db killer

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
red devil 1
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 10:23
Locatie: jubcity

hoi allemaal

ik heb een vraag
weet iemand meschien waar ik een decibel killer kan kopen?
of hoe ik simpel een decibel killer kan maken
mijn motor had een beetje teveel lawaai in holten
moet ongeveer 7 a 8 decibel kwijt
liever een oude enduro moter dan geen enduro moter
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

Motor type erbij en merk uitlaat?

en wil je op zeker gaan gewoon de orginele er weer onder.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Pijpje erin bouten wil wel eens helpen. Of iets met gaas , maar dat zijn wel lowbudget oplossingen, en hoeveel db het helpt geen idee.
Kan heel gemakkelijk, db killers zijn spruitstukjes voor de demper. Misschien dat iemand nog wat heeft liggen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
mmrizio
Berichten: 349
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Op de motorbeurs zag ik volgens mij Star Twin uit Loenen staan met `db-killers voor alle uitlaten´. http://www.startwin.com/
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
red devil 1
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 10:23
Locatie: jubcity

het is een husqvarna 510 te uit 1990
het probleem is dat het een zelf bouw uitlaat is
het gat van de demper is 45 mm
liever een oude enduro moter dan geen enduro moter
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Om in de buurt te komen van 94dB moet je de eind diameter tot ongeveer 30mm verkleinen (dit geld voor een Akrapovic). Dit is wel met een lange eind demper. Het is in ieder geval moeilijk om een open uitlaat goed stil te krijgen zonder dat je ook de carburatie aan moet passen.
Ik denk aangezien de demper zelfbouw is het beter is om gewoon te investeren in een nieuwe enduro uitlaat.
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

als je toch gaat bouwen , of je bestaande pijp verbouwen ...

hieronder een even snel en simpel getekent pijpje zoals het bij een akrapovic enduro demper zit ..

Afbeelding

de uilaatgassen worden door de geperforeerde buis geleid , naar de dempingskamer die lichtelijk onder druk staat door de uitlaatgassen zelf, uiteindelijk verlaten de gassen de demper door het met groen aangegeven pijpje.
4 strokes only !!
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

De nieuwere Acrapovic heeft een iets ander ontwerp, maar dit principe werkt in iedergeval goed. Zelfde zit ook standaard op een KTM EXC. HGS bouwt zo ook de enduro dempers op.
De nieuwere acrapovic heeft het dunne gekromde buisje rechtstreeks in de geperforeerde pijp zitten, dit is wel kritischer voor het geluid maar kost minder vermogen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zou dit ook voor een 2takt werken?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

HeY Husk !! waneer kom ik jou nou weer eens tegen bij een ritje ?

maar om even antwoord te geven op je vraag ..

ik denk dat dit zeker ook werkt voor een tweetakt , meestal is de demper van een tweetakt ook niet meer als een geperforeerde buis omwikkelt met demperwol in een aluminiummantel ...

ik denk dat deze demper bij een tweetakt de nodige tegendruk geeft .

want dat is zo n beetje de werking van de demper .


@mech , ik heb bij mijn acrapovic ook het geperforeerde pijpje verlengt naar het uiteinde , dit geeft wel iets meer geluid inderdaad , maar merkbaar meer vermogen ook . ik denk dat alle enduro pijpjes het boven getekende principe hebben , en wat jij bedoelt wellicht een cross uitvoering is ? ik kan het mishebben uiteraard 8)
4 strokes only !!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

JoeBaR schreef:HeY Husk !! waneer kom ik jou nou weer eens tegen bij een ritje ?
Niet zo gauw, Bar. Ik ben tegenwoordig nogal veel aan het trialen.
JoeBaR schreef: ik denk dat dit zeker ook werkt voor een tweetakt , meestal is de demper van een tweetakt ook niet meer als een geperforeerde buis omwikkelt met demperwol in een aluminiummantel ...
ik denk dat deze demper bij een tweetakt de nodige tegendruk geeft .
want dat is zo n beetje de werking van de demper .
Yep dat klopt van die geperforeerde buis.
Ik merk dat met het verkleinen van de uitlaat-opening hij wat moeilijker start. Wellicht komt dit al door die tegendruk door het verkleinen van de opening.
Ik probeer het nu door de uitlaat te omwikkelen zodat dat het geluid wat minder fel maakt.
Zijn er verder nog ideeen om een 2takt met de huidige demper stiller te maken?
Wellicht dat het alleen door de lengte van de demper is op te lossen zonder dat dat nadelige effecten heeft voor de motor?! :roll:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
red devil 1
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 10:23
Locatie: jubcity

hallo allemaal

eerst allemaal bedankt
ik heb mijn eindstuk verkleind naar ongeveer een 30 mm
en dan kun je duidelijk het vershil horen voor de zekerheid heb ik er ook een stukje gaas er op gelast

ik weet dat dit een hele goedkope oplossing is maar om voor deze 2 ritten
(de wijk en westerbork) wou ik geen nieuwe uitlaat kopen
hij gaat deze zomer toch volledig uit elkaar
nieuw plastic er op en de rest ook weer eens goed na kijken en repareren
waar nodig is
liever een oude enduro moter dan geen enduro moter
Plaats reactie