Offroad rijden in een groep

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

huskie

Ik wilde toch nog even terugkomen op dat (on)betaalt rondrijden van grote groepen offroad rijders. Hetzij als onderdeel van een cursus, hetzij dat je dat gebied mooi vindt etc.
Allereerst begrijp ik de mensen niet die voor die massaliteit kiezen. De hele dag opletten op je voorganger, niet mijn kopje thee. Of stofhappen, met het idee, het is zo gezellig met z'n allen.
Ga dan lekker offroadritjes rijden, kun je nog gas geven ook......bla bla bla.
Wie kan zich in bovenstaande vinden......
want het is toch niet meer nodig, nu met onze gps-en, om je te laten rondleiden door een gids. Hou dat geld lekker in je zak, en koop wat moois voor je motor.
Ok, dan nog even over dat rijden in andersman gebied..... ook al is het gebied natuurlijk van ons allen.
Ik begrijp Erik goed, of op z'n belgisch: Ik versta Erik Goed.
Als ik in mijn achtertuin...zo'n heerlijke groeve zou hebben liggen, waar iedereen op zondag op beperkte schaal kan oefenen, maar waar de gemeente elke gelegenheid aangrijpt om dat rijden tegen te houden dan hoeft er van mij niemand blij te zijn, als daar een evenement/enduro cursus van een man of 20 wordt rond gereden. Betaalt!!!
Ga dan lekker op Bilstain oefenen, maak wat minder winst, is net zo ver, en legaal.
Amsterdam is ook verziekt, doordat er een wildwest sfeer kwam, van quads, groepen, bbq's, en andere eigenaardigheden.
Overal waar het te massaal word, semi-legaal is, gaat ten onder doordat mensen, die daar wonen, zich gaan ergeren aan de omstandigheden.
Ik snap niet dat er betaalde gidsen door dat soort gebieden gaan rijden.
Ps:ik heb het dus niet over legale wegen, maar ook hier vind ik groepen van meer dan 5/6 rijders storend. Gewoon kleine groepjes, 3 misschien 4, en dan niet rondhangen op een plek.
Ok, schiet me maar lek :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT

pang. :lol:

Alleen rijden kan ik afraden, sinds ik een keer alleen in de sloot terecht kwam.
Met 2 of 3 is beter.
Maar soms rij ik met een hele groep, met als uitschieter een keer in Augustus met 13 man. Da's wel erg gezellig, dus heeft ook z'n charmes.
Kan inderdaad te stoffig zijn.
Ander nadeel is dat he nogal intimiderend overkomt, zo'n grote groep, anderzijds... er wordt hard gereden, maar bij paarden en wandelaars gaat de hele groep stapvoets of motor uit.
En dan is nog de vraag... wat is erger: 1 keer een grote groep of 6 keer een klein groepje voorbij zien rijden.

Verder is het het beste om in een groot gebied rond te rijden zodat eventuele medebosgebruikers maar 1 keer last hebben. Da's nl. het probleem van bijv. Amsterdam havengebied. De overlast is constant op dezelfde locatie.
Ik hoor bij mij achter ook de off-roaders voorbij komen van aalst naar veldhoven. Da's eventjes en weg zijn ze. Er is hier achter ook een crossterreintje waar in de zomer de kampers op crossen. Da's heel wat vervelender (als je er niet van houdt) want dat gaat maar door.

Als voorbeeld: ik (her)ken het gebied waar Frans zijn cursus heeft gegeven. Als je een beetje de weg weet kan je zo 150 km rijden zonder iemand je 2 keer kan horen.
En dat is het verschil.
smurf.
adde

en niet alleen de kampers :twisted:
Noppy

Ik heb nu zelf zo'n cursus van Frans gevolgd en het gaat voor de buren heel anders dan je zou denken:

a) alle motoren staan uit en Frans is aan het woord en legt de theorie uit; omdat het leuk is om naar hem te luisteren duurt dat zo 1 kwartier

b) daarna rijdt Frans de oefening in zijn eentje een paar keer voor, 1 motor aan het werk gedurende 10 minuten

c) Frans staat in een bocht en iedere 30 seconden mag er 1 iemand vertrekken. Zodra hij een suggestie heeft dan stopt hij de rijder en geeft correcties; op dat moment mag er niemand rijden, omdat hij toch niet kijkt. Pas als hij klaar is met zijn instructies dan gaat de volgende rijden.

d) aan het einde van de dag is het speelkwartier: 3/4 uur achter Frans aan hobbelen, niet op dezelfde plek maar een tocht van 50 km, overlast is weg.

