Honda CR 250R
2-tact.
Ik heb 1 tank benzine bij smering 1:40, een extra dopje olie in tank gepleurt.
Toen rustig gereden op asfalt, niet vol doortrekken, na 15 min,afkoelen,
weer rijden op asfalt,weer geen hoge toeren na 20 min stop en afkoelen,
Toen bos in en wat meer in toeren rijden, na 30 min afkoelen, dit nog een keer en klaar, gassen maar!! en motor rijd super.
Maar dit is mijn ervaring, er zullen ongetwijfeld andere manieren zijn die ook goed werken.
2-tact.
Ik heb 1 tank benzine bij smering 1:40, een extra dopje olie in tank gepleurt.
Toen rustig gereden op asfalt, niet vol doortrekken, na 15 min,afkoelen,
weer rijden op asfalt,weer geen hoge toeren na 20 min stop en afkoelen,
Toen bos in en wat meer in toeren rijden, na 30 min afkoelen, dit nog een keer en klaar, gassen maar!! en motor rijd super.
Maar dit is mijn ervaring, er zullen ongetwijfeld andere manieren zijn die ook goed werken.
Greetz Patrick#70
Yamaha TT600R 2002 buiten
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!
Husaberg FS650 2004 buiten
Yamaha WR450F 2004 binnen!