Olie ervaringen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Shifty-PK
Contacteer:

Voor mijn cylinder revisie had mijn dr 750 een redelijk hoog olie verbruik: 1 liter op 1000km. Op dat moment gingen de kosten in olie ook omhoog en heb ik de wat goedkopere olie van Putoline gebruikt. 10w40 half synteet, bij een motorcross zaak vandaan wat ze ook in crossmotoreren gebruiken die na elke wedstrijd weer nieuwe olie krijgen. 4 liter voor 25 euro.

Inmiddels is mijn cylinder gereviseerd en is het olie verbruik terug gebracht naar 200ml per 1000km. Ik gebruikte echter nog de goedkope olie, wat ik merkte na 4000km met deze olie gereden te hebben. Het blok begon wat meer geluid en gekke geluidjes te maken, zeker als ze warm was. Waarschijnlijk dus een hoop viscositeit verloren binnen 4000km.

Toen maar eens verdiept in betere olie, na overleg met DaBit van het ARM forum rade hij me Motorex Top Speed 4t 15w50 aan, iets dikkere olie waardoor het olie verbruik iig zo min mogelijk moet zijn. Bij het eruit laten lopen van de oude olie was al duidelijk dat de Putoline zijn functie al niet meer voldeed, verschillende lichte stroken waren in de olie te zien van hele kleine metaaldeeltjes. De olie voelde daarnaast al erg dun en vloeibaar (en heet) aan.

Vandaag de test rit met de nieuwe olie gemaakt; alle geluidjes zijn weer weg en het blok is weer relatief stil, ook op de snelweg. Ik vermoed dat het blok nu stiller is dan met nieuwe putoline olie en deze ervaring had DaBit ook.

Dus tot zo ver goede ervaringen met Motorex met minder goede ervaringen met Putoline (kan ff niet het type olie opzoeken). Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Nog even wat interesant informatie over de aanduiding van Olie (bron: DaBit :roll: )
- 10w40 ; daarbij staat de 10w voor de viscositeit bij koude temperatuur. Geschikt voor temperaturen tot -20 volgens het wphb. het tweede getal staat voor de viscositeit bij 100C dacht ik.
- 15w50 is dus dikker, 15w is geschikt vanaf -15 volgens het wphb. de w50 is dikker bij hogere temperaturen dan de w40.
- Naar mate olie ouder wordt en verbrandt neemt de viscositeit af. 10w50 zal na verloop van tijd dus 10w40 worden. Je zou dus kunnen zeggen dat w50 langer mee gaat.

Het wphb van de dr big raad 10w40 aan kan ook van 10w30 tot 20w50 aan.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki

Ben nu bezig aan m'n 3e 4liter Motorex Heavy duty [ langere moloculiare structuur] 10/w40 bezig, moet zeggen dat het olie verbruik minder was [begint weer erger te worden maar ben 13.000km verder]
Is nu 650ml op 1k
Behoud lang z'n smering, beter dan die van motozoom, vervang hem nu na zeg 5k als ie goed zwart is maar voeld dan nog wel goed aan..
Let wel dit is bij Shiny, blok heeft al een balans- en nokkenasketting versleten en word bijna alleen gebruikt als feest beest on en offroad :wink:
volgende word ook de 15/w50 van motorex..

Vooral schakelen merk ik dat dit soepel blijft gaan bij ei bak temperaturen :wink:

En Shifty mag maandag even kijken of ie rook uit de uitlaat ziet komen en welke kleur :lol:
Kan je aan zeggen of de kleppenseals of zuiger veren versleten zijn..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Contacteer:

om even het verhaal der olie aan te vullen (fijn heh school :D )

de Viscositeitsindex (Vi) is opgezet omdat ze vroeger alleen Monograde olie hadden,
in de zomer werkt een dikke olie lekker, maar in de winter wordt die zo dik als stroop, en loopt de boel niet helemaal lekker meer,
dus moest je steeds olie wisselen naar dunnere olie in de winter,
om dat probleem op te lossen is er de Multigrade olie gekomen,
de olie met 2 getalletjes met n W er tussen dus :)
de W staat voor Winter, het getal daarvoor is het SAE getal voor den winter, en het getal er achter het SAE getal voor op 100graden.

single grade olie wordt tegenwoordig in motorblokken, versnellingsbakken en diff's niet meer gebruikt, omdat het veel makkelijker is om gewoon een heel jaar met de zelfde olie rond te tuffen.

als er belangstelling is, heb ik ook nog wel wat leuke tabelletjes en grafiekjes die in mn tabellenboek staan die ik kan inscannen..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
BIG88

als je bij lage temperaturen op pad gaat is de 20/50 te dik, of je moet de oliekoeler afplakken
(of er genoegen mee nemen dat je na de winter een nieuwe nokkenas monteerd :? )
have BIG fun

