Warm start

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Rob Motard
Berichten: 27
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 11:00

Hallo allemaal,

Ik ben Rob en nieuw hier, ik heb een Kawasaki KLX 300 gekocht en hij bevalt me prima.

Nu heb ik wel al een vraagje, ik rij soms mee met een yamaha WR 250.
Deze motor heeft een warm start wat je na een val helpt om makkelijker te starten.

Hoe werkt nu zo een warm start?
Is het mogenlijk het op een motor te bouwen die dit niet heeft?

Groetjes Rob Motard.
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Een warme start of "hot start" knop opent een extra luchtkanaaltje tussen de voor en achterkant van de carburateur om zodoende het mengsel wat armer te maken. Een warme motor start namelijk makkelijker met een arm mengsel, vooral als door een val wat extra benzine in de cylinder is gekomen waardoor de motor is verzopen.

Ik denk dat het lastig is om dat op een bestaande carburateur te maken. Het is makkelijker is om je standaard afstelling met je mengselschroef vanaf stationair aan de armere kant te houden en vooral niet te vallen.... en GEEN gas geven als je start..want dan verzuipt ie geheid!

Je kan ook met de kleplichter eerst je cylinder leeg trappen als je bent gevallen en hij niet wil starten.
Rob Motard
Berichten: 27
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 11:00

Zo ik ben al wat wijzer nu, bedankt alvast.

Maar wat is een kleplichter?

Op planetklx heb ik er iets over gevonden maar staat geheel in het engels en das niet mijn sterkste kant.

http://www.planetklx.com/techtips/hot-start.shtml

Foto en uitleg staat er allemaal op.

Wat denken jullie hier van, doenbaar?
pHino
Berichten: 437
Lid geworden op: di jun 26, 2007 14:43
Locatie: belgie

hey rob, ik ben die andere met die klx wat ook bij tom komt. nu dat ik die andere carb heb, ga ik ook een hotstart plaatsen een van de volgende dagen, zal je dan wel uitleggen hoe het moet. ik heb nooit echt problemen met mijne om te starten, maar je moet juist weten hoe je moet stampen. als hij omgevallen is, dan trap ik gewoon altijd 3x rustig de kick van boven tot onder met de gas open, en dan een keer of 2 door stampen zonder gas te geven, en hij start weer :wink:

alleen zal dat bij uwe moeilijker zijn nu, aangezien je decompressieklep weg is
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

he rob, de website gaat over het istaleren van een warme start..
een kleplichter of decompressieklep tillen 1 van je uitlaat kleppen een stukje op zo dat een zware 1 cilinder toch gestart kan worden, bij m'n BIG gaat dat automatisch,
die heeft zo veel compressie dat als ik 120km/u rijd met iemand achter op, de motor afzet met de koppeling in en deze weer in 5de versnelling oplaat komen ik alleen maar een zwarte streep trek.. de zuiger gaat gewoon niet rond! laat staan dat m'n startmotor het lukt zonder decompressie..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie