Afgelopen weekend heb ik de koelvloeistof verwisseld, maar zoals altijd blijf ik met wat vragen zitten
Ik heb, zoals het handboekje zegt, de radiateurdop losgemaakt, de oude koelvloeistof weg laten lopen (in een emmertje), aftapplug er weer ingeschroefd en toen weer 1.2 liter koelvloeistof (volgens boekje) in de radiateur gekiept. Even laten lopen en dat is t dan wel, dacht ik
In het overloop tankje blijft helaas de "oude" vloeistof staan (makkelijk te zien, want de oude vloeistof was kraanwater en heeft geen kleurtje, en de nieuwe koelvloeistof is groenig). Had ik dat hele tankje moeten leegmaken??
Moet het hele systeem ook nog worden ontlucht?? Bij mijn Feroza hoeft dat niet, maar de verwarming thuis dus weer wel....
WR400F koelvloeistof verwisselen
Moderator: ghulst
Je bedoelt het tankje onder je achterspatbord. D'r af met dat ding zou ik zeggen. Ik heb hem er zelf ook niet meer onder zitten. Die slang die er naar toe loopt langs je frame naar beneden leggen en onderaan netjes schuin afknippen. Scheelt je weer een halve kilo!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
En wat ga je dan doen bij lange ritten? je vittel flesje bij je radiator kappen??? handig is anders
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Kweet niet wat een vittelflesje is maar ik kan je melden dat ik die in al mijn kilomertjes (zowel lange ritten als intensief crossen) nog niet nodig heb gehad. Controleer regelmatig de vloeistoffen en alles blijft keurig op peil.Klx300R schreef:En wat ga je dan doen bij lange ritten? je vittel flesje bij je radiator kappen??? handig is anders
Als je je motortje aan de kook helpt, ja dan gooit hij het overboord. Zover laat je het natuurlijk niet komen!!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Totdat onderweg een van de o-ringen t.p.v. de waterpomp het lichtelijk begeeft (zoals onlangs bij clubmaat X), ben je toch blij met wat extra voorraad
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Is waar, Sjokske, maar volgens mij hangt dat expansie-reservoirtje er alleen bij de Nederlandse variant van de WR400 onder...
Een foto, gepost in de Yamaha WR400 Groep laat duidelijk zien dat bij de Belgische WR, zoals al aangegeven door Fox-kid, de overtollige vloeistof netjes wordt teruggegeven aan Moeder Natuur
Het lukt me helaas niet om de geplaatste foto te linken; neem hier zelf maar ff een kijkje!
Arnaud.
Een foto, gepost in de Yamaha WR400 Groep laat duidelijk zien dat bij de Belgische WR, zoals al aangegeven door Fox-kid, de overtollige vloeistof netjes wordt teruggegeven aan Moeder Natuur
Het lukt me helaas niet om de geplaatste foto te linken; neem hier zelf maar ff een kijkje!
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Die extra voorraad blijft dan lekker in het expansievat zitten. Heeft je blok er ook niks aan.Sjokske schreef:Totdat onderweg een van de o-ringen t.p.v. de waterpomp het lichtelijk begeeft (zoals onlangs bij clubmaat X), ben je toch blij met wat extra voorraad
Volgens mij heb je het principe van een expansietank niet helemaal door, Erwin...erwindob schreef:Die extra voorraad blijft dan lekker in het expansievat zitten. Heeft je blok er ook niks aan.
Er loopt vanaf de radiator (bij de vuldop, die twee afzonderlijke druk-afhankelijke afdichtingen heeft) een slang naar het expansievat en verdwijnt daarin tot op de bodem.
Als bij het oplopen van de temperatuur de vloeistof in het koelsysteem / radiator dusdanig veel uitzet dat het 'overloopt' naar het expansievat, kan het bij het "krimpen" van de vloeistof (als de temperatuur afneemt) weer aangezogen worden vanuit hetzelfde expansievat. Het is zodoende een gesloten systeem dat in principe niet bijgevuld hoeft te worden zolang er een minimale hoeveelheid vloeistof in het expansietankje zit.
Nadeel is (zoals aangegeven door Fox-kid) dat je een half kilootje extra gewicht meezeult.
Arnaud.
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
als je wat minder gewicht wil, doe er dan wat vloeistof uit.... Maar ik zou hem toch ook niet volledig demonteren. Heb al meermaals bij m'n mederijders ondervonden dat de radiatordop stoom afliet (KTM) ....
Wat je ook best doet is de radiator eventjes "spoelen" met kraantjeswater, om zo radiator vanbinnen proper te krijgen. Kan de levensduur alleen maar ten goede komen.
de groene (in je expansievat) zal meestal niet teveel gecirculeerd hebben en zal wel proper zijn (kan je zelf zien). Deze mag je trouwens mengen met de blauwe (ethyleenglycol). De rode die ze o.a. in auto's gebruiken mag je niet mengen met groene of blauwe.
Elke twee jaar eens vervangen kan nooit kwaad!
Wat je ook best doet is de radiator eventjes "spoelen" met kraantjeswater, om zo radiator vanbinnen proper te krijgen. Kan de levensduur alleen maar ten goede komen.
de groene (in je expansievat) zal meestal niet teveel gecirculeerd hebben en zal wel proper zijn (kan je zelf zien). Deze mag je trouwens mengen met de blauwe (ethyleenglycol). De rode die ze o.a. in auto's gebruiken mag je niet mengen met groene of blauwe.
Elke twee jaar eens vervangen kan nooit kwaad!
Yep! Wel bij normaal gebruik (rijden & weer afkoelen), maar uiteraad ook niet als je geen tankje hebt...
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
www.noxian.nl
Als je eens wist hoe moeilijk lijnen is . Het is gemakkelijker om die 0,5kg van je motor te slopen.hornet911 schreef:dat denk ik er ook vanSjokske schreef:Kun je ook gewoon gaan lijnen, een halve kilo is ook weer niet zo veelhornet911 schreef:als je wat minder gewicht wil
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
huskie schreef:Als je eens wist hoe moeilijk lijnen is . Het is gemakkelijker om die 0,5kg van je motor te slopen.hornet911 schreef:dat denk ik er ook vanSjokske schreef: Kun je ook gewoon gaan lijnen, een halve kilo is ook weer niet zo veel