Heb juist zwaardere Aveer gestoken.
Regel je de veervoorspanning op dezelfde manier dan bij een baanmoto??
Ik bedoel dan met die percentages van inveren, onbelast (20%) en belast (met ik erop dus) 40 a 50 % van de veerweg
In WPHB staat .... aantal cm opspannen maar die waarde klopt natuurlijk niet meer doordat ik andere (zwaardere) veer heb.
Als je vooraan op je zadel drukt moet de moto voor en Achter +/- gelijk inveren, dit is momenteel niet zo maar kan natuurlijk de veerspanning vooraan niet regelen of ik zou er moeten bussen tussen duwen!!!!!!
THX
Veervoorspanning
Moderator: ghulst
Je zal moeten achterhalen wat de statische en dynamische doorzak moet zijn voor jouw motor, (ook afhankelijk je rijstijl en het type terrein waar je rijdt)
De statische doorzak is het verschil tussen afstand bij een onbelaste veer (dus wiel van de grond) en ingezakte veer (dus wiel op de grond maar zonder berijder)
De dynamische doorzak is het verschil tussen wiel van de grond en wiel op de grond maar dan met berijder.
Je meet dit tussen je achteras en loodrecht daarboven op een vast punt op je buddy of zijnummerplaat.
Met een KTM 525 met linkloos PDS systeem heb ik goede ervaringen met een dynamische doorzak van 120mm in off-road trim. Als je de crossbaan opgaat en veel en hoog springt dan zou ik die verlagen tot plm. 115mm. Het instructie boekje vermeldt 90mm maar dat is veel te hard, de motor staat dan teveel met de kont omhoog en gaat op z'n kop rijden met als resultaat dat je stuur bij hogere snelheden zal gaan klapperen (speed wobbles..). Bij lagere snelheden zal hij dan wel makkelijker een korte bocht doorwillen, het is net hoe je het wil hebben..
Statisch moet ie ongeveer ie daarbij 40 mm uit de veren te trekken zijn (onbelast) dus je trekt hem van achetern eigenlijk uit de veren omhoog.
De statische doorzak is het verschil tussen afstand bij een onbelaste veer (dus wiel van de grond) en ingezakte veer (dus wiel op de grond maar zonder berijder)
De dynamische doorzak is het verschil tussen wiel van de grond en wiel op de grond maar dan met berijder.
Je meet dit tussen je achteras en loodrecht daarboven op een vast punt op je buddy of zijnummerplaat.
Met een KTM 525 met linkloos PDS systeem heb ik goede ervaringen met een dynamische doorzak van 120mm in off-road trim. Als je de crossbaan opgaat en veel en hoog springt dan zou ik die verlagen tot plm. 115mm. Het instructie boekje vermeldt 90mm maar dat is veel te hard, de motor staat dan teveel met de kont omhoog en gaat op z'n kop rijden met als resultaat dat je stuur bij hogere snelheden zal gaan klapperen (speed wobbles..). Bij lagere snelheden zal hij dan wel makkelijker een korte bocht doorwillen, het is net hoe je het wil hebben..
Statisch moet ie ongeveer ie daarbij 40 mm uit de veren te trekken zijn (onbelast) dus je trekt hem van achetern eigenlijk uit de veren omhoog.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do sep 28, 2006 22:58
- Locatie: Aalten
kijk eens bij www.reigersuspension.com
en dan bij: service, algemene tips, rijhoogte afstelling
daar staat precies hoe het moet!
groet'n Marco
en dan bij: service, algemene tips, rijhoogte afstelling
daar staat precies hoe het moet!
groet'n Marco
Hmmm, dit is heel algemeen. Niet elke motor heeft dezelfde veerweg dus de waardes die hun geven hoeven niet persee de beste te zijn voor jouw motor.melkboer marco schreef:kijk eens bij www.reigersuspension.com
en dan bij: service, algemene tips, rijhoogte afstelling
daar staat precies hoe het moet!
Anderzijds is dit een mooi begin om je vering af te stellen.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.