reis-noppenfiets

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

Beste forummers,

ik ben op zoek naar een geschikte reismotor die aan zo veel mogelijk van mijn eisen voldoet.
Ik ben van plan om eind september een reis te maken door Oost-Europa
en misschien een stuk van Rusland.
De gehele reis zou ik graag op het low budget niveau volbrengen. Tentje mee, en bij lokale bevolking trachten te overnachten. Dit begint natuurlijk met de aanschaf van een low budget motorfiets.
Eisen zijn:
- grote actie radius (laag verbruik, grote tank)
- groot onderhoudsinterval, en/of gemakkelijk uit te voeren
- een minimum aan laadvermogen en travel capaciteiten (dus geen 125cc )
- Moet verschillende terreinen aankunnen (met aanpassing van het manneke dat stuurt en de bandjes die erop komen)
- zo laag mogelijke aankoopprijs.

Zelf had ik gedacht aan een Yamaha XTZ600 tenere, of een bmw R80 (of 100) GS, .....
Zijn er nog mensen die hierover bepaalde ideën hebben ??

Groeten,
Indenhemel
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

En waarom geen Funduro?
Rijden, nu, en waar het nog kan!
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

een minimum aan laadvermogen??? snap ik niet helemaal.

Maar goed, de rest wel. Beide zijn een goeie keus denk ik bewezen betrouwbare en bewezen reismotoren, ook offroad. Makkelijk te ondehouden . Een Tenere zou mijn keus zijn boven een BMW, maar dat is puur persoonlijk, ik heb geen ervaring met de voor/nadelen van een BMW GS. Een GS kan wel meer meenemen, denk ik, en loopt lekker soepel op wegetappes, maar een Tenere is lichter en makkelijker te rijden in het terrein....
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

honda africa twin,ideaal.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
N!co
Berichten: 184
Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:02
Locatie: Zuid-Holland aan zee
Contacteer:

XT600 met grote tank. Heb er 1 te koop voor weinig...
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

indenhemel schreef:ik ben op zoek naar een geschikte reismotor die aan zo veel mogelijk van mijn eisen voldoet.
Wat is je budget voor de motor in kwestie ?
( nee, ik heb niks meer te koop )

LEO
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

mijn budget bedraagt 2000€, voor de aankoop van de motor. Ik ga proberen om een africa twin of een super tenere voor dit bedrag te vinden. Zijn er hier mensen met ervaringen met beide motoren. Ikzelf heb wel eens een aantal keren met een super tenere gereden.
Ik heb wel eens gehoord dat de koppeling het wel eens durft te begeven ?

grts
XRV rider
Berichten: 13
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 18:23
Locatie: Sommelsdijk

Persoonlijk denk ik dat je tussen deze twee fietsen met de AT de betere keuze maakt wat betreft comfort (soepel blok) en motorische betrouwbaarheid.
Misschien wel een beetje zwaar in het zwaardere terrein maar dat geldt ook voor de ST.
Voor 2000,- moet je met wat geluk wel een redelijke RD04 (model tussen '89 en '92) kunnen vinden maar je zit dan wel aan de ondergrens. Verwacht dus geen plaatje van een fiets voor dat geld.. AT's zijn en blijven behoorlijk duur..

Gr. Erik.
Gebruikersavatar
Mudbuster
Berichten: 9
Lid geworden op: wo nov 23, 2005 22:45
Locatie: Etten-Leur

Super tenere kan ik je echt aanraden, geweldige motor voor zowel op de weg als in het terrein. Hij heeft voldoende vermogen en is heel erg goed te beladen! De koppeling is bij mij zo'n zeventig duizend kilometers meegegaan, toen waren ze echt op!
En kwa onderhoud helemaal perfect, want kleppenstellen kun je aan het begin van je reis doen (indien nodig) en vervolgens heb je er geen omkijken meer aan ! Wel is het aan te raden de originele voorvorkveren te vervangen voor Bijv: WP
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Beste motorliefhebber,

Leuke vragen leveren leuke antwoorden.
Ik zou de Transalp willen aanraden vanwege alle voordelen t.o.v. nadelen.
Te weten:

Robuust, elektrische start, goed draagvermogen, gemakkelijk onderdelen te krijgen en veel accesoires. Goede rijeigenschappen met name off-road.
Prijs kwaliteit verhouding is uitstekend!
Behoorlijk zwaar, drooggewicht net onder de 200 kg.

Toevallig heb ik er nog één in de garage staan met alle benodigdheden. Incl. GPS (Garmin III) alu koffers met framedrager van kokerprofiel 20*20*2 mm, TIG-gelast, zet extra tandwielen en ketting. GPS is aan gesloten op de accu, tussen de accu en GPS zitten een condensator en een diode waardoor de GPS onmogelijk kan worden ontregeld.
Achterwiel een Excel rim serie met voor en achter verstevigde spaken (crossspaken)
De gehele zet kan ik verkopen tegen een zéér scherpe prijs.

