Hallo allemaal,
Zoals jullie nog van mijn vorige topic weten heb ik een ECX 520 uit 2002 gekocht met heel weinig kilometers.
Hij bevalt super !
Heb er al stevig mee in het zand en in de modder gezeten.
Binnenkort tijd voor nieuwe tandwielen en zit te dubben.
Er zit nu 14-48 op.
Omdat ik behalve off road ook meer mee wil gaan crossen lijkt het me zinvol anders te gaan gearen, zeker omdat het een 6 bak is (de SX is een vierbak).
Op een Amerikaanse site wordt voor de ECX in combinatie met crossen 15-53 aangeraden.
Ik lees ook dat sommige van het 46 tands achtertandwiel naar 48 of 50 overgaan en dan voor 14 tands houden of toch naar de 15 tands gaan.
Wie heeft er ervaring met een EXC 520 met veranderde gearing?
Jo v/d B zal als echte 520 man hier zeker ervaring (én een mening !) over hebben.
Ook Joop Wuestenenk zal er meer van weten lijkt me.
Naast de mening van Jo en Joop is ieders mening én ervaring van harte welkom !!
Gearing KTM EXC 520
Moderator: ghulst
Je zou een 50 of 51 tands achter kunnen overwegen om hem korter te maken maar dan wordt ie wel veel zenuwachtiger en vermoeiender te besturen. De EXC is sterk genoeg om de hele baan in 3 versnellingen rond te rijden met die gearing en dan hou je je armen ook nog in de kom. En als je offroad een maisplak neemt hou je ook nog wat top over ook.
Ik rij zelf gewoon met 14-48 en dat bevalt prima.
Ik rij zelf gewoon met 14-48 en dat bevalt prima.
Om te crossen voldoet een 14/48 of een 14/50.
Voor all-round enduro en crossen zou ik de 14/48 houden
Om voornamelijk te crossen zou ik de 14/50 nemen.
Een tandwiel van 15 vooraan is te groot, net zoals een 53 achteraan (en de overbrenging scheelt amper 0.04 --- 3.57 tov 3.53 )
Jo VdB
Voor all-round enduro en crossen zou ik de 14/48 houden
Om voornamelijk te crossen zou ik de 14/50 nemen.
Een tandwiel van 15 vooraan is te groot, net zoals een 53 achteraan (en de overbrenging scheelt amper 0.04 --- 3.57 tov 3.53 )
Jo VdB
Bedankt Jo en Wortel voor jullie uitleg en ervaring!
Ik vind / vond 14/48 goed bevallen maar omdat ik met crossen niet zo heel veel ervaring heb was ik benieuwd hoe anderen het ervaren.
Ik weet genoeg!
Nou op zoek naar een goed merk tandwiel en ketting want ook daarin is de keus enorm.
Is het niet Stealth die de combinatie van aluminium en staal tot één geheel heeft gemaakt en erg slijtvast zou zijn?
Ik vind / vond 14/48 goed bevallen maar omdat ik met crossen niet zo heel veel ervaring heb was ik benieuwd hoe anderen het ervaren.
Ik weet genoeg!
Nou op zoek naar een goed merk tandwiel en ketting want ook daarin is de keus enorm.
Is het niet Stealth die de combinatie van aluminium en staal tot één geheel heeft gemaakt en erg slijtvast zou zijn?
een 15 tands voor kan helemaal niet , die zou tegen je koppelingscylinder aanlopen
ik rij al jaren met 14t om 48t achter en dat rijdt gewoon goed
een stealth tandwiel is perfect ,licht van gewicht , en slijtvast als een stalen tandwiel .
als ketting kies ik zelf altijd voor een o-ring of x-ring exemplaar van tsubaki of regina .
ik rij al jaren met 14t om 48t achter en dat rijdt gewoon goed
een stealth tandwiel is perfect ,licht van gewicht , en slijtvast als een stalen tandwiel .
als ketting kies ik zelf altijd voor een o-ring of x-ring exemplaar van tsubaki of regina .
4 strokes only !!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik rij ook met 14-48
Ik hoor van Ceradure ook hele goede dingen.
Ik hoor van Ceradure ook hele goede dingen.
Ceradue vind ik nog aan de dure kant.
Stealth wordt betaalbaar: http://www.motocrossplanet.eu/motocross ... /popup.htm
Stealth wordt betaalbaar: http://www.motocrossplanet.eu/motocross ... /popup.htm