Kortom, dit is weer heel anders dan een paar vrienden (15 man) die met elkaar gaan crossen en blijven hangen op één plek terwijl ze een beetje stoer lopen te doen. Hier gaat het gas vaak open tot aan de stuit, de ene nog harder dan de ander.

Zo, schiet me ook maar lek...

Noppy :D
:toost:
huskie

Een cursus volgen is absoluut een goed idee, en vooral als daar een kundig rijder/instructeur als leraar optreedt.
Een cursus is wel een betaald iets, en kan dus niet op een "semi-legaal" openbaar terrein plaats vinden. Want wat als de politie langs komt en vraagt om een vergunning ivm het evenement? Zeg je dan tegen je cursisten, helaas pindakaas?
Dat je een cursus met zoveel man/vrouw moet organiseren is duidelijk een financieel plaatje. Je dient immers voor eten/drinken/een terrein/ehbo etc te zorgen. Je bent aansprakelijk als organisator voor je cursisten.
Maar dat je met een grote groep gaat offroad rijden, zegge een mannetje of 10, nee daar snap ik niets van.
Ten eerste omdat je met zo'n groep niet kan doorrijden. Iedereen heeft een eigen tempo, en met zo'n groep rijden er dus rijders mee die het tempo eigenlijk niet kunnen volgen en dus brokken gaan maken als ze moe worden. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Let maar eens op die offroad ritjes. Wie vallen er........ diegene die net even te hard rijden, omdat ze bij een maatje willen aanhaken.
Nu weet ik ook wel dat er groepjes rondrijden die al jaren met elkaar rijden en elkaar dus aardig in tempo bijhouden, maar dan nog.
Het rijdt gewoon niet relax in een grote groep.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Klx300R

rij elke week in groep... van 3 tot max15 man hebben hier in de streek 3verschillende tochten. ooit al van systeem D gehoord? wordt bij ons toegepast als we met meer dan 8 zijn. en anders word er zowizo aan elk lang stuk gewacht zodat iedereen bij is... sporen op de grond volgen kan iedereen. ook zit er achteraan meestal iemand die de weg weet en de groep terug bijeenbrengt.
(meestal ik)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
pHreaC

Wat mij vooral opvalt als je naar de verschillen gaat kijken tussen grote en kleine groepen is dat de plaatsen waar je komt.

Als de groep groot is, rijden we voornamelijk 'open' wegen waar we met zen allen vlot door kunnen knallen (met het nodige respect voor andere weggebruikers). Ik denk aan verbindingswegen, boerenpaadjes, bredere lanen in het bos etc...

Als de groep klein is, rijden we voornamelijk het meer technische parcours en zit je wat meer op de spreekwoordelijke vierkante meter te klungelen. Je blijft langer op dezelfde plaats, maar brengt over het algemeen minder lawaai/overlast teweeg dan wanneer in grote groep.

