Chili wil Dakar Rally wel toelaten
ANP/AFP gepubliceerd op 10 januari 2008 12:33, bijgewerkt op 12:33
SANTIAGO - Chili is bereid nog dit jaar de Dakar Rally toe te laten. Het nationale bureau van toerisme en het ministerie van Sport doen binnenkort een officieel voorstel aan het Franse ASO, de organisatie van de beruchte woenstijnrally.
De Dakar Rally zou zaterdag zijn begonnen in Lissabon, maar is onder druk van terreurdreiging niet doorgegaan. De Franse veiligheidsdiensten hadden serieuze aanwijzingen voor aanslagen in Mauritanië op de rally. De karavaan zou negen dagen verblijven in het Afrikaanse land.
Chili heeft naar eigen zeggen de ideale omstandigheden voor een monsterrally. Het land is velig, heeft de juiste infrastructuur en voldoende woeste gebieden. ‘Maar het is aan de ASO om een besluit te nemen’, aldus directeur Oscar Santelices van het toerismebureau.
De organisatie van een andere grote rally is momenteel bezig deelnemers te strikken. De Fransman René Metge komt een dezer dagen ook langs bij Nederlandse teams om de Trans Oriëntale aan te prijzen. Die rally begint op 12 juni in Sint Petersburg en eindigt via de toendra's van Rusland, Kazachstan en China na 10.000 kilometer op 28 juni in Peking.
Ook het MAN-team met kopman Hans Stacey is benaderd door Metge. ‘We hebben deelname in overweging’, bevestigt teammanager Fred van Putten. ‘Eerst wil ik van de organisatie weten wat we kunnen verwachten. De Trans Oriëntale is gewend aan een kleiner deelnemersveld dan Dakar, dus ben ik benieuwd of zij een grote toeloop van deelnemers logistiek ook aankunnen.’
Feit is dat MAN vier nieuwe rallytrucks wedstrijdklaar heeft. Van Putten: ‘We kunnen zo rijden.’ Ook de truckers Jan en Gerard de Rooy en Hans Bekx zijn gevraagd mee te doen aan de Trans Oriëntale. Ook zij hebben het verzoek in beraad. Volgens Metge hebben de fabrieksteams van Volkswagen, Mitsubishi en KTM hun deelname toegezegd.
Directeur Etienne Lavigne benadrukte woensdag in een persverklaring nogmaals dat het afgelasten van de Dakar Rally onvermijdelijk was. Maar hij kondigde ook aan dat er in 2009 een Dakar Rally komt. Hij roept alle deelnemers binnen enkele weken bijeen om zijn plannen toe te lichten. De organisatie heeft inmiddels ook beloofd het inschrijfgeld van de geschrapte wedstrijd terug te storten. De verliespost voor de Dakar Rally bedraagt naar schatting minstens 40 miljoen euro.
http://www.volkskrant.nl/sport/article4 ... l_toelaten
Dakar in Chili? 2009 weer Afrika?
Moderator: ghulst
-
Nu vraag ik me wel af waarom Chili of de Transorientale veiliger zouden zijn dan de zojuist afgelaste Le Dakar. Meen mij te herinneren dat het WTC niet in een specifiek moslim land gelegen was............en er zijn zeker een paar moslims die kunnen lezen en ook zelfs weten waar Chili ligt (of het althans op de kaart kunnen vinden)
You're free to do as we tell you!
-
Ze komen ook door Kazachstan heb ik gelezen, hier hebben ze het terrorisme uitgevonden.
-
Maar volgens mij is het daar nu wel rustig en veilig. Behalve als je Borat heet.Houten Klaas schreef:Ze komen ook door Kazachstan heb ik gelezen, hier hebben ze het terrorisme uitgevonden.
Slavenij hebben we hier uitgevonden en toch komen er nu bergen met Afrikanen naar NL
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS