Vandaag vrijdag 6 augustrus was het zover : de monte namur oftewel een dik uur lol op het beroemdste en beruchtste motorcrosscircuit voor iedereen die dat wil(betalen). Want met 185 € (165€ voor de vroege inschrijvers) en nog een eventuele daglicentie van de BMB van 25 € was dit wel een zeer duur evenement.
Om 6 uur richting Namen gereden en rond 7 uur gearriveerd. Inschrijving en technische controle verliepen zeer vlot. Na een korte briefing (om 11u30) van de eerste mister875, Eric Geboers, rond 12 uur met politie-escorte door het centrum van Namen zachtjesaan tot boven op de citadel gereden. Daar nog wat rondgeslenterd en de prachtige oldtimers en oude vedetten bewonderd. En dan om 15u is het eindelijk onze beurt. Het oprijden van de esplanade is al heel indrukwekkend, en er is veel volk. Zachtjesaan in de eerste ronde, en het is al dadelijk duidelijk : gekdoen wordt hier cash betaald. De moeilijkste afdalingen zijn er uitgehaald en vervangen door enkele enduropaadjes. Dan eindelijk beneden komt het stuk waar ik het meest naar uitkijk : een grote jump en daarna gaat het alleen maar omhoog : eerst een kleine, maar verraderlijke talud, dadelijk links-rechts en de eerste helling : vermogen derop en uitspringen...de volgende helling : iets zachter om uit te springen en daar is de volgende al, en hier kun je echt zweven en het is nog niet gedaan: weer omhoog, gas erop. Ben ik nu boven ? Nee, even naar rechts naar beneden en dan de jump naar de esplanade : Wauw En dan tussen veel volk weer naar beneden het bos in. En dit een uur lang. In de eerste 5 rondes is er wel een beetje file op het meest technisch (smal) klimmetje, maar voor de rest is het genieten, maar ook vooral goed opletten. Er rijden zowel crossers(inters) als beginnelingen mee, en voor de competitierijders is er een klassement voorzien (snelste ronde) zodat er soms een heel groot verschil in snelheid is. Ik laat me niet opjagen en rijd rustig tempo dat ik een uur lang kan volhouden. Alleen in dat fantastische stuk bergop geef ik me een beetje meer en in de technische stukken een beetje opletten brengt meer op dan van bocht naar bocht met het gas te smijten. Enkele crossers komen zeer hard en wild voorbij om op het kleine taludje verderop letterlijk in het zand te bijten. Dit is geen zuiver motorcrosscircuit : dit is een snel, gevaarlijk maar ook een prachtig endurocircuit. Hier heb ik als jongetje van gedroomd en nu rijd ik hier zelf.
Even naar de klok kijken : nog een kwartiertje, de armen doen al wat pijn, maar nog even volhouden. Het is nu minder druk dan het eerste halfuur en na nog een rondje of 4 zonder files is het gedaan Het was wat kort, maar vooral prachtig en de meeste deelnemers zullen er wel zo over denken. Is het zoveel geld waard ? Voor die ene keer wel als je het mij vraagt, ik ben in ieder geval moe en zeer voldaan. Bij deze wil ik de hele organisatie hartelijk danken (o.a. Enrico ) en voor de geïnteresseerden heb ik 1 raad : je moet dit minstens 1 maal gewoon doen
Verslag Monte Namur
Moderator: ghulst
Mooi verslag Eric , dat doet me watertanden.
Als het volgend jaar weer is doe ik zeker mee
Ik had al eerder een tread aangemaakt in evenementen/trips maar dat zal je wel ontschoten zijn.
Als het volgend jaar weer is doe ik zeker mee
Ik had al eerder een tread aangemaakt in evenementen/trips maar dat zal je wel ontschoten zijn.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
mooi verhaal
Alleen lijkt het me wel een hele aparte baan om zelf op te rijden , als ik dat stuk zie van de mxdn (2001 geloof ik) met chad reed die zo'n complete sprong van 20mter ofzo naar beneden sprong . Dan word je bijna bang op een crossbaan , maar ik begrijp uit jou verhaal dat jullie dat overgeslagen hebben...
Kon je die andere sprongen wel gewoon halen , net als de "profs" ?
Alleen lijkt het me wel een hele aparte baan om zelf op te rijden , als ik dat stuk zie van de mxdn (2001 geloof ik) met chad reed die zo'n complete sprong van 20mter ofzo naar beneden sprong . Dan word je bijna bang op een crossbaan , maar ik begrijp uit jou verhaal dat jullie dat overgeslagen hebben...
Kon je die andere sprongen wel gewoon halen , net als de "profs" ?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Je kan daar op enkele plekken serieus springen, maar de afstanden die de toppers springen zijn uitgesloten. Kijk zondag maar naar eurosport naar de sprong van de esplanade het bos in, en dan weet je hoe nederig je moet zijn. De gevaarlijkste afdalingen waren er inderdaad uitgehaald. Niet dat ze niet te doen zijn, maar door het grote aantal deelnemers is dat echt om problemen vragen. Ook bij het springen heb ik altijd wat reserve gehouden. Enkele keren net niet een andere geraakt, en ik ben geen crosser, dus hield ik het bij de jumps verder "cool". Bij de jumps bergop moet je het midden houden tussen snelheid en niet te hoog en te ver springen. Zoveel verder dat je springt, zoveel weiniger aanloop heb je voor de volgende helling. Er waren jongens die volgas bergop reden en geen meter uitliepen op dat stuk.Rudy schreef:mooi verhaal
Alleen lijkt het me wel een hele aparte baan om zelf op te rijden , als ik dat stuk zie van de mxdn (2001 geloof ik) met chad reed die zo'n complete sprong van 20mter ofzo naar beneden sprong . Dan word je bijna bang op een crossbaan , maar ik begrijp uit jou verhaal dat jullie dat overgeslagen hebben...
Kon je die andere sprongen wel gewoon halen , net als de "profs" ?