Groeten,
Sanne
# 442
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

Dieje transalp klinkt een beetje als muziek in de oren... kijk je privé berichten effe na.
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

ook ben ik nog op zoek naar een liefhebber (of meerdere ) om mee te gaan. Mijn compagnon heeft momenteel afgehaakt en ben nu (buiten een geschikte motor) ook nog op zoek naar reisgenoten.
Planning voor de reis
Het uiteindelijke doel is om naar Birlad te rijden, een middelgrote stad in Roemenië. Mijn vriendin is van daar afkomstig, en haar ouders wonen dus daar.
Ik ben reeds verschillende keren daar op bezoek geweest, maar dan gingen we (vriendin en ik) steeds met het vliegtuig.
Nu had ik graag eens met de motor naar ginder gereden (zonder duo, die komt waarschijnlijk met het vliegtuig achterna....).
Het volgende is de bedoeling :
Ik denk 2 weken nodig te hebben.
Via Duistland, Oostenrijk en Hongarije naar Roemenië. Over de Karpaten naar het Oosten,
dan naar het noord-oosten, stop in Birlad (daar
woont mijn schoonfamilie, waar we kunnen overnachten
en onze bagage achterlaten en uitrusten voor 1 dag, de volgende
dag zonder bagage naar Iasi waar nog vrienden wonen,
's avonds terug naar Birlad (Birlad - Isia = 150km) nog een overnachting
en dan 's anderendaags op terugweg.
Terugweg via Oekraïne (visum ?) en Polen, ofwel Slowakije en Czechië (laatste is korter)
Dus, 4 dagen (en 3 nachten) om naar ginder te rijden (= +/- 2600km). 2 dagen en
2 nachten ter plaatse. En dan nog 5 tot 6 dagen om terug naar huis te rijden.
Dit alles is dus 12 dagen, dan hebben we nog 2 dagen 'extra' als buffer om tegen
het begin van de week erop terug te zijn. Of als alles meezit, om uit te rusten !!

Dit zou mijn eerste 'echte' grote motorreis zijn ! Ik heb een aantal
jaren geleden al wel eens een toerke Frankrijk van een paar dagen gedaan,
maar dat is totaal niet te vergelijken met hetgeen ik voor ogen heb.
Tentje mee voor noodgevallen, maar zal zeker niet alle dagen moeten dienen.

Deelnemers voor volgend jaar heb ik als wel.... maar 'k had toch graag dit jaar nog de trip gedaan.
Volgend jaar zou dan ook nog mijn vriendin als duo willen meerijden (misschien) . Dus nu denk ik toch dat ik mijn gedacht, ivm model motor, moet gaan bijschaven om volgend jaar niet weer een andere te moeten tuigen...
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Ik heb een vergelijkbaar rondje gedaan, deels met de autotrein. Best een aanrader. (ook wat betreft het budget)
Plaatjes en zo op m'n fotoboekenplank "Vakantie in Oost Europa" 2004.
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

erwindob schreef:Ik heb een vergelijkbaar rondje gedaan, deels met de autotrein. Best een aanrader. (ook wat betreft het budget)
Plaatjes en zo op m'n fotoboekenplank "Vakantie in Oost Europa" 2004.
Zitten hele mooie foto's tussen, mijn complimenten!
# 442
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Vooral Roemenië is dan ook een super allroadland.
cornepol
Berichten: 60
Lid geworden op: ma jan 26, 2004 15:42
Locatie: Huizen
Contacteer:

D'r is eigenlijk maar een echte low budget reismotor, en da's een XT600E. Die dingen lopen altijd, zijn zo simpel dat je overal bij kunt en je kunt er allerlei accesoires bij krijgen. Met een beetje geluk kun je die ook binnen je budget nog vinden, als is dat wel heeeeel erg minimaal.

Wij hebben met een Africa Twin en een XT heel afrika doorgecrosst in 2003 (http://www.motorbikes2africa.nl). De AT is eigenlijk te zwaar voor echt offroad, maar wel heel betrouwbaar. Het is ook de hopen dat je nergens wat aan hoeft te doen, want dan moet je eerst de halve motor slopen.

Een XT is een heel stuk lichter, maar heeft ook minder power. Verder veel simpeler en er kan veel minder aan kapot. Wel een beetje minder comfortabel...

Doei,
corné
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

beste forummers,

ik heb dus verleden week mijn oog laten vallen op een transalp.
bwj 2000, met 20.000km, verhoogd scherm en 3-delig kofferset voor 3000€. ipv de koffers ga ik alu bakken maken....
Cornepol, mooie site heb jij seg, die ga ik eens helemaal uitpluizen denk'k
indenhemel
Berichten: 15
Lid geworden op: di mar 28, 2006 14:02

kan iemand mij misschien vertellen wat nu echte goede allroad banden zijn voor deze reis ?
Plaats reactie