Beter oppakken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

beste forummers,

Mijn WR426F pakt eigenlijk niet zo lekker op vanuit het stationair toerental. Als ik gas geef (in zijn vrij), dan verslikt hij zich eerst een fractie van een seconde, voordat hij in toeren klimt. Hij reageert dus niet fel. Ik moet zeggen dat hij tijdens het rijden wel goed trekt en goed opppakt. Je zou zeggen: niets aan doen.

Wat jullie? Kan (moet) ik hier iets aan doen en zou hij dan nog beter trekken en oppakken tijdens het rijden?

Alvast bedankt!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Probeer je mengschroef wat meer in te draaien. Is een 1/4 gas probleempje, dus alles in dat gebied, zoals stationair sproeier/mengschroef/gasschuif en naald kunnen voor het probleem zorgen of oplossen. Ik houdt het op te rijk, mede omdat hij het tijdens rijden beter/niet doet.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Dank je, ik zal het eens proberen!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ik zou eerder zeggen te arm: naald 1 standje hoger en het is waarschijnlijk opgelost.

ps.: Iedere NIET constant-vacuum carburateur heeft dit probleem; Als je in 1x het gat bot open trekt daalt de luchtsnelheid onder de gasschuif, en daarmee de onderdruk en dus de hoeveelheid aangezogen brandstof.
Er komt dus eerder meer lucht, maar met minder benzine -> arm mengsel!

Bij een CV carb voorkomt de CV schuif simpelweg dat de carb in 1x open gaat en gaat de schuif alsnog langzaam open, bij andere carbs lossen ze dit vaak op door een acceleratiepomp, die hierbij wat extra benzine inspuit (simpel mechanisch meestal, maar doeltreffend).

Heb je dus een acceleratiepomp, dan kan je die misschien ook wat meer laten werken.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:lol: we zullen zien wie er gelijk heeft. Dus wel raporteren hoor Fox kid.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

O jee Husky, nu voel ik ineens een enorme druk op mijn schouders. Ik zal eerst wat aan die luchtschroef gaan draaien voordat ik die naald ga verstellen. Mocht hier de oplossing inzitten dan zal ik aangeven of ik linksom of rechtsom heb gedraaid. :D
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Ik had een DR650, en na het aanbrengen van een Dynojet stage II was deze ineens heel gevoelig geworden op de afstelling onderin. Echt op het moment dat je het gashandel bewoog viel de motor heel even dood (klein stottertje), en nam dan pas op. Wegrijden uit stilstand betekende dat je soort van "vóórgas" moest geven. Als het toerental maar net boven stationair was liep de motor gewoon goed.

Eerst met naaldhoogte zitten pielen, maar dat hielp nauwelijks. Just het eerste tikje om uit stationair te komen bleef. Ik heb toen de luchtschroef eerst flink ingedraaid, en dan één slagje naar buiten. Vervolgens motor starten en testen. Luchtschroef halve slag extra naar buiten, en npg een keer testen. Enzovoort, enzovoort. Uiteindelijk na een uurtje pielen de juiste afstelling gevonden. Maar zoals de bovenburen al zeiden, jouw probleem zou ook bij de naaldhoogte kunnen liggen.

Succes!
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik stem op de Huskie-theorie
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Het zit idd in de mengsel schroef of de acceleratiepomp. Die zijn verantwoordelijk voor het eerste beetje gasschuifstand. De acceleratie pomp wordt aangedreven door een stangetje wat weleens smerig kan zijn ook kan het zijn dat je diafragma (dat rubberen plaatje) niet meer soepel is door opgedroogde benzine (laklaag!).

Remedie: Er van uitgaande dat de motor het voorheen wel goed deed dan moet je voordat je uberhaupt wat doet, eerst je carburateur goed schoonmaken met carb cleaner, vers luchtfiltertje en ga dan pas draaien aan de mengsel schroef zoals Max voorstelt, dan testen, als dat niet werkt de acc pomp timing instellen volgens fabrieksspecs en daarna pas de naald omhoog.

Tip: Voordat je de carb uitelkaar haalt draai dan alle instelschroeven eerst helemaal in en schrijf op hoeveel slagen je maakt zodat je deze weer in de originele stand kan terugzetten. Gebruik deze stand altijd als vertrekpunt.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Wortel schreef: kan zijn ook kan het zijn dat je diafragma (dat rubberen plaatje) niet meer soepel is door opgedroogde benzine (laklaag!).
Of gescheurd :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adde
Berichten: 211
Lid geworden op: di mar 01, 2005 15:24
Locatie: omgeving eindhoven

heb hetzelfde gehad met yzf
als ik demper uitwisel tegen crossdemper is probleem weg, ook loopt motor dan mooier stationair en is een stuk feller
Plaats reactie