D.F.M.T.
CrazyWezel
Contacteer:

-> het is dan waarschijnlijk niet alleen je nokkenas, want er wordt nog veel meer gesmeerd dan alleen dat, door de zelfde olie.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Contacteer:

BIG88 schreef:als je bij lage temperaturen op pad gaat is de 20/50 te dik, of je moet de oliekoeler afplakken
(of er genoegen mee nemen dat je na de winter een nieuwe nokkenas monteerd :? )
en 15w50?
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

Vroeg me af, kan je ook gewoon mengen? dus nu wat 15W/50 bij de 10W/40 gooien en als het kouder word gewoon weer 10/W40?
de antrapper

Ik doe om de 4000 km nieuwe olie ,en om de keer een oliefilter.
Al jaren kroon expulsa 10w40 en idd onder de 10 graden plak ik mijn
oliekoeler af anders komt de olie temp niet boven de 40 graden en bij regen zelfs nog lager.Olie verbruik (45d gelopen) ik hoef nooit bij te vullen.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
CrazyWezel
Contacteer:

ik snap niet waarom je van de std. 10w40 af zou willen,
het werkt goed, en vooral als je heb toch regelmatig vervangt,
het lijkt me zoiezo niet dat je olie nog top is alstie van 15w50 naar 10w40 is gegaan, en of het ook zo veranderd naar 10w40.. ik weet het niet.. lijkt me sterk, denk dat de olie dan zoiezo wel aan vervanging toe is.

beter hou je gewoon je 10w40 aan, en dan om de tijd gewoon is n keer vervangen, olie van betere kwaliteit gaat vaak wel langer mee / zorgt voor betere smering als olie van bv. de action @ 7euro voor 5liter.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Tijdens offroad kan m'n blok zo warm worden dat ik denk dat de wat dikkere olie gezonder is, + in de hoop dat m'n olie verbruik dan daalt..
CrazyWezel
Contacteer:

ah op die fiets.
in theorie wel.. maar zijn je zuigerveren of kleppen dan niet gewoon gaar?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Nah, wat is gaar... een wat oudere 1 pitter kan rustig een liter olie weg stoken op 1000km...
Zo lang ik niks geks hoor uit het blok en ie goed doortrekt naar de 170km/h op de GPS blijf ik er van af :wink:
Hoge olie verbruik is er vooral bij topsnelheid rijden en bloedheet worden offroad
CrazyWezel
Contacteer:

ja op top lust de mijne ook wel n beetje.. maar ik vul nu denk per 1000km nog geen 100ml olie toe :/ 53dkm zoiets..
heet wordtie ook wel eens maar das vooral inderdaad als ik in het bos op wildcrossers aan het controleren ben :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
futurist

15W50 wordt nooit een 10W40. wat wel gebeurt is dat de moluculen "gekraakt" worden. Dan neemt de kwaliteit van de olie af. Geprul met diktes betekent dus weinig. Niet prullen met de kwaliteit, dat is belangrijk, een goede olie heeft goede dopes oa tegen schuimen, condens, gekraakt worden, hoge temperaturen en veroudering. Hier zit het grote verschil. Een goede olie gaat ook vervuiling tegen want dit is belangrijk omdat die vervuiling die door "goedkopere" olie wordt veroorzaakt de zuigerveren vastkoekt, klepseals kei hard maakt en slecht smeert bij extreme omstandigheden en koude start.
Als een in redelijke staat verkerend motorblok synthetische olie krijgt begint dat blok de eerste tijd olie te verbruiken omdat alles schoon wordt, daarna werken zuigeveren weer goed en zakt het verbruik.
Een aantal van deze bevindingen heb ik zelf in een olie lab getest en stond vaak met mijn mond open.
Gewoon een goede 10W40 erin en naar het gebruik op tijd verversen is voor onze temperaturen altijd ok.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki

He thanks man 8) weer wat wijzer :wink:
Shifty-PK
Contacteer:

Inmiddels weer 500km verder, toch nog steeds wat olie verbruik. Moest weer 150ml in. Jammer, ik had gehoopt het olie verbruik nu uit te sluiten met een cylinder revisie en dikke en dure olie...Helaas.

De olie van hiervoor was putoline sport 4, deze liet na 4000km grijze sporen (metaal restjes) in de olie zien. We zullen zien hoe de nieuwe olie het doet na 4000 - 6000km.
Suzuki DR 750SK Big '89

Noppy

Shifty,

Probeer eens Helix Diesel Plus 15W40 semi-syntheet, yep, die voor auto's. Dit type olie is de 'Rotella T' olie van Shell in Amerika is zeer bestand tegen 'kraken' door bijv. versnellingsbaktandwielen.

