Ik trof tot mijn schrikeenplasje (naar mijn idee) motorolie achter het luchtfilter.Ik heb een WR426.
Nu het ik gehoord dat ikhet gaasje moet verwijderen van het plasticje waar het luchtfilter omheen zit.
Heeft iemand raad?
oh nee! motorolie achter het luchtfilter
Moderator: ghulst
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Mijn Husaberg had dat ook.
Dit kwam simpelweg, doordat de carterontluchting weer uitkomt in het luchtfilterhuis.
Ik heb de carterontluchting van de luchtfilter gehaald en er een klein filtertje aangemaakt. Maar je kunt er ook een langere slang aanmaken en uit laten komen bij je ketting.
Dit kwam simpelweg, doordat de carterontluchting weer uitkomt in het luchtfilterhuis.
Ik heb de carterontluchting van de luchtfilter gehaald en er een klein filtertje aangemaakt. Maar je kunt er ook een langere slang aanmaken en uit laten komen bij je ketting.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
Waarschijnlijk iets te veel olie op gedaan. Voor alle duidelijkheid : nooit maatstok indraaien bij het controleren. Gewoon induwen, niet indraaien of vastschroeven.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Ik heb ook een 426. Als ik bij koude machine de olie pijl zit er niets aan de stok. Vul ik hem vervolgens bij tot aan het maatstreepje en je laat hem vervolgens even lopen en pijlt hem opnieuw, dan zit de olie weer veel te hoog.
Hoe moet ik hem pijlen. Bij koude motor of eerst laten draaien???
Hoe moet ik hem pijlen. Bij koude motor of eerst laten draaien???
Eerst warm laten draaien zodat de olie opgepompt wordt (als je het oudere type met een peilstok achter het balhoofd hebt tenminste).Anonymous schreef:Ik heb ook een 426. Als ik bij koude machine de olie pijl zit er niets aan de stok. Vul ik hem vervolgens bij tot aan het maatstreepje en je laat hem vervolgens even lopen en pijlt hem opnieuw, dan zit de olie weer veel te hoog.
Hoe moet ik hem pijlen. Bij koude motor of eerst laten draaien???
Dan pas peilen (en peilstok dus niet indraaien zoals ook reeds door Grizzly gezegd is).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Is het echt dat je alleen kunt peilen NADAT de motor gelopen heeft?
Ennuh............ als er nu helemaal niets in zit, zit er nog ergens een kiekglas oid?
Ennuh............ als er nu helemaal niets in zit, zit er nog ergens een kiekglas oid?
Je kontroleert best bij een koude motor.gassen schreef:Is het echt dat je alleen kunt peilen NADAT de motor gelopen heeft?
Ennuh............ als er nu helemaal niets in zit, zit er nog ergens een kiekglas oid?
Bij een Yamaha niet duspantah81 schreef:Je kontroleert best bij een koude motor.gassen schreef:Is het echt dat je alleen kunt peilen NADAT de motor gelopen heeft?
Ennuh............ als er nu helemaal niets in zit, zit er nog ergens een kiekglas oid?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Sorry, Sjokske, maar dit is toch onzin? Hoe kan je nu een motor laten draaien als je niet zeker bent van de juiste olie-inhoud? Daar kan je toch geen logica in vinden?Sjokske schreef:Bij een Yamaha niet duspantah81 schreef:Je kontroleert best bij een koude motor.gassen schreef:Is het echt dat je alleen kunt peilen NADAT de motor gelopen heeft?
Ennuh............ als er nu helemaal niets in zit, zit er nog ergens een kiekglas oid?
Bij een oliewissel dien je wel eerst olie in te kappen, dan eens doen draaien en opnieuw controleren, maar een routinecontrole van het olieniveau is gewoon met motor koud en daarmee basta.
klopt allemaal pantah81, maar als ik mijn wr bij een koude motor peil, zit er niets aan de peilstok. Ik moet er vervolgens ca 100cc ingooien en hij zit aan het peil.
Laat ik de motor een tijdje draaien en ga hem daarna peilen dan zit ket peil zo'n 10 cm te hoog. (De yamaha heeft de peilstok in het frame zitten.)
Laat ik de motor een tijdje draaien en ga hem daarna peilen dan zit ket peil zo'n 10 cm te hoog. (De yamaha heeft de peilstok in het frame zitten.)
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Bij motoren met de olievoorraad in de kader (bv XR's) moet de motor eerst een paar min draaien en dan staat het oliepeil bv op half daar wanneer hij koud was je niks zag op je peilstok....
