haarscheuren in frame
Moderator: ghulst
hallo, hoe kun je haarscheuren in je stalen frame op een goede wijze repareren? Domweg lassen geeft materiaalspanningen, dus is geen topoplossing. De scheurtjes zitten onder het balhoofd, bij KTM lc 4. Wie heeft er ervaring met TIG lassen, en verstevigingstukken aanbrengen? Waar kun je chroom molybdeen staalplaat bestellen???
Gezien de vragen die je stelt ben je er niet heel erg in thuis. Ik ook niet, maar ik zou in zo'n geval naar iemand gaan die frames kan reviseren, zoals Nico Bakker (om meteen maar de benkendste te noemen). Di is nou eenmaal iets wat absoluut goed gedaan moet worden.
Twente Rulez!
Hoe heb je de haarscheuren gevonden ? Puur visueel of heb je het (laten) onderzoeken. Ze zijn namelijk niet altijd met het blote oog te zien.
Opsporen van onzichtbare scheuren kan op diverse manieren (magnetisch onderzoek, penetrant onderzoek, radiologisch onderzoek).
Om zelf in de schuur uit te voeren lijkt penetrant onderzoek mij het eenvoudigst uitvoerbaar (set spuitbussen bestaande uit penetratie(?)middel, ontwikkelaar, fixeermiddel en verwijderaar).
Misschien heb je ergens een bekende in de laswereld (bv. pijpleidingen) die weet hiermee om te gaan, anders kun je zo'n set ergens bij een (las)groothandel vandaan trekken.
Kijk hier eens : http://www.mme.nl/nl/welcome.htm?1=o_pt.htm
Zie je ongeveer hoe het werkt (cursus volgen lijkt me een beetje ver gaan )
Opsporen van onzichtbare scheuren kan op diverse manieren (magnetisch onderzoek, penetrant onderzoek, radiologisch onderzoek).
Om zelf in de schuur uit te voeren lijkt penetrant onderzoek mij het eenvoudigst uitvoerbaar (set spuitbussen bestaande uit penetratie(?)middel, ontwikkelaar, fixeermiddel en verwijderaar).
Misschien heb je ergens een bekende in de laswereld (bv. pijpleidingen) die weet hiermee om te gaan, anders kun je zo'n set ergens bij een (las)groothandel vandaan trekken.
Kijk hier eens : http://www.mme.nl/nl/welcome.htm?1=o_pt.htm
Zie je ongeveer hoe het werkt (cursus volgen lijkt me een beetje ver gaan )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Om de scheurtjes te kunnen beoordelen moet wel alle lak verwijderd zijn. Bij Penetrant onderzoek bv zullen ook de scheurtjes in de lak zichtbaar worden.
Je zult het frame dus eerst (plaatselijk) moeten laten stralen.
Je zult het frame dus eerst (plaatselijk) moeten laten stralen.
Verwijderen met roterende staalborstel lukt ook wel (wel bril op, anders wordt je familie van Jules de Corte)wtb schreef:Om de scheurtjes te kunnen beoordelen moet wel alle lak verwijderd zijn. Bij Penetrant onderzoek bv zullen ook de scheurtjes in de lak zichtbaar worden.
Je zult het frame dus eerst (plaatselijk) moeten laten stralen.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Ik snap je niet helemaal, je wil niet lassen omdat dat geen goede oplossing is (vind jij), maar vraagt vervolgens wel of er iemand ervaring heeft met TIG lassen en hoe had jij die versteviging aan willen brengen zonder te lassen??mike schreef:hallo, hoe kun je haarscheuren in je stalen frame op een goede wijze repareren? Domweg lassen geeft materiaalspanningen, dus is geen topoplossing. De scheurtjes zitten onder het balhoofd, bij KTM lc 4. Wie heeft er ervaring met TIG lassen, en verstevigingstukken aanbrengen? Waar kun je chroom molybdeen staalplaat bestellen???
