Bal Hoofdlagers

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Mijne heren,

Vanuit Paramaribo een "swietie emanspatie" .
Vandaag is de herdenkings dag van de afschaffing van de slavernij in Suriname.

Goed, Ik loop al enige tijd met de vraag wat de verschijnselen zijn van een slecht balhoofd lager.

Het valt op dat alvorens de voorvering werkt er een slag (heel kort) te voelen en wat zacht te horen is.

Wie heeft raad.

Andre
Parbo
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

hmmm, ik weet niet of de balhoofden-systeem bij een motor zijn aan te draaien maar bij een fiets kan het wel. Als je hem té los hebt staan dan krijg je speling en kan het balhoofd een klein beetje kantelen.

Als dit niet kan of niets helpt kan je kijken of de lager niet goed is. Overigens als je de motor opbokt met het voorwiel los van de grond zou je moeten kunnen voelen of de balhoofdlager nog goed is door het stuur heen en weer te draaien.
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

We zullen dan maar de nw bal hoofdlagers plaatsen. Met in acht neming van de test van de wielen van de grond en de test voor en erna uitvoeren kijken als dat wat verschil opleverd. Zo ja dan weten we dat dan weer.
Zoniet doet het geen kwaad op een 1997 model nw hoofdlagers te plaatsen.

Ik laat het weten.

Andre
Parbo
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Update op bal hoofdlagers;
Door een losgedraaide moer onder het stuur. is er speling ontstaan.
Dat gaf een geluid waar ik in een ander onderwerp "geluiden uit de Big" gewag van maakte. Intussen de zaak aangetrokken zodat de speling op het balhoofd wordt geelimineerd vervolgens de moer stevig vast zetten.
Andre
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Kijk, goed nieuws alweer!

Met de los gedraaide moer bedoel je die schijf bij je balhoofd met inkepingen in de buitenste rand?
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
zappa.suzuki
Berichten: 8373
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Shifty-PK schreef:Kijk, goed nieuws alweer!

Met de los gedraaide moer bedoel je die schijf bij je balhoofd met inkepingen in de buitenste rand?
Dat idd de stelmoer, de bovenste moer borgt alleen maar, speling chek:
met voorwiel tegen een muur duwen, terg trekken en stoppen met v-rem
en weer tegen de muur duwen..
Voel/hoor je een "tik" is er speling.. bij stellen en kijken of het stuur nog soepel draait.

Is aan te raden bij off road gebruik eens in de 2/3 jaar te smeren, lagers zijn vrij duur en de onderste krijg je er niet echt makkelijk van af..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Andre
Berichten: 347
Lid geworden op: zo okt 29, 2006 20:00
Locatie: Paramaribo, Suriname, South America
Contacteer:

Yes Zappa. Als de bovenste moer (direkt onder het stuur) is de borg moer. De moer met inkepingen is de stelmoer.
Na de afstelling nog niet gereden, drukte prive en werk.
Plaats reactie