ktm 525 exc juiste tandwielverhouding, wie kan helpen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hans augustin

Wie kan me helpen.

Heb een ktm 525 exc en zou graag willen weten wat nu de juiste tandwielverhouding is voor deze motor.
Rij nu met 14 voor 48 achter.

Ik weet dat deze verhouding voor de 520 SX met vier versnellingen gebruikt wordt.
De 525 exc heeft 6 versnellingen,kan ik deze tandwielverhouding aan houden voor off road ritten??

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik hoor het graag

Groetjes,

Hans
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik heb een KTM 520 exc met 6versnellingsbak , ik rijd ook met 14 voor om 48 achter , dit is een prima verhouding voor enduro werk , en zelfs op de baan kan je dr goed mee weg , alleen de eerste versnelling gebruik je bijna nooit , veel groter dan 14 tands kan ook bijna niet i.v.m de korte ruimte tussen het voor tandwiel en het koppelingspompje :!: :!:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Ik heb ook 14 / 48 op mijn 520 EXC.
Ik heb ook een tijdje met 14 / 50 gereden, maar dat is uiteindelijk toch iets te kort naar mijn mening...

En met 14/48 kan je inderdaad de 1ste weinig gebruiken.

Met een 15 voortandwiel moet je zeker niet in het terrein rijden, want dan is er te weinig plaats om de ketting te laten lopen
(In fijn woestijnzand kan je wel met een 15 rijden :wink: )

Jo VdB[/url]
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik denk ook dat 14 - 48 de goede verhouding is, op mijn 450 rij ik met 14 - 50. Een 15 t kan voor nog wel gemonteerd worden.
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:!:
Met 6 versenelling heb je wat meer "speling" om toch vrij aggressief te gearen. Op mijn EXC 450 heb ik wat ge-experimenteerd.
13-52 is het "kortst" dat je kan krijgen, en het beviel me prima. alleen is dat kleine voortandwiel zo op. Je trekt men dan nog zo in zijn 5 op het achterwiel. Ook qua top nog voldoende, 130 zonder problemen en niet 100% op toeren. Ik rij nu al een hele tijd met 14-52 en dat bevalt me het beste. Voor Zowel cross als enduro kun je hier prima mee uit de voeten.

Ter info: Brouwer motors meldde me dat Amel Advokaat op de EXC 450 met 15-50 rijdt in de Enduro's. Hij gebruikt de 6 echter nooit.

Gewoon proberen en uitvinden wat je het beste bevalt...

Groeten,


Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
hans augustin

JoeBaR schreef:ik heb een KTM 520 exc met 6versnellingsbak , ik rijd ook met 14 voor om 48 achter , dit is een prima verhouding voor enduro werk , en zelfs op de baan kan je dr goed mee weg , alleen de eerste versnelling gebruik je bijna nooit , veel groter dan 14 tands kan ook bijna niet i.v.m de korte ruimte tussen het voor tandwiel en het koppelingspompje :!: :!:
Bedankt voor je reactie, goed om te horen dat andere ook met deze verhouding rijden.
Toen ik hem kocht had hij achter een 46 er tandwiel en ik had het idee dat hij gewoon erg lange versnellingen had.Heb dit alleen op de weg ondervonden toen ik hem kocht.
Toen heb ik het 48 er tandwiel gemonteerd.
In het terrein vond ik wel dat hij erg veel vermogen had en veel spinde maar het leek net alsof hij het vermogen niet kwijt kon.
Maakt hij niet teveel toeren nu?
Ja,en als je in het boek van ktm kijkt,daar staat weer wat anders,ik geloof 15 voor 40 of 45 achter.
Denk inderdaad gewoon testen wat je het beste bevalt.Maar power hebben ze genoeg,super.......

Nog een vraagje,krijg hem moeijlijk in zijn vrij.Heeft dit te maken met de afstelling van de koppelingshendel??

Groetjes,

Hans
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

moeilijk in zn vrij , bij draaiende motor?.. dit is denk ik een kwaaltje van KTM , , de Exc`s waar ik op heb gereden hebben dit allemaal , dit zegt niet dat elke KTM dit heeft ( dr zullen onder ons ook enkele zijn die hier geen problemen mee hebben ) echter , dit ligt niet aan de afstelling van de koppeling , want een hydraulische koppeling is niet af te stellen . je zou alleen de as die op de drukgroep drukt , langer of korter kunnen maken ikzelf heb hem wat ingekort (1,5 mm) zodat de koppeling wat *later* pakt , omdat ik dat fijner vindt rijden , desondanks gaat hij nogsteeds moeilijk in zn vrij met draaiende motor , mijn Husaberg heeft dit echter weer niet , maar heeft ook wel een hydraulische koppeling..

een klein truukje dat bij mij werkt, als ik kom aanrijden zet ik vlak voor het stoppen de motor in de eerste versnelling (twee zou ook kunnen)en al rijdend schakel ik zonder koppeling te gebruiken , naar de vrijstand , dan gaat het namelijk wel :idea:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

Wopke schreef:Ter info: Brouwer motors meldde me dat Amel Advokaat op de EXC 450 met 15-50 rijdt in de Enduro's. Hij gebruikt de 6 echter nooit.
(ff mieren neuken)...Amel Advokaat rijd al sinds begin dit jaar op een Husqvarna TE450. :wink:
Plaats reactie