filmpjes over bandenwisselen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Heel instructief, toch weer wat van geleerd:
http://www.transworldmotocross.com/mx/h ... 21,00.html

veel plezier.
smurf.
flip-poz
Berichten: 137
Lid geworden op: do mei 18, 2006 19:14
Locatie: Gent/Sint-Niklaas

zeer intressant :idea: nog van dat :lol:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik heb net gelijk zelf geprobeerd en de manier om het ventiel door het gaatje te krijgen werkt zeker bij de achterband super en voor ook best goed. (lekker zonder pijnlijke vingers of enge tang)
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nuttige filmpjes!

ik moet zeggen dat ik het 99 % zo doe. Die methode om het ventiel erin te krijgen deed ik juist vroeger ook, maar als je een klein ventielgat in je velg hebt of wat eigenwijze ductape/venlglint werkt het niet zo best meer.

Ik zal het ook weer eens zo doen... :-)
Bartuz
Berichten: 211
Lid geworden op: di jan 10, 2006 23:55
Locatie: delden

Nuttig filmpje!!
Ik heb mijn band bijna versleten en ik denk dat ik het ook maar zo ga proberen! Het ziet er zo allemaal heel makkelijk uit! :D
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

zo doe ik het ook, maar die kerel vergeet wel 2dingen... als je lange lepels hebt, ga je best met 1vinger eens voelen waar je binnenband zit voor je de buitenband over de velgrand trekt, en hij heeft niet naar de draairichting van de band gekeken, hij kan er dus omgekeerd opliggen :)
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Fr@venture
Berichten: 265
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21

Ik wil 'm wel eens zien stoeien met een stugge allroad band i.p.v. zo'n lekker cross bandje :-) Geef 'm maar 's een Desert.

Heb echt een paar keer zitten kijken naar de verschillen met mijn manier van banden opleggen.

Hij gebruikt andere, vooral dunnere, banden lepels. Lijkt me een pro.

Dat hulpstukje om er voor te zorgen dat de band niet meer de velg opklimt kende ik nog niet. Lijkt me wel handig want zo heb ik een keer een terugverende bandenlepel op een ehh onaangename plaats gehad.

En natuurlijk heb ik niet zo'n mooie bandentafel met een gat in het midden. Ik werk meestal op de garage vloer en anders op een bospad.

Verder viel me op dat hij de band met z'n vingers aangenaam makkelijk kan samenknijpen. Hij is vast veel sterker dan ik.....

De truuk met het ventiel zie ik niet zo zeer als een truuk.
Ik probeer het ook altijd zo, maar bij mij gaat het gewoon niet zo gemakkelijk als hij het laat zien.

Al met al, ik moet vooral nog veel oefenen :-)
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

Fr@venture schreef:Ik wil 'm wel eens zien stoeien met een stugge allroad band i.p.v. zo'n lekker cross bandje :-) Geef 'm maar 's een Desert.

Heb echt een paar keer zitten kijken naar de verschillen met mijn manier van banden opleggen.

Hij gebruikt andere, vooral dunnere, banden lepels. Lijkt me een pro.

Dat hulpstukje om er voor te zorgen dat de band niet meer de velg opklimt kende ik nog niet. Lijkt me wel handig want zo heb ik een keer een terugverende bandenlepel op een ehh onaangename plaats gehad.

En natuurlijk heb ik niet zo'n mooie bandentafel met een gat in het midden. Ik werk meestal op de garage vloer en anders op een bospad.

Verder viel me op dat hij de band met z'n vingers aangenaam makkelijk kan samenknijpen. Hij is vast veel sterker dan ik.....

De truuk met het ventiel zie ik niet zo zeer als een truuk.
Ik probeer het ook altijd zo, maar bij mij gaat het gewoon niet zo gemakkelijk als hij het laat zien.

Al met al, ik moet vooral nog veel oefenen :-)
hehe inderdaad, waarschijnlijk zijn het banden met enkele laag en dunne binnenbanden
leg maar eens een lekkere 3ply met een dikke 130 op velg 19 wedden dat zen truukje niet lukt :)
die zijn banden liggen waarschijnlijk ook in de zon en niet bij 10graden in een vochtige garage en inderdaad, op de vloer en met de knieen, thats the spirit :)
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

En nu nog zo'n instructie filmpje met een Bib Mousse
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

zo.. net nog even een setje banden verwisselt.

Met een Baja over en hoge excelvelg en een 4mm UHD binnenband erin gaat het niet zo soepel als hij het doet, maar het viel me niet tegen.