Het is vooral een kwestie van aanpassen aan de grote van de groep...

my 2c
Afbeelding
pHreaC

twee maal gepost ?!
Afbeelding
TTT

Noppy schreef: 3/4 uur achter Frans aan hobbelen, niet op dezelfde plek maar een tocht van 50 km, overlast is weg.
Als jullie nu met een gemiddelde van 67 km/u door de bossen kunnen moet ik nodig ook een cursus bij Frans volgen :D
smurf.
Noppy

Rechtuit haal ik dat soms wel :D
folie

huskie schreef:Een cursus volgen is absoluut een goed idee, en vooral als daar een kundig rijder/instructeur als leraar optreedt.
Een cursus is wel een betaald iets, en kan dus niet op een "semi-legaal" openbaar terrein plaats vinden. Want wat als de politie langs komt en vraagt om een vergunning ivm het evenement? Zeg je dan tegen je cursisten, helaas pindakaas?
Dat je een cursus met zoveel man/vrouw moet organiseren is duidelijk een financieel plaatje. Je dient immers voor eten/drinken/een terrein/ehbo etc te zorgen. Je bent aansprakelijk als organisator voor je cursisten.
Maar dat je met een grote groep gaat offroad rijden, zegge een mannetje of 10, nee daar snap ik niets van.
Ten eerste omdat je met zo'n groep niet kan doorrijden. Iedereen heeft een eigen tempo, en met zo'n groep rijden er dus rijders mee die het tempo eigenlijk niet kunnen volgen en dus brokken gaan maken als ze moe worden. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Let maar eens op die offroad ritjes. Wie vallen er........ diegene die net even te hard rijden, omdat ze bij een maatje willen aanhaken.
Nu weet ik ook wel dat er groepjes rondrijden die al jaren met elkaar rijden en elkaar dus aardig in tempo bijhouden, maar dan nog.
Het rijdt gewoon niet relax in een grote groep.
We weten nu geloof ik wel hoe JIJ erover denkt.
speedphreax

folie schreef:We weten nu geloof ik wel hoe JIJ erover denkt.
Haha... inderdaad.. Zoveel mensen, zoveel meningen. Beetje kansloze discussie dit want je gaat toch niet iedereen op 1 lijn krijgen.

Volgens mij kun je maar beter gewoon accepteren dat er altijd andere mensen zijn die het anders doen dan jij en dat je daar last van hebt. Laten we vooral niet zo bekrompen worden als de gemiddelde wandelaar of boswachter en elkaar een beete de ruimte gunnen. We zijn nu eenmaal een zootje ongeregeld en ik zie niet hoe we dat kunnen veranderen. Sterker nog: Als dat gaat veranderen dan verliest het juist een deel van zijn charme.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
TTT

speedphreax schreef: We zijn nu eenmaal een zootje ongeregeld en ik zie niet hoe we dat kunnen veranderen. Sterker nog: Als dat gaat veranderen dan verliest het juist een deel van zijn charme.
smurf.
Sjokske

And proud of it 8)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie

speedphreax schreef:
folie schreef:We weten nu geloof ik wel hoe JIJ erover denkt.
Haha... inderdaad.. Zoveel mensen, zoveel meningen. Beetje kansloze discussie dit want je gaat toch niet iedereen op 1 lijn krijgen.
:D en jullie hebben het beidde bij het verkeerde eind :wink:

Ik vind het verschrikkelijk gaaf om in een grote groep mezelf te meten. Ik ben nogal competitief ingesteld en daarbij wil ik absoluut niemand op mijn lijn krijgen, maar slechts wat discussieren. That's all.
Sorry dat ik jullie op een dwaalspoor bracht. Zal het niet meer doen. :lol:

Maar wat is de lol om met 90km/u over een zandweg te knallen, en dat achter 10 anderen aan. Je ziet helemaal niets meer van de omgeving en daarbij is de kans op ongelukken groot. Ik vind dat dat meer op crossen gaat lijken, alleen dan alsmaar rechtdoor :?
Offroad rijden, is in mijn beleving nieuwe paadjes ontdekken, slootjes springen, mooie plekjes opzoeken in een mijn onbekende omgeving, tegenwoordig met gps zodat ik altijd weer thuis kom. Zeer omgevings vriendelijk in mijn beleving.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Noppy

huskie schreef:
Maar wat is de lol om met 90km/u over een zandweg te knallen, en dat achter 10 anderen aan.
Ik vind het ook altijd leuk om met 1 of 2 vrienden te gaan rijden en een beetje blazen over de zandpaden.

