Lekkage waterpomp KTM EXC

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Vraagje aan de EXC-specialisten:

Er lekt een beetje koelwater uit het kanaaltje wat onder de pomp op de cilinderkop zit bij mijn 520 (waar een 525 revisiekop op zit).

Conclusie: de keerring die om de pompas achter het schoepenrad zit is lek (lijkt mij).

Mijn vraag is nu, is deze keerring van buitenaf te vervangen, of moet de boel verder uit elkaar (kleppendeksel/nokkenas los?).

Alvast bedankt voor evt tips

Groet Daan
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Als de nokkenas nog de originele is, dan moet de hele kop eraf.
Als de nokkenas vervangen werd (of als de houder van deze keerringen op de originele nokkenas vervangen werd), dan kan dat van de buitenkant gebeuren.

Jo VdB
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Weet je dat zeker Jo? Volgens mij moet alleen het kleppendeksel eraf en niet de hele kop. Met wat gepriegel krijg je de nokkenas er dan wel uit zonder de ketting te breken (als dat al uberhaupt nodig is).

Let wel, het schoepen wieltje zit met een zichtbaar klemmetje vast maar door de nokkenas zit een borgpennetje die het schoepenwieltje borgt en die is soms ingevreten waardoor het errug lastig is om dat schoepenwieltje van de nokkenas te krijgen.
traalala
Berichten: 37
Lid geworden op: wo okt 17, 2007 20:05

Schoepenwieltje is er met een poelie-trekker af te krijgen. Als je het voorzichtig doet, gaat het prima. Laatst nog gedaan.
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Jo VdB schreef:Als de nokkenas nog de originele is, dan moet de hele kop eraf.
Als de nokkenas vervangen werd (of als de houder van deze keerringen op de originele nokkenas vervangen werd), dan kan dat van de buitenkant gebeuren.

Jo VdB
Er is een goed kans dat bij deze 520 die houder van de keerringen of de hele nokkenas al vervangen is, er zit nl een jongere revisiekop op,
(getuige het grotere bougiegat wat later ontworpen is).

Ik zit toch te verzinnen om de motor maar naar de dealer te brengen, temeer omdat de distributiekettingspanner slechts nog 1 klikje over heeft,
dan kan die ketting in ene moeite meevervangen worden.

Tenminste, ik neem aan dat de ketting aan zijn einde is toch, als de spanner bijna uitgespannen is :?:
Plaats reactie