Ik zou zeggen :check je handleiding,de fabrikant zal het wel weten hé
Ik zou zeggen :check je handleiding,de fabrikant zal het wel weten hé
Toch staat in het Yamaha-werkplaatshandboek dat je hem eerst moet warmdraaien, en inderdaad, als er geen olie in zit bestaat de kans dat je alles naar de klote draait.pantah81 schreef:Sorry, Sjokske, maar dit is toch onzin? Hoe kan je nu een motor laten draaien als je niet zeker bent van de juiste olie-inhoud? Daar kan je toch geen logica in vinden?Sjokske schreef:Bij een Yamaha niet duspantah81 schreef: Je kontroleert best bij een koude motor.
Bij een oliewissel dien je wel eerst olie in te kappen, dan eens doen draaien en opnieuw controleren, maar een routinecontrole van het olieniveau is gewoon met motor koud en daarmee basta.
Kans op schade bestaat echter ook als er veel te veel olie in zit. Bij de nieuwere Yamaha's WR (ik geloof vanaf 2003) is het peilstokkie achter het balhoofd verdwenen (peilen op het carter), hetgeen een duidelijker beeld geeft of er dan toch al wel iets in het carter zit.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gewoon aanleren om na het rijden te peilen,ligt er voor de volgende keer rijden geen olieplasje onder het blok dan kun je erop vertrouwen dat het oke is.
Dit peilen bij Yamaha heeft alles te maken met de `dry-sump`smering :dit is een uitstekende druksmering en het blok bevat bijna geen olie want het zit in het frame. Staat de motor nu een tijdje stil dan loopt de olie door de dry-sump oliepomp terug in het blok en dan zie je inderdaad niets aan de peilstok.......ga je nu bijvullen en daarna starten dan pompt de dry-sump pomp alles weer netjes in het frame en staat de boel te hoog,kortom:peilen meteen na het rijden bij Yamaha!!
Heb je per ongeluk wat teveel olie in het frame gedaan zuig het dan weg dmv een groot model injectiespuit waar een slangetje oppast(te koop bij iedere drogist)
Krijn(vind crossen fijn)
Dit peilen bij Yamaha heeft alles te maken met de `dry-sump`smering :dit is een uitstekende druksmering en het blok bevat bijna geen olie want het zit in het frame. Staat de motor nu een tijdje stil dan loopt de olie door de dry-sump oliepomp terug in het blok en dan zie je inderdaad niets aan de peilstok.......ga je nu bijvullen en daarna starten dan pompt de dry-sump pomp alles weer netjes in het frame en staat de boel te hoog,kortom:peilen meteen na het rijden bij Yamaha!!
Heb je per ongeluk wat teveel olie in het frame gedaan zuig het dan weg dmv een groot model injectiespuit waar een slangetje oppast(te koop bij iedere drogist)
Krijn(vind crossen fijn)
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za mar 27, 2004 23:04
Kijk, das pas praat! Bedankt Krijn.Krijn schreef:Gewoon aanleren om na het rijden te peilen,ligt er voor de volgende keer rijden geen olieplasje onder het blok dan kun je erop vertrouwen dat het oke is.
Dit peilen bij Yamaha heeft alles te maken met de `dry-sump`smering :dit is een uitstekende druksmering en het blok bevat bijna geen olie want het zit in het frame. Staat de motor nu een tijdje stil dan loopt de olie door de dry-sump oliepomp terug in het blok en dan zie je inderdaad niets aan de peilstok.......ga je nu bijvullen en daarna starten dan pompt de dry-sump pomp alles weer netjes in het frame en staat de boel te hoog,kortom:peilen meteen na het rijden bij Yamaha!!
Heb je per ongeluk wat teveel olie in het frame gedaan zuig het dan weg dmv een groot model injectiespuit waar een slangetje oppast(te koop bij iedere drogist)
Krijn(vind crossen fijn)
Is het trouwens aan te raden om de slang vande carterontluchting af te koppelen en te verleggen of zal ikhem gewoon laten zitten...
Gewoon origineel houden en niet schrikken van een beetje olie onderin het luchtfilter.
De reden dat de carterontluchting in het luchtfilter uitkomt is omdat dat gewoon verplicht is vanwege de milieuwetgeving, omdat er anders oliedampen vrijkomen die nu gewoon worden verbrand.Nog een reden is belangrijk nl:er mag nooit geen olienevel op de achterband terechtkomen bij motorfietsen
Zou het zo zijn dat er een behoorlijke hoeveelheid olie in het filterhuis staat dan word het tijd voor een verse zuiger
Gebruik trouwens bij een WR of andere hoogtoerige viertakt die is ingereden alleen synthetische motorfietsolie van een goed merk.Normale olie kan niet zo goed tegen de extreme dingen die er allemaal gebeuren bij de moderne hoogtoerige viertakten en dan breken de moleculen af waardoor de olie zeer snel verouderd. Synthetische olie heeft deze eigenschappen veel minder dus blijft beter en langer goed zijn werk doen.
