Hallo ik zal me eventjes netjes voorstellen.
Ik ben Jan en 22 jaar oud,en woonachtig in Wierden.
Ik heb in dec '07 mn blok (bigend kapotgelopen) en voorvering van
mn CR250 '98 onderhanden genomen.
Van de linker voorpoot was de kering lek dus heb ik ze van beide maar vervangen.
het (de)monteren was geen probleem.
Nu ik de poten weer in mn balhoofdplaten gezet heb voelt de vering wel heel zwaar aan (kan de vering net niet tot halverwege drukken).
Is dit normaal of waren de poten voorheen gewoon te slap?
Ps: Ik heb het gelijke aantal mililiters op de poten gedaan als er afkwam
zo'n 450ml per poot.
Poten afgevuld met Castrol sae5
Voorpoten van mn Cr250 van nieuwe keringen voorzien.
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Het zou kunnen dat er vorkolie met een lagere viscositeit (2,5) inzat.
Of misschien de bouten te vast gezet van uw veerpootklemmen.
Ik dacht dat deze 20 Nm (2kg) moeten aangetrokken worden.
Of de boutjes van de klem van de voorwielas vastgezet zonder eerst de vering een paar keer diep in te duwen?
Of misschien de bouten te vast gezet van uw veerpootklemmen.
Ik dacht dat deze 20 Nm (2kg) moeten aangetrokken worden.
Of de boutjes van de klem van de voorwielas vastgezet zonder eerst de vering een paar keer diep in te duwen?
Ik heb inmiddels navraag gedaan bij wim kroon racing(dealer Ohlins).
Mn veerpoten zijn namelijk Ohlins aangepast.
maar volgens hem klopt de 5w olie wel op de voorpoten.
de bouten van de veerpootklemmen heb ik al al naar gekeken.
maar de boutjes van de voorwielas zal ik zeker nog even nakijken.
bedankt voor de tip!
Mn veerpoten zijn namelijk Ohlins aangepast.
maar volgens hem klopt de 5w olie wel op de voorpoten.
de bouten van de veerpootklemmen heb ik al al naar gekeken.
maar de boutjes van de voorwielas zal ik zeker nog even nakijken.
bedankt voor de tip!
Ook even kijken of je de bout op de as niet te ver hebt aangedraaid want in dat geval gaan de poten torderen.
Eerst de vorkpoten er in. Wiel plaatsen en vorkbouten paar keer inveren. Vorkboutjes aan de kant waar de as er in gaat inaandraaien. Weer inveren. Asbout aandraaien tot je geen speling op het wiel voelt, maar niet meer dan dat. Dan pas vorkbouten aan de remkant aandraaien.
425 ml. is wel aardig veel voor een 1998 voorvork btw..
Eerst de vorkpoten er in. Wiel plaatsen en vorkbouten paar keer inveren. Vorkboutjes aan de kant waar de as er in gaat inaandraaien. Weer inveren. Asbout aandraaien tot je geen speling op het wiel voelt, maar niet meer dan dat. Dan pas vorkbouten aan de remkant aandraaien.
425 ml. is wel aardig veel voor een 1998 voorvork btw..
De 1998 heeft ook al een cartridge voorvork.
Deze kan sneller lucht bevatten, omdat er sneller lucht in de cartridge achterblijft. Dus ook even goed heel goed ontluchten. Wederom...de meeste cartridge-vorken zitten op een gemiddelde vulling tussen de 375 en 425 c.c. Want 450 c.c is eigenlijk de maximale vulling en dan heb je het over een behoorlijk zware rijder die ook behoorlijke sprongen maakt, of voor SM gebruik. Verder vind ik het persoonlijk wel een goede vork.
Daarnaast kun je de ingaande/uitgaande demping stellen. Als je dikkere olie hebt genomen, dan voelt hij stugger aan, bovendien wordt oude olie dunner door o.a. wat condensvorming e.d.
Dus op de knietjes en even proberen
Deze kan sneller lucht bevatten, omdat er sneller lucht in de cartridge achterblijft. Dus ook even goed heel goed ontluchten. Wederom...de meeste cartridge-vorken zitten op een gemiddelde vulling tussen de 375 en 425 c.c. Want 450 c.c is eigenlijk de maximale vulling en dan heb je het over een behoorlijk zware rijder die ook behoorlijke sprongen maakt, of voor SM gebruik. Verder vind ik het persoonlijk wel een goede vork.
Daarnaast kun je de ingaande/uitgaande demping stellen. Als je dikkere olie hebt genomen, dan voelt hij stugger aan, bovendien wordt oude olie dunner door o.a. wat condensvorming e.d.
Dus op de knietjes en even proberen
Oke, ik neem aan dat ik het beste de poten helemaal leeg kan laten lopen
en daarna weer opnieuw vul met +\- 400 ml olie?
nog even over de manier van vullen.
ik giet altijd eerst de binnenste `pijp` vol en laat dan de overige olie overlopen naar de binnen poten.
is dit wel de juiste manier?
en daarna weer opnieuw vul met +\- 400 ml olie?
nog even over de manier van vullen.
ik giet altijd eerst de binnenste `pijp` vol en laat dan de overige olie overlopen naar de binnen poten.
is dit wel de juiste manier?
Bovenste pijp ( de cartridge) moet maar een beetje in. Ongeveer 2 centimeter boven de plek waar de veer in komt en dan even ontluchten d.m.v. pompen. De rest gaat in de binnenpoten.
In dit geval kun je ook de poten leeg laten lopen en er per poot 25 c.c. uithalen en weer aanvullen.
In dit geval kun je ook de poten leeg laten lopen en er per poot 25 c.c. uithalen en weer aanvullen.
Graag gedaan! Daarnaast niet vergeten om je ingaande en uitgaande demping eerst even uit te proberen voor je weer gaat vullen.