Omdat mijn nokkenasketting gebroken is (XR250), en daarmee mijn nokkenastandwiel en nokkenas omzeep heeft geholpen, heb ik het spulletje maar vervangen. Aangezien een gebruikte nokkenas bijna net zo duur is als een nieuwe (100euro bij Streppel tegen 125 euro nieuw bij de dealer) heb ik een nieuwe gekocht met de daarbij behorende nokkenaslagers (SKF 6003).
Maar nu het volgende: het nokkenaslager kan ik zo op de nokkenas drukken zonder al te veel moeite. Daarbij draait de binnenste schaal van het lager om de nokkenas heen. Het lager zelf draait dus niet. Is dit normaal????
Zie de foto voor verduidelijking:
Speling nokkenas en lager
Moderator: ghulst
-
Het is een nieuwe nokkenas en een nieuw lager.Sjokske schreef:Te ruime speling als je het mij vraagt.
Het gebeurt wel vaker dat die lagers er niet op geperst zitten en dat je ze er zo af kunt pakken. Of dat bij een XR ook zo is, weet ik niet. Dat de binnenste lagerschaal niet eens meedraait lijkt mij echter niet goed.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
bij men Warrior was dit ook zo, Bij de meeste luchtgekoelde types is dit omdat de nokkenas nogal vrij warm word en uitzet,daarom dat de speling van de kleppen van een luchtkoeling groter is dan bij een waterkoeling omdat deze toch opgevangen word nadat hij warmer word.
moest deze spannen dan zou de binnenste ring ook uitzetten en je kogels kapotdrukken en het boeltje zou kapotvliegen.
groetjes
moest deze spannen dan zou de binnenste ring ook uitzetten en je kogels kapotdrukken en het boeltje zou kapotvliegen.
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300