Van een klant van me is het big-end kapot gelopen van een KX250 2T.
Nu heb ik het vermoeden dat hij helemaal geen olie in bij de benzine heeft gedaan, de benzine is zo helder als water namelijk wat er uit zijn tank komt. Volgens die klant heeft hij wel uit een flesje uit zijn schuur 1:40 2 takt olie erbij gegooid, ik denk dat hij daar een restje koelvloeistof ofzo in moet hebben bewaard en dat erbij heeft gegooid ipv 2t olie.
Is er een mogelijkheid om te achterhalen dat er olie bij de brandstof zit?
mengsmering controleren
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
volgens mij heeft koelvloeistof altijd een afwijkende kleur (groen of blauw) dus dit zou je kunnen zien in de benzine
bovendien vraag ik mij af of koelvloeistof wel wil mengen in benzine
mocht er al geen olie in zitten, dan zal bij een 2-takt al gauw de zuiger vastlopen; de olie zorgt voor smering, en als dat er niet is zal het eerste gevolg zijn dat hij warm loopt, of zelfs vastloopt; een kapot big end is dan eigenlijk niet het eerste gevolg.
resterende benzine weg doen (ook uit de tank en carb), en nieuwe kopen en direct in de juiste verhouding mengen; altijd als je benzine koopt, direct mengen voordat je het weg zet, anders weet je een volgende keer niet of je het al gemengd hebt. bij mijn motor is octaan gehalte 98 voorgeschreven (al is dat steeds moeilijker te krijgen) misschien is dat bij jouw vriends motor ook zo; dus let op dat er geen euro 95 in gaat
overigens; wat gebeurd is, is gebeurd, wat de reden daarvan ook is
wel goed om de oorzaak te achterhalen. maar als je denkt dat de brandstof de oorzaak is, deze direct weg doen
bovendien vraag ik mij af of koelvloeistof wel wil mengen in benzine
mocht er al geen olie in zitten, dan zal bij een 2-takt al gauw de zuiger vastlopen; de olie zorgt voor smering, en als dat er niet is zal het eerste gevolg zijn dat hij warm loopt, of zelfs vastloopt; een kapot big end is dan eigenlijk niet het eerste gevolg.
resterende benzine weg doen (ook uit de tank en carb), en nieuwe kopen en direct in de juiste verhouding mengen; altijd als je benzine koopt, direct mengen voordat je het weg zet, anders weet je een volgende keer niet of je het al gemengd hebt. bij mijn motor is octaan gehalte 98 voorgeschreven (al is dat steeds moeilijker te krijgen) misschien is dat bij jouw vriends motor ook zo; dus let op dat er geen euro 95 in gaat
overigens; wat gebeurd is, is gebeurd, wat de reden daarvan ook is
wel goed om de oorzaak te achterhalen. maar als je denkt dat de brandstof de oorzaak is, deze direct weg doen
Ooit (heeel verl geleden ) geen mengsmering getankt bij 2takt .
Gevolg was dat na een paar minuten de zuiger muur vast in de cilinder kwam te zitten. Zowat in de cilinder vast gesmolten .
1 groot maanlandschap.
Mocht er dan geen olie in benzine zitten dan moet je zit direct aan je zuiger/cilinder kunnen zien.
Gevolg was dat na een paar minuten de zuiger muur vast in de cilinder kwam te zitten. Zowat in de cilinder vast gesmolten .
1 groot maanlandschap.
Mocht er dan geen olie in benzine zitten dan moet je zit direct aan je zuiger/cilinder kunnen zien.
verstand op nul en nadenken
Inderdaad is de zuiger het eerste probleem.
Big-End kan zijn, toch een te lage mengverhouding, waardoor de zuiger net genoeg heeft gehad, maar te weinig voor de lagers?
of rotzooi in het carter?
Big-End kan zijn, toch een te lage mengverhouding, waardoor de zuiger net genoeg heeft gehad, maar te weinig voor de lagers?
of rotzooi in het carter?
Rolando schreef:Inderdaad is de zuiger het eerste probleem.
Big-End kan zijn, toch een te lage mengverhouding, waardoor de zuiger net genoeg heeft gehad, maar te weinig voor de lagers?
of rotzooi in het carter?
Zal dan inderdaad een verkeerde verhouding zijn, ik vind het ook al vreemd want de zuiger heeft niet veel schade, eigenlijk normale slijtage.
