Startprobleem dikke 4-takt.

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

Ik start zelf even een vraag die lijkt op een andere..
Mijn blok (Rotax) liep vroeger, meer dan 25.000 kilometer lang, in een of twee trappen. Dat was met K&N filter, open luchtfilterkast en Supertrapp. Nu zit het blok in een andere motor, met schuimfilter, minder gaten in het luchtfilterhuis, en een legale Sebring.
Starten is nu een ramp. Met choke lukt nooit, zonder choke in zeker 20 trappen, soms meer. Zelfs als het bijna vriest: zonder choke. Als hij loopt, loopt hij mooi. De carb (DellOrto PHM 40) is aan alle kanten gecheckt en schoongemaakt, het luchtfilter schoon. Bij een stoplicht wegrijden is even opletten, anders slaat hij af.
Ik denk dus: te rijk. Niet meer te helpen met de mengselschroef. Vandaag heb ik de stationairsproeier van 60 vervangen door eentje van 50. Weer zonder choke gestart (grrrr), warmgereden en de mengselschroef afgeregeld. Ik ben nu al bang dat de test morgen negatief uitvalt.
Is zo'n probleem op te lossen zonder CO-meet apparaat en dergelijke? Want ik blijf bezig op deze manier.

Oh ja: de electriek (Bobine, CDI, bougiekap, had ik toch reserve) is voor de zekerheid allemaal vervangen. Dat hielp niet.
Twente Rulez!
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Hallo KTMZ@,
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik herken dat uren (lees weken) lange klooien wel.
Eigenlijk geef je zelf ook al aan in welke richting je de oorzaak van het probleem moet zoeken.....luchtfitler en uitlaat.
Beiden hebben ze een enorme invloed op de hoeveelheid lucht die de motor te verwerken krijgt / kan verwerken. Uiteraard moet je hierop je carburateur aanpassen.
Alleen de stationair sproeier aanpassen is een beetje te eenvoudig gedacht. Het klinkt logischer om ook de hoofdsproeier te verkleinen en misschien ook wel de gasnaald stand te veranderen.

Volgens mij staat elders op het forum, of op een link van een van de forum leden (Rudy ofzo) een uitgebreide beschrijving van de werking van de carburateur. Als je dat verhaal snapt, kun je eens proberen om wat parameters te gaan veranderen.

Om een indicatie te krijgen of het mengsel te rijk of te arm is kun je de bougie als indicatie gebruiken. Natte bougie bij starten en een beetje benzine lucht is meestal te rijk.....
droge bougie geen benzine lucht is te arm.

Omdat je niet spreekt over vermogensverlies tijdens het rijden ga ik er maar even van uit dat luchtfilter en luchtfilterkast geschikt zijn voor je motor.

Verder moet je ook beslist de ontsteking en de timing niet uitsluiten.
Controleer vooral ook de electrode afstand van de bougie eens.
Meestal worden ze geleverd op 0.7 mm.
Vaak werkt 0.9 mm beter. De vonk is dan krachtiger en het mengsel ontsteekt dan makkelijker. De timing veranderd dan echter ook (een klein beetje). Het is ook een iets zwaardere belasting van je ontstekingssysteem. Controleer daarom eerst even of je dan nog wel een vonk hebt.

Al met al kan het dus best zonder CO metingen, als je maar weet wat je doet en je bougie als indicatie van de mengselverhouding gebruikt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met de proefrit!!

Groeten,

Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
krijn

Test vooral of de bougivonk wel krachtig genoeg is om de boel te onsteken bij de hoge compressie. het komt nogal eens voor dat er gedacht word dat de sproeier etc niet goed zijn terwijl de vonk niet krachtig genoeg is.controleer dit door een ander te laten kicken terwijl je zelf de bougikabel ongeveer een centimeter van de massa afhoudt. je moet dan een mooie vonk zien overspringen.
Is dit niet zo dan heb je een slechte starter die maar af en toe een vonk geeft ,de elektrische spanning krijgt meer weerstand naarmate de druk toeneemt....meestal is de oorzaak dan een slechte spoel in de ontsteking die je bij de betere dealers wel opnieuw kunt laten wikkelen.
Succes verder!
Gast

krijn schreef:....de elektrische spanning krijgt meer weerstand naarmate de druk toeneemt....meestal is de oorzaak dan een slechte spoel in de ontsteking die je bij de betere dealers wel opnieuw kunt laten wikkelen.
Succes verder!
Ik zal eens kijken, maar zoals gezegd heb ik dat allemaal al vervangen. Maar wat bedoel je met 'naarmate de druk toeneemt'????
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Anonymous schreef:Ik zal eens kijken, maar zoals gezegd heb ik dat allemaal al vervangen. Maar wat bedoel je met 'naarmate de druk toeneemt'????
Het kan voorkomen dat een bougie buiten de cylinder wel vonkt en als hij in de cylinder zit niet. Dit komt omdat hij dan bij een veel grotere luchtdruk moet vonken en dat geeft een hogere weerstand (meer luchtmoleculen in een kleinere ruimte) waardoor het kan zijn dat de ontsteking het net niet meer kan opleveren.
Plaats reactie