Maar het probleem is, mijn vrienden zijn zo gek als een deur. Als de bomen ze niet tegenhouden dan gaat op het rechte zandpad het gas vol open tegen de stuit (160 km/u over een zandpad)

Ga ik met ze skiën dan gaan ze meteen carven om het hardst op een zwarte piste (92 km/u). Een jaar later spreek je ze weer en dan hebben ze op de GPS 102 km/u genoteerd met snowboarden. De GPS meet alleen de horizontale kilometers, dus niet de afdalingssnelheid...

Kortom we hebben allemaal een afwijking in ons hoofd en het maakt niet uit of er een motor tussen de benen zit :D :P :D Met of zonder helm :P
huskie

folie schreef: We weten nu geloof ik wel hoe JIJ erover denkt.
Ja, dat dacht je dus, maar wat houdt je tegen om jouw mening te geven, Folie....

Ik zal je nergens op aanvallen.... :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
folie

huskie schreef: Zeer omgevings vriendelijk in mijn beleving.
(PANG)
Nog een keer jouw beleving.
Dan krijg je nu de mijne. :x

Als ze er zo alle tien over denken is er overal in de bossen zo iemand aan het klooien. Hoeveel schade heb je dan ? Bovendien kom jij op een (ruiter/wandel) pad uit het niets tevoorschijn en jaagt mn paarden de stuipen op het lijf. Ook al heb je nog zo'n stille uitlaat.
Soms juist daardoor heb ik al eens gemerkt.

Je andere vrienden rijden nu ook alleen, dus dat gebeurt nu tien keer per dag. Die (geoefende groep) horen ze al ver aankomen en dus kunnen ze erop anticiperen. Vervolgens geeft de voorste rijder een teken en staan er het volgende moment tien motoren stil langs het pad.
Hier in Braboland soms wel eens gelegenheid voor een praatje.
Met tien mensen is (misschien) ook de sociale controle groter. Hangt eraf met wat voor vrienden je op stap gaat. Denk aan rijden over ingezaaid land, door reservaten of wat mij betreft zelfs doorrijden na aanrijding.
Niet met mij in de groep. Ook dat jagen niet. Op de rechte stukken kan juist iedereen bijkomen. Ook worden de kleinste, kwetsbare doorgangen liever gemeden door een grote groep. Rijders in groepen zijn in tegenstelling tot jou vaak te traceren als het echt uit de hand loopt.
Denk aan het logo van je club op je rug.

Ruiters gaan ook vaak in groepen de bossen in, net als wandelaars, fietsers, mountainbikers, jagers. Waarom zouden wij dat niet mogen als we ons verder aan de regels houden ?
En nou gaat een 'mede noppenliefhebber' de eerste steen gooien.
Ik rij zelf meestal samen met mijn vrouw.
Maar dat vind ik geen excuus om met m'n vingertje te wijzen naar anderen en te roepen dat ik zelf zo omgevings vriendelijk bezig ben om m'n eigen gedrag goed te praten.
Gelukkig woon ik op zand ipv op stand en kan ik hier nog naar hartelust rijden. Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
adje

folie schreef:
Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
Bij ons zijn ze nog steeds welkom om een keer te komen rijden :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
folie

adje schreef:
folie schreef:
Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
Okee dan, bij mij ook. Zo kwaad bedoel ik het niet. Het gaat al weer.
:lol:
adje

folie schreef:
adje schreef:
folie schreef: Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
Okee dan, bij mij ook. Zo kwaad bedoel ik het niet. Het gaat al weer.
:lol:
Zeg maar waar en wanneer , folie 8)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske

