De stoute schoenen aangetrokken en een achterband besteld, samen met de achterste remblokjes en gelijk ook maar een kettingset besteld. Autobanden plakken heb ik ooit op een vakantie geleerd en minstens vijf keer moeten toepassen in de rimboe (1988, Botswana) maar sinds dien ben ik altijd zo ver mogelijk van dergelijke klussen weggebleven.
Gelijk ook maar wat in gereedschap geïnvesteerd omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in dat 5 eurobak spul.
![Beschaamd/Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Behalve de kettingset alles binnen dus motor in de tuin op mn nieuwe hydrologische heftafeltje en krikken maar. (spanbandjes vast!)
Achterwiel eruit en zoveel mogelijk alles op volgorde neerleggen natuurlijk. Remmen vervangen is dus echt simpel, alleen even het bestaan van een klemveertje ontdekken
![Verward/Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Achterband van de velg halen gaf nogal wat problemen, ondanks dat die band er pas drie weken om zat ben ik meerdere uren bezig geweest om slechts één kant van de band los te maken, de tweede kant koste tegen de verwachting in ook weer heel veel moeite, tussen de workmate, er op dansen, lijmklemmen en met een moker rammen, nix gaat echt lekker, alles overvloedig in de zeep gezet. Uiteindelijk dan toch gelukt maar zeker niet van harte.
De nieuwe band erom ging redelijk goed. Er stond een pijltje bij met het woordje 'rear', dat wijst nu netjes naar achteren. Toen de motor met achterwiel er weer in wederom op terra firma stond begon ik te beseffen dat 'rear' alleen betekend dat het een achterband is en het pijltje de draairichting aangeeft.
![Idee/Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Na een heel lang verhaal dus de vraag: Hoe erg is het dat de band verkeerd om zit? Voor het profiel maakt het echt nix uit, dat is volkomen symetries (Continental TKC 80, tubetype twinduro). Is de band inwendig zo geconstrueerd dat de draairichting werkelijk van belang is?