Mijn tip. met een roterende staalborstel de lak verwijderen, en de scheurtjes met een ijzerzaagje lichtjes inzagen en dan dicht"pikken" met een MIG (!) lasapparaat. Waarom MIG? Omdat je met een MIG veel beter kan doseren en zo dus de warmte uit het materiaal kan houden want die materiaalspanning komt uitsluitend van de warmte die je in brengt, als je hem dus dicht pikt en evt. na het elk pikje (is wel wat overdreven hoor) met een natte lap afkoelen zal je geen enkele spanning in het materiaal brengen.
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Hij had het over DOMWEG dichtlassen ik zeg het gelijk maar duidelijk want straks lees je er weer overheenjofa schreef:Ik snap je niet helemaal, je wil niet lassen omdat dat geen goede oplossing is (vind jij), maar vraagt vervolgens wel of er iemand ervaring heeft met TIG lassen en hoe had jij die versteviging aan willen brengen zonder te lassen??mike schreef:hallo, hoe kun je haarscheuren in je stalen frame op een goede wijze repareren? Domweg lassen geeft materiaalspanningen, dus is geen topoplossing. De scheurtjes zitten onder het balhoofd, bij KTM lc 4. Wie heeft er ervaring met TIG lassen, en verstevigingstukken aanbrengen? Waar kun je chroom molybdeen staalplaat bestellen???
Mijn tip. met een roterende staalborstel de lak verwijderen, en de scheurtjes met een ijzerzaagje lichtjes inzagen en dan dicht"pikken" met een MIG (!) lasapparaat. Waarom MIG? Omdat je met een MIG veel beter kan doseren en zo dus de warmte uit het materiaal kan houden want die materiaalspanning komt uitsluitend van de warmte die je in brengt, als je hem dus dicht pikt en evt. na het elk pikje (is wel wat overdreven hoor) met een natte lap afkoelen zal je geen enkele spanning in het materiaal brengen.
ideaal is om het frame eerst te laten zandstralen
aan het eind van elke scheur een gaatje ( rond 3mm) boren , dit voorkomt dat de scheur onder de las verder scheurt.,
de scheuren uit slijpen met een 3 mm doorslijpschijf ...
dan lassen , ik zou in dit geval WEL naar het TIG las apparaat grijpen (en das niet alleen omdat ik lasser ben van beroep ) met TIG breng je inderdaad wel meer warmte in het te lassen materiaal maar daardoor krijg je wel een voledige doorlassing , dat wil zeggen dat er aan de binnenkant van de framebuis dus ook lasmateriaal zit , dit bevorderd de stevigheid dus.. in principe zal er weinig aan het frame kromtrekken als je maar niet in 1 keer alle lassen maakt , maar rustig stuk voor stuk de lassen maken , en tussentijds de boel laten afkoelen .. NIET met een lap of spons met water , want dan komt er JUIST spanning in het materiaal .. gewoon laten afkoelen is het beste..
aan het eind van elke scheur een gaatje ( rond 3mm) boren , dit voorkomt dat de scheur onder de las verder scheurt.,
de scheuren uit slijpen met een 3 mm doorslijpschijf ...
dan lassen , ik zou in dit geval WEL naar het TIG las apparaat grijpen (en das niet alleen omdat ik lasser ben van beroep ) met TIG breng je inderdaad wel meer warmte in het te lassen materiaal maar daardoor krijg je wel een voledige doorlassing , dat wil zeggen dat er aan de binnenkant van de framebuis dus ook lasmateriaal zit , dit bevorderd de stevigheid dus.. in principe zal er weinig aan het frame kromtrekken als je maar niet in 1 keer alle lassen maakt , maar rustig stuk voor stuk de lassen maken , en tussentijds de boel laten afkoelen .. NIET met een lap of spons met water , want dan komt er JUIST spanning in het materiaal .. gewoon laten afkoelen is het beste..
4 strokes only !!
Klopt, zo werkt harden namelijk ook, en harder is ook..........brosserJoeBaR schreef:NIET met een lap of spons met water , want dan komt er JUIST spanning in het materiaal
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!