Gezien de tijd van je berichtje was je vandaag vroeg thuis, Ad.
Vroeg donker ?
(ook Big Sinterklazen suck !!!)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie

folie schreef:
Dan krijg je nu de mijne. :x

Als ze er zo alle tien over denken is er overal in de bossen zo iemand aan het klooien. Hoeveel schade heb je dan ? Bovendien kom jij op een (ruiter/wandel) pad uit het niets tevoorschijn en jaagt mn paarden de stuipen op het lijf.
Je andere vrienden rijden nu ook alleen, dus dat gebeurt nu tien keer per dag. .
Je weet niets over mijn vrienden, Folie, dus hou het liever wat persoonlijker
folie schreef:
Met tien mensen is (misschien) ook de sociale controle groter. Hangt eraf met wat voor vrienden je op stap gaat. Denk aan rijden over ingezaaid land, door reservaten of wat mij betreft zelfs doorrijden na aanrijding.
Niet met mij in de groep. Ook dat jagen niet. Op de rechte stukken kan juist iedereen bijkomen. Ook worden de kleinste, kwetsbare doorgangen liever gemeden door een grote groep. .
Wellicht is het voor jou vrienden inderdaad verstandig om in een groep rond te rijden, ivm sociale controle, en is dat de minst schadelijke vorm van offroad rijden voor jullie.
folie schreef:
Rijders in groepen zijn in tegenstelling tot jou vaak te traceren als het echt uit de hand loopt.
Denk aan het logo van je club op je rug..
Dat is een positieve wending geven aan een negatieve gedachte over offroad rijders.
folie schreef:
Ruiters gaan ook vaak in groepen de bossen in, net als wandelaars, fietsers, mountainbikers, jagers. Waarom zouden wij dat niet mogen als we ons verder aan de regels houden ? .
Ik spreek je hierover niet tegen. Prima in groepen offroad rijden.
Het is je hobby, het is gezellig en hopelijk weet je goed de weg. En waarschijnlijk vraag je er geen geld voor, als je die groep rond rijdt?
folie schreef:
En nou gaat een 'mede noppenliefhebber' de eerste steen gooien. .
Ik zeg niet dat je niet in groepen moet rondrijden, zoals al eerder gezegd, ik verbaas me over die grote groepen, die achter een betaalde gids aanrijden, en de hele dag stofhappen. Zou jij die jongens door je
"tere" gebiedje willen hebben.
folie schreef:
Ik rij zelf meestal samen met mijn vrouw.
Maar dat vind ik geen excuus om met m'n vingertje te wijzen naar anderen en te roepen dat ik zelf zo omgevings vriendelijk bezig ben om m'n eigen gedrag goed te praten.
Gelukkig woon ik op zand ipv op stand en kan ik hier nog naar hartelust rijden. Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
Wat heeft Erik V met deze discussie van doen?
Nogmaals het is slechts een discussie die ik maar ook jij niet gaat winnen.
Ik vind het vreemd dat jij je persoonlijk voelt aangevallen, terwijl het hier een discussie betreft die vaak te horen valt bij locale rijders die voor de zoveelste keer een groep van 20man op hun af zien komen. Onbekende rijders die de moeite niet nemen om zelf wat te gaan rijden, maar als een zombie achter iemand anders gaan rijden.
Ik heb het hier dus niet over jou, Folie, relax.
Enne die uitnodiging neem ik graag aan... :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
sjikkentip

folie schreef:Maar reken niet op een uitnodiging. Erik V ook niet trouwens.
Ik zie niet in wat Erik V. hier mee te maken heeft en het desbetreffende topic is reeds afgesloten dus hoef je hier niet meer over te zeuren.
Trouwens indien je Erik V. werkelijk zou kennen zou je wel anders spreken...

En over het topic zelf:Iedereen rijdt hoe hij het zelf goed vindt.Is dit nu alleen,met 2,met 10,enz...
Persoonlijk vind ik een 10-tal piloten het 'ideale' met een 'locale' gids.Indien men echter op verkenning gaat dan lijkt mij een 3-4 man het maximum.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Noppy

Het is hier een discussieforum, dus je mag je mening uiten, of dat nu als discussiëren, zagen, zeuren of klagen gepercipieerd wordt.

Gelukkig heeft bijna iedereen hier een EIGEN mening...

Dus zaag allemaal maar lekker door;-)

Noppy
Plaats reactie