Schrik ook niet teveel bij de oliefilter wissel van een WR als er wat metaalgruis inzit ,dqat hebben ze allemaal..........
Veel verversen met synthetische olie en netjes warmrijden dan gaat een WR niet zo snel kapot,Veel gasten zie je `stoer`het ding aantrappen en daarna flink gassen en volgas wegrijden,doe dit bij geen een motorfiets maar houdt je in en rijdt hem rustig warm! Als hij dan goed warm is kan hij erg veel hebben en de boel blijft heel.
Krijn(vind tweetakt ook erg fijn)
De reden dat de carterontluchting in het luchtfilter uitkomt is omdat dat gewoon verplicht is vanwege de milieuwetgeving, omdat er anders oliedampen vrijkomen die nu gewoon worden verbrand.Nog een reden is belangrijk nl:er mag nooit geen olienevel op de achterband terechtkomen bij motorfietsen
Zou het zo zijn dat er een behoorlijke hoeveelheid olie in het filterhuis staat dan word het tijd voor een verse zuiger
Gebruik trouwens bij een WR of andere hoogtoerige viertakt die is ingereden alleen synthetische motorfietsolie van een goed merk.Normale olie kan niet zo goed tegen de extreme dingen die er allemaal gebeuren bij de moderne hoogtoerige viertakten en dan breken de moleculen af waardoor de olie zeer snel verouderd. Synthetische olie heeft deze eigenschappen veel minder dus blijft beter en langer goed zijn werk doen.
Schrik ook niet teveel bij de oliefilter wissel van een WR als er wat metaalgruis inzit ,dqat hebben ze allemaal..........
Veel verversen met synthetische olie en netjes warmrijden dan gaat een WR niet zo snel kapot,Veel gasten zie je `stoer`het ding aantrappen en daarna flink gassen en volgas wegrijden,doe dit bij geen een motorfiets maar houdt je in en rijdt hem rustig warm! Als hij dan goed warm is kan hij erg veel hebben en de boel blijft heel.
Krijn(vind tweetakt ook erg fijn)
Welke olie adviseer jij Krijn? Ik zit er aan te denken om de synthetische olie van Kroonoil voor viertakt motorfietsen te gebruiken. Bedoeld voor race/sport. Is dat wat??
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Eigenlijk zijn alle bekende merken Synthetsche olie wel goed.
Ze moeten wel speciaal voor motorfietsen bedoeld zijn dus geen auto olie
Anders heb je de kans dat er problemen komen met de koppeling.
Wat wel belangrijk is:veel verversen vanwege de kleine oliehoeveelheid(eigenlijk te weinig maar dit kan niet anders bij wedstrijdmotoren vanwege het gewicht en de compacte motorblokbouw).
Ze moeten wel speciaal voor motorfietsen bedoeld zijn dus geen auto olie
Anders heb je de kans dat er problemen komen met de koppeling.
Wat wel belangrijk is:veel verversen vanwege de kleine oliehoeveelheid(eigenlijk te weinig maar dit kan niet anders bij wedstrijdmotoren vanwege het gewicht en de compacte motorblokbouw).
Iedere 500 kilometer pakkumbeetKrijn schreef:Eigenlijk zijn alle bekende merken Synthetsche olie wel goed.
Ze moeten wel speciaal voor motorfietsen bedoeld zijn dus geen auto olie
Anders heb je de kans dat er problemen komen met de koppeling.
Wat wel belangrijk is:veel verversen vanwege de kleine oliehoeveelheid(eigenlijk te weinig maar dit kan niet anders bij wedstrijdmotoren vanwege het gewicht en de compacte motorblokbouw).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Moet je bij het verversen ook steeds een nieuwe koperring om de karterstop doen?
Het oliefilter is bij mij een ijzeren zeefje, die heb ik de vorige keer vervangen. Denk dat ik hem deze keer maar schoon blaas. Kan toch geen kwaad om een paar keer met zo'n filtertje te doen?
Het oliefilter is bij mij een ijzeren zeefje, die heb ik de vorige keer vervangen. Denk dat ik hem deze keer maar schoon blaas. Kan toch geen kwaad om een paar keer met zo'n filtertje te doen?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ja !Fox-kid schreef:Moet je bij het verversen ook steeds een nieuwe koperring om de karterstop doen?
Ga naar bv. een Wurth-zaak in je buurt. Daar kan je die per 100 stuks kopen aan een spotprijs.
Jo VdB
Ik heb er nu een platte koperen schijf tussen gelegd (er zat namelijk helemaal niets tussen toen ik hem de eerste keer ververste). Moet het nou zo'n platte schijf zijn of zo'n koperen ring die je iets moet pletten bij het aandraaien. Zo'n ring moet je natuurlijk steeds vervangen, maar zo'n schijf kan toch wel vaker gebruikt worden?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R