Ik had nog nooit met glassex geprobeerd: Maarja sex is goed, dus ook maar eens proberen!
en jawel: werkt best lekker: Glijdt er goed op maar het is niet zo glibberig als zeep => daardoor krijg je minder dat vervelende terugglijden. Voor thuis best handig! Voor onderweg heb ik een klein likje bandenvet bij me.
BitKid
Berichten: 14
Lid geworden op: za nov 19, 2005 20:56

Waarmee haalt ie eigenlijk het ventiel eruit?
Ik zit meestal een hele tijd te wachten met mijn nagel op het pikkie tot ie leeg is :oops:
suzukisp370
Berichten: 79
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 22:32

is zo een apparaatje dat het "pikkie" eruit haalt,zodat er dus geen klep meer is en de lucht eruit gaat,heb het ooit gezien bij de garagist
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

BitKid schreef:Waarmee haalt ie eigenlijk het ventiel eruit?
Ik zit meestal een hele tijd te wachten met mijn nagel op het pikkie tot ie leeg is :oops:
Daar heb je een sleuteltje voor
http://www.easywheel.nl/products/details.asp?p_id=223
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

ze bestaan ook als ventieldopje.

Metalen dopje waarvan de bovenkant het sleuteltje is om je ventiel eruit te draaien. Daar zit dan weer een rubber dopje op. (om em schoon te houden of zo?)
Gast

Hoe BiB-mousses verwijderen en plaatsen kan je voorlopig vinden op http://users.telenet.be/daveschoemans/changemousses.zip
Is in het engels maar kan niet zo'n probleem zijn denk ik.
V4-lover

Ik vraag me af of je zo je velgen niet beschadigd iof bekrast :?:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

V4-lover schreef:Ik vraag me af of je zo je velgen niet beschadigd iof bekrast :?:
So what ! Bij mijne moto is alles bekrast, plastic, kader, velgen,... maar hij wordt tenminste gebruikt waarvoor hij bedoeld is !

En neem het van mij aan, de 1ste kras vind je misschien erg, maar als je er enkele hebt, dan vallen de volgende toch niet meer op :wink:

Jo VdB (die dus niet begrijpt waarom sommigen absoluut zwarte velgen willen onder een enduro)
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Toen ik met 10.000 euro op straat rond reed was je boos over elke kras.

De eerste keer met 10.000 euro door het zand,maakt het niks uit hoe hij eruit ziet na dagje offroad. Ik moest wel ff wennen aan die gedachten.
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ik wil absoluut zwarte velgen in mijn motor.

Redski (die dus niet begrijpt waarom een enduro er afgeragd bij moet staan :wink: )
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Redski schreef:Redski (die dus niet begrijpt waarom een enduro er afgeragd bij moet staan :wink: )
"Afgeragd" is geen synoniem van "bekrast".

Maar geef toe, als je je moto gebruikt voor hetgeen die gemaakt is, komen er automatisch krassen, deukjes e.d. in.

Ik ben het wel met je eens dat vitale onderdelen (remmen, motor, ...) goed onderhouden moeten worden.
Maar van een kras meer of minder op mijn plastic ga ik niet beter/slechter rijden.

Jo VdB
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Redski schreef:Ik wil absoluut zwarte velgen in mijn motor.

Redski (die dus niet begrijpt waarom een enduro er afgeragd bij moet staan :wink: )
Dezelfde Redski die een deuk in z'n nagelnieuwe velg reed ? Tja, als je toch regelmatig wisselt..

Nog een bandentip: van die twee moertjes om je ventiel moet je de onderste laten zitten. Die houdt nl je ventiel vastgeklemd in de binnenband. Is geen extra ventielmoertje !
Ik gebruik ook altijd een (aangedraaide) ventielmoer. Daarover zijn de meningen verdeeld. Ik rij soms met spanningen < 1 bar en ik heb nog nooit een uigescheurd ventiel gehad.
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik had dat op de wegmotor al heel raar.

Balen van die kras midden op de tank door een magneettanktas met een gebroken (scherp) magneetje erin. (dat hoort niet)
Totaal niet zitten met de kaalgeschuurde vlakken achter van de tanktas. (dat "hoort" dus wel, en was veroorzaakt door veel fijne vakantie km's)
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Jazeker, net men eerste bandje zelf gelegd dankzij ...'Doug Chopinski'... Het was me zeker de veldslag, maarrrr...de aanhouder wint. Toch wel wat anders dan fietsbandjes leggen...Nu maar hopen dat ie morgen nog hard staat :lol:
Afbeelding
Werner1
Berichten: 15
Lid geworden op: do sep 14, 2006 10:34
Locatie: Wijnegem

Ik ga ook maar eens zoeken achter bandenlichters . :idea:
Ben benieuwd of het in het echt ook zo simpel is :?
Werner1
Berichten: 15
Lid geworden op: do sep 14, 2006 10:34
Locatie: Wijnegem

Vandaag achteraan platgereden , en filmpje als voorbeeld gebruikt .
Bandje (metzeler enduro3 Sahara) er toch afgekregen .
Toch maar eens goede bandenlichters aanschaffen (en nieuwe banden)
Plaats reactie