KTM 500 2T

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 08, 2007 14:09
Locatie: Hoofddorp

Ik ben van plan een KTM 500 2Takt (GS495PL) van 1988 aan te schaffen.
Waar moet ik op letten bij aankoop? Wat zijn de ervaringen met deze motor? Is zo'n apparaat ook geschikt om dagelijks (12km) naar m'n werk te rijden? :?

Groeten,

Jaco
mmrizio
Berichten: 351
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Ik kan de 500 2takten van KTM niet goed, maar het zou een van de laatste motoren zijn die ik voor woonwerk zou nemen. Het kan vast wel, maar je krijgt ook een hoeveelheid onderhoud die je aan zo'n oude motor hebt en het tweetakt oliemengen en hoge verbruik. Plus onderdelenzoeken, want het is een KTM van voor het faillissement begin jaren '90.

Voor mij zou dat niet opwegen tegen de lol die je kunt hebben met zo'n motor *met woonwerk verkeer*. Daarvoor zou ik aan de veilige kant van de LC4 blijven.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
klomp

ik zou het niet beter kunnen verwoorden... :lol:
Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 08, 2007 14:09
Locatie: Hoofddorp

Wat voor onderhoud kan ik bij zo'n grote twee-takt verwachten?

Ik ging er van uit, wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan. Hij is natuurlijk wel op leeftijd maar als je voor een viertakt kiest van gelijke leeftijd dan heb je toch nóg meer onderhoud ?!

Welke onderdelen zijn na verloop van tijd aan vervanging toe? De leverbaarheid hiervan zou moeilijk zijn?!

Twee-takt mengen doe ik voor mijn Yamaha DT 250 nu ook. In eerste instantie was ik op zoek naar een Yamaha XT 500, 550, 600 of 660.
Maar zo'n KTM 495 lijkt mij veel ruiger. :shock:

Groeten, Jaco
La Bomba (Can-am quad)
Berichten: 75
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 20:48
Locatie: stedendriehoek

Kijk eens bij vraag en aanbod , Yamaha TT. Nooit een miskoop.

Als ik toch eens rijk was , twiedeldiedel.............. :D
Bombardier , gaan met die banaan.
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 08, 2007 14:09
Locatie: Hoofddorp

Inmiddels is één gebrek duidelijk geworden bij de bewuste KTM. Bij het aantrappen van de motor ,door een voorgaande kijker/aspirant koper, is het karter gescheurd. Blijkbaar start het ding zo moeilijk dat je 'm eerder verrot trapt dan aan.

Het verschil tussen en Yamaha DT en XT is twee- of viertakt. Maar wat is het verschil met een TT? Zo'n model spreekt mij inderdaad wel aan. Je komt ze echter niet zo vaak tegen. :roll:

Groeten, Jaco
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Jaco schreef:Inmiddels is één gebrek duidelijk geworden bij de bewuste KTM. Bij het aantrappen van de motor ,door een voorgaande kijker/aspirant koper, is het karter gescheurd. Blijkbaar start het ding zo moeilijk dat je 'm eerder verrot trapt dan aan.

Het verschil tussen en Yamaha DT en XT is twee- of viertakt. Maar wat is het verschil met een TT? Zo'n model spreekt mij inderdaad wel aan. Je komt ze echter niet zo vaak tegen. :roll:

Groeten, Jaco
Een TT is meer een echte offroad machine. Langere veerweg en iets lichter.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 08, 2007 14:09
Locatie: Hoofddorp

Ik heb inmiddels een leuke TT op internet gevonden. Na gericht zoeken zijn ze dus zeker wel te vinden. Ik zocht echter altijd op XT en die KTM kwam daarbij toevallig ook op. Ik werd toen gegrepen door de vele PK's.

Klopt het trouwens dat een TT luchtgekoeld is, tegen watergekoeld bij moderne XT's ? :?

Groeten, Jaco
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

De TT's en XT's zijn lucht gekoeld, de WR's en YZF's zijn vloeistof gekoeld.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 9
Lid geworden op: di mei 08, 2007 14:09
Locatie: Hoofddorp

Een XT is dan meer geciviliseerd dan een TT?

Ik heb op www.bikez.com de TT vergeleken met de XT (2001) en ik zie dus een flink verschil in gewicht, 131 kg tegenover 164 kg. Een grotere veerweg, kleinere tank. Een TT is dus meer terreinwaardig dan een XT ?!

Zie ik dat goed ??? :?

Groetjes, Jaco
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Jep
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie