Veervoorspanning KTM 525 '03

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Wortel

Heeft er iemand ervaring met de volgende waardes voor de statische en dynamische doorhang of "sag" van de achter veer?

KTM adviseert in het instructieboekje een statische doorhang van 35mm en een dynamische doorhang van 90 mm.

Maar... op ktmtalk.com wordt "de Golden Rule" gepropageerd die uit gaat van een statische doorhang van 45-50mm en een dynamische doorhang van 115-120mm.

Aangezien hier nogal wat verschil tussen zit vroeg ik mij af wat hier gebruikelijk is.

Overigens is mijn fiets bij hoge snelheden op korte hobbels iets onrustig in het stuur en dan heb je toch de neiging om de voorspanning van de achterdemper te verhogen om zodoende de "kont" omhoog te krijgen. Met de voorvork heb ik ook al geexperimenteerd; bijv lager/hoger in de kroonplaat, demping instellingen enzo maar dat gaf weinig tot geen effect.


Bij voorbaat dank voor een snel antwoord...
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik zou de KTM aanwijzingen maar aanhouden. Met de instellingen van KTMtalk.com krijg je meer een chopper idee op je enduro motor, het rijdt natuurlijk wel lekker recht uit. Het is soms wel eens moeilijk om de juiste waarden te halen en een goede relatie te vinden tussen de statische en dynamische inzak. Een dynamische inzak van 100 mm is geen enkel probleem. Wat zijn bij jouw motor deze waarden? :?: Als jouw motor onrustig is in het stuur bij hoge snelheid op korte hobbels; hier kan misschien een zwaardere veer in de voorvork verbetering geven of probeer eens een zwaardere inwaardse demping.
Gast

2 mogelijkheden:
Dunnere olie in de vvork of de inwaardse juist lichter (sneller in) zetten.
Als de vvork niet snel genoeg in kan veren dan zal deze kracht ergens anders heen gaan, het stuur zal heen en weer willen gaan slaan.
Kan ook dat de vork te diep inveert dan kan de kracht ook nergens meer heen dan opzij (zie Joops remedie).

Ga eens rijden met een ty-wrap om de vorkpoot en kijk eens of de vork over de volle veerlengte wordt benut, dan ben je er zo achter wat je moet doen.

succes
Wortel

Bedankt Joop en "Gast" ,

Mijn dynamische doorhang achter heb ik nu op precies 100 mm gezet waarbij bij mijn gewicht (79 KG) en (standaard) veer een statische doorhang van 30 mm hoort.

Deze instelling moet ik nu eerst uitproberen want ik kom van een statische doorhang van 60mm... Eerst kijk ik wel of dit verbetering oplevert voordat ik (weer) met de voorvork aan de slag ga, want als ik overal tegelijk aan ga draaien dan raak ik de weg kwijt..

De truc met de ty wrap heb ik een tijdje geleden als eerste al uitgeprobeerd en heb veel met de vork ge-experimenteerd omdat voor mij gevoelsmatig het probleem aan de voorkant lag. In de voorvork zit overigens al dunne olie (SAE 5).

Eerst maar even kijken of deze andere achterinstelling wat oplevert, zoniet dan ga ik weer verder schroeven en draaien.

Nogmaals bedant!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Wortel schreef:Mijn dynamische doorhang achter heb ik nu op precies 100 mm gezet waarbij bij mijn gewicht (79 KG) en (standaard) veer een statische doorhang van 30 mm hoort.
Dit lijkt mij een goed begin.
Plaats reactie