Big end was overigens pas 50 draaiuur oud ofzo, dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben.
bedankt voor de tips, maar niet IK heb die fout gemaakt, de klant heeft de fout gemaakt. Ik heb ook al teveel ellende gezien om nonchalant met brandstof om te gaan en doe al jaren zoals het hoort gelukkigj. buikema schreef:volgens mij heeft koelvloeistof altijd een afwijkende kleur (groen of blauw) dus dit zou je kunnen zien in de benzine
bovendien vraag ik mij af of koelvloeistof wel wil mengen in benzine
mocht er al geen olie in zitten, dan zal bij een 2-takt al gauw de zuiger vastlopen; de olie zorgt voor smering, en als dat er niet is zal het eerste gevolg zijn dat hij warm loopt, of zelfs vastloopt; een kapot big end is dan eigenlijk niet het eerste gevolg.
resterende benzine weg doen (ook uit de tank en carb), en nieuwe kopen en direct in de juiste verhouding mengen; altijd als je benzine koopt, direct mengen voordat je het weg zet, anders weet je een volgende keer niet of je het al gemengd hebt. bij mijn motor is octaan gehalte 98 voorgeschreven (al is dat steeds moeilijker te krijgen) misschien is dat bij jouw vriends motor ook zo; dus let op dat er geen euro 95 in gaat
overigens; wat gebeurd is, is gebeurd, wat de reden daarvan ook is
wel goed om de oorzaak te achterhalen. maar als je denkt dat de brandstof de oorzaak is, deze direct weg doen
Gas?Gas!
Uitbranden..
Neem een oude pan en gooi er een heel klein beetje (paar mm) van de benzine in. Buiten neerzetten en van afstand aansteken. Als er gewone benzine in zit, dan brand het volledig op.
Als er vette aanslag achter brlijft, dan zit er olie door.
Benzine en koelvloeistof mengt niet, maar geeft een emulsie. Dit is duidelijk zichtbaar.
Andere mogelijkheid voor een vastgelopen big-end: Te arm gesmeerd, en/of te lang volgas bij ( te ) hoge toeren. In beide gevallen een vorm van oververhitten.
Voor grasbaan en strandrace staan ze niet voor niks rijker gesmeerd.
Als je dan al iets meer speling op je zuiger hebt ( nodige draaiuren), dan is in bovengenoemde gevallen een big-end eerder aan de beurt dan de zuiger.
Neem een oude pan en gooi er een heel klein beetje (paar mm) van de benzine in. Buiten neerzetten en van afstand aansteken. Als er gewone benzine in zit, dan brand het volledig op.
Als er vette aanslag achter brlijft, dan zit er olie door.
Benzine en koelvloeistof mengt niet, maar geeft een emulsie. Dit is duidelijk zichtbaar.
Andere mogelijkheid voor een vastgelopen big-end: Te arm gesmeerd, en/of te lang volgas bij ( te ) hoge toeren. In beide gevallen een vorm van oververhitten.
Voor grasbaan en strandrace staan ze niet voor niks rijker gesmeerd.
Als je dan al iets meer speling op je zuiger hebt ( nodige draaiuren), dan is in bovengenoemde gevallen een big-end eerder aan de beurt dan de zuiger.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als ik benzine aansteek komt er meestal zwarte rook vanaf, wel of geen mengolie er door..
denk dat je zoals hierboven beschreven beter kunt kijken of er iets vettigs achter blijft.
denk dat je zoals hierboven beschreven beter kunt kijken of er iets vettigs achter blijft.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik heb de brandstof in een doorzichtige maatbeker gedaan, ik laat het eens een week of twee staan dan zal eventuele olie die erin zit ook vast en zeker naar de bodem zakken.
Ik zal hem ook eens aansteken en dan kijken wat er achter blijft
Ik zal hem ook eens aansteken en dan kijken wat er achter blijft
Gas?Gas!
Ik wildenog even op het bigend terug komen. Wie beweert dat het door te schrale mengverhouding komt? Bigend loopt veel eerder stuk door verkeerde passing, speling en uitlijn fouten, dus de kans dat het mengsmering is, is nihil. Wel gemakkelijk om het op fout van klant te gooien, rekent wat gemakkelijker af
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
huskie schreef:Ik wildenog even op het bigend terug komen. Wie beweert dat het door te schrale mengverhouding komt? Bigend loopt veel eerder stuk door verkeerde passing, speling en uitlijn fouten, dus de kans dat het mengsmering is, is nihil. Wel gemakkelijk om het op fout van klant te gooien, rekent wat gemakkelijker af
ik heb de krukas, zuiger en cilinder meegenomen naar powerseal, het bedrijf waar de cilinder vorig jaar genicasild is en die hebben hetzelfde oordeel: geen smering gehad.
Dus ja, het is de schuld van de klant
Gas?Gas!
Altijd lastig dergelijke kwesties. Hoop voor beide partijen niet dat de klant op het forum zijn cilindertje in dit verhaal begint te herkennen
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Dus . . .huskie schreef:Ik wildenog even op het bigend terug komen. Wie beweert dat het door te schrale mengverhouding komt? Bigend loopt veel eerder stuk door verkeerde passing, speling en uitlijn fouten, dus de kans dat het mengsmering is, is nihil. Wel gemakkelijk om het op fout van klant te gooien, rekent wat gemakkelijker af
Grotere hoofdsproeier voor grasbaan, langere banen en strandcross is een onnodige luxe?
Te arm mengsel geeft geen hogere bedrijftemperatuur dan een correct mengsel?
Schraal smeren is niet slecht voor je motor?
Ok...in dat geval heb ik niks gezegd.. Mijn excuses.. Zoveel verstand heb ik er ook niet van.