Bij mij is mijn olieverbuik een factor 10 teruggelopen sinds de Helix!
:toost:
zappa.suzuki

Is deze ook geschikt vvor een "natte" kopeling?
Bij de BIG is er geen gescheiden smering..
Dus is deze niet slecht voor de koppelingsplaten?
futurist

auto olie in motorfiets blokken gaat echt heel vaak fout. idd de koppeling. Na een revisie is het normaal dat je wat metaalslijpsel vind, ook olie verbruik is niet vreemd na revisie (of nieuw inrijden) sommige BMW's gebruiken wel eens flink olie de eerste 10000km tijdens de inloop periode Bij triumph moet officieel (die triumph dus ook speciaal levert uit hun onderdelen pakket) inloop = ongedoopte olie gebruikt worden en mijn ervaring met een aprilia futura is dat de verkeerde olie bijna altijd voor meer verbruik zorgt. Ik heb door mijn werk zeer veel ervaring op gedaan met olieën en de voorgeschreven olie van goede kwaliteit is nagenoeg altijd het beste als een blok in redelijk/goede staat verkeert. Dus gewoon 10W40 half syntheet van een goed merk met een JASO kwalifikatie is altijd ok
greets Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Shifty-PK
Contacteer:

futurist schreef:auto olie in motorfiets blokken gaat echt heel vaak fout. idd de koppeling. Na een revisie is het normaal dat je wat metaalslijpsel vind, ook olie verbruik is niet vreemd na revisie (of nieuw inrijden) sommige BMW's gebruiken wel eens flink olie de eerste 10000km tijdens de inloop periode
Bedankt voor de bemoedigende woorden, hopelijk wordt het olieverbruik met de tijd nog wat minder. Daar had ik toch wel op gehoopt. Maar dikkere olie zou toch ook voor minder olieverbruik moeten zorgen?
Suzuki DR 750SK Big '89

zappa.suzuki

En 1 pitters hebben altijd dorst, en wij hebben de grootste.. en die heeft het meeste.. :wink:
Wees blij dat ie niet mee de kroeg in mag :lol:

Afbeelding
By zappa3, shot with N73 at 2008-09-23
futurist

jouw dikkere olie kan het goed werken van de olie schraapveren wel eens negatief beinvloedden
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Andre
Contacteer:

Hoe zit het met het type olie in hetere en vochtigere gebieden;
De troepen - Suriname. (extra hitte gemiddeld ruim 30C.
Mij is geadviseerd gewoon 50 te gebruiken.

Andre
Noppy

Yep,

Er zitten geen 'friction modifiers' in voor zuinig rijden.

Het feit dat het geschikt is voor turbodiesels maakt dat het zeer goed bestand is tegen 'shearing' (knippen/scheuren) door de tandwielen. Delen bij jou het blok en de bak dezelfde olie?

Dan is dit een bijzonder geschikte olie.
zappa.suzuki schreef:Is deze ook geschikt vvor een "natte" kopeling?
Als er iets is wat slipt en/of heet loopt bij halfzacht gebruik dan is het wel een Rekluse clutch. Als je er mee raced of enduro's rijdt dan is hij altijd vol gekoppeld. Maar met mijn slakkegangetjes in nat gras e.d. heeft hij juist veel te lijden.

Het olieverbruik is iig gereduceerd naar nagenoeg 0, terwijl ik met een 20W50 Thumperoil van Bellray wel 200 CC per ritje van 250 km verbruikte!
:toost:
Shifty-PK
Contacteer:

Noppy schreef:Yep,

Er zitten geen 'friction modifiers' in voor zuinig rijden.

Het feit dat het geschikt is voor turbodiesels maakt dat het zeer goed bestand is tegen 'shearing' (knippen/scheuren) door de tandwielen. Delen bij jou het blok en de bak dezelfde olie?

Dan is dit een bijzonder geschikte olie.
zappa.suzuki schreef:Is deze ook geschikt vvor een "natte" kopeling?
Als er iets is wat slipt en/of heet loopt bij halfzacht gebruik dan is het wel een Rekluse clutch. Als je er mee raced of enduro's rijdt dan is hij altijd vol gekoppeld. Maar met mijn slakkegangetjes in nat gras e.d. heeft hij juist veel te lijden.

Het olieverbruik is iig gereduceerd naar nagenoeg 0, terwijl ik met een 20W50 Thumperoil van Bellray wel 200 CC per ritje van 250 km verbruikte!
Over 5000km wellicht eens gaan proberen.

Er wordt maar een olie gebruikt in de big, voor de bak, blok en koeling... :o En dan nog remvloeistof...maar das een ander circuit...ok en beetje accuzuur. En benzine...maar meer ook niet... :wink:
Suzuki DR 750SK Big '89

Plaats reactie