Hoe te beginnen met enduro

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Ik heb altijd gecrosst. Hobbymatig wel te verstaan. Dus niet iedere week trainen en de helft van de wedstrijden meepakken zeg maar.


Nu ben ik met een maat van plan om enduro te gaan rijden. Een maandje geleden allebij een wr426f gekocht. Van enduro weet ik echter niet veel.
Wat ik weet is dat het als het ware een tijdrit is met klassementsproeven waar je tijd wordt gemeten. Mijn vraag is hoe te beginnen met enduro..

Waar moet ik aan denken?

Kan ik beter eerst off the roadritten rijden? Of zijn die wezenlijk anders?


Hoe zit het met de verschillende klassen??

Waar bestaan de meeste klassementsproeven uit?? Alleen cross of bijv ook trail??

Moeten de verbindingsroutes ook snel zijn? (ik zie ze altijd vol gas over die zandwegen balken) Waarom dan de krachten en machine niet sparen?

Kan ik met een volle tank rond komen? Ik heb geen helpers die halverwege de route staan.

Hoe zit het als ik met een maat tegelijk wil oprijden? Je start namelijk niet tegelijk weet ik...

Hoe is de informatievoorziening vooraf. Weet je bijv waar de servicepunten zijn zodat er een kistje gereedschap neergezet kan worden?

Zijn er voorzieningen voor algemeen gebruik? (service punt waar je gereedschap kunt gebruiken/ motor afspuiten/ brandstof kunt kopen)

Is er een bezemwagen in geval van pech??

Kortom veel vragen die ik 1 2 3 niet beantwoord zie op de site enduro.nl

Ik zou het leuk vinden wat reacties te krijgen over ervaringen en wat er bij komt kijken om te beginnen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik ben direct begonnen met enduro's te rijden zonder eerst offroad ritten te hebben gereden. Ik rij al de enduro's solo dus zonder hulp van buitenaf. Je hebt cross ervanring dus zul je weinig moeilijkheden tegenkomen buiten het feit dat je nu dus crossproeven tussen bomen doorrijd :shock: .
Het feit dat ze hard rijden heeft te maken met de tijd die je nodig hebt om bezine te tanken, reparaties te doen etc. En je krijgt een vaste tijd mee, zoals je gelezen hebt, om van TC1 naar TC2 te rijden.
De TC's zijn de plek voor bezine en reparaties(eigen gereedschap meenemen en bezine)
Over een bezemwagen is mij niets bekend, zou Henkzelf kunnen beantwoorden, maar ik denk niet dat er een is)
ciao(ps een ander mag ook wat beantwoorden :wink: )
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Waar moet ik aan denken?

Dat het voor de fun is...

En aan de reglementen : FIM banden, toeter, verlichting, geluid <94dB, geen speling op wielen, werkende remmen, ... dit wordt allemaal gecontroleerd bij de technische keuring !

Kan ik beter eerst off the roadritten rijden? Of zijn die wezenlijk anders?
Off Road ritten zijn meestal korter.
Enduro's rijden is veel toffer, omdat je minder elkaar voor de voeten rijdt


Hoe zit het met de verschillende klassen??

Hangt er van af of je een jaarlicentie hebt (en dan onderverdeeld naargelang cylinderinhoud bv) of een daglicentie (en dan alles in 1 categorie)

Waar bestaan de meeste klassementsproeven uit?? Alleen cross of bijv ook trail??

Je hebt soms proeven op een crossbaan, soms korte, soms lange, soms trialachtige, soms zeer snelle, soms in een weide, soms in het bos, soms ... Het kan dus vanalles zijn...

Moeten de verbindingsroutes ook snel zijn? (ik zie ze altijd vol gas over die zandwegen balken) Waarom dan de krachten en machine niet sparen?

Beter iets voor tijd aankomen op een TC, dan te laat ...

Kan ik met een volle tank rond komen? Ik heb geen helpers die halverwege de route staan.

Met een 4takt zowieso in Belgie en Nederland geen enkel probleem

Hoe zit het als ik met een maat tegelijk wil oprijden? Je start namelijk niet tegelijk weet ik...

Je start normaal met zijn 3 -4 in dezelfde minuut. Dus gewoon effen zeggen bij de inschrijving.


Hoe is de informatievoorziening vooraf. Weet je bijv waar de servicepunten zijn zodat er een kistje gereedschap neergezet kan worden?

Meestal is er een plannetje van de organisatie waarop je kan kijken waar de proeven etc. zijn

Zijn er voorzieningen voor algemeen gebruik? (service punt waar je gereedschap kunt gebruiken/ motor afspuiten/ brandstof kunt kopen)

Neen

Is er een bezemwagen in geval van pech??
Neen, bij mijn weten niet in Nederland.
In Belgie zeker niet.
Fox-kid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 20:21
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties. Voor mij is het allemaal heel nieuw en zal het wel wennen zijn maar goed. Door het te doen leer je het meest.

Ik kan tegelijk met mijn crossmaat de rit gaan rijden. Als ik het goed begrijp kan ik met een volle tank rond komen. Ook niet onbelangrijk.


In de crosserij heb je bij de clubwedstrijden leuke klassenindelingen. Naar cc en naar ervaring/niveau zeg maar. Maar als ik het goed begrijp en ik koop een daglicentie dan zit ik in dezelfde klasse als bijvoorbeeld een motocroskampioen die voor de lol een enduro rijdt.

Bij een clubcrossje deed je het naast de fun ook wel een beetje voor de klassering (top 5 klassering was voor mij een leuke bijkomtigheid om de middag mee af te sluiten).

Bij een enduro word je als je het goed doet bijv 30e.


Of zie ik dit verkeerd en is het een hele prestatie om een rit uit te rijden (het zgn. elfstedentochteffect) en bij de eerste 30 te eindigen?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Het mooie van enduro is dat een rondje van 60 a 70 km je door de mooie en moeilijke stukjes van die streek brengt. Het rondje netjes gepijld en de crossproeven met paaltjes waartussen lint gespannen. Fout rijden kan dus niet en tijdens de ronde geniet ik altijd van de omgeving.
En ja, bij de eendagslicentie kom je altijd die topper tegen die het endurootje gebruikt voor de lol of om zijn conditie op pijl te houden.
Heb al een paar keer "tegen"Eric Verhoef mogen rijden. Nou dan weet je dus dat de gouden tijd scherp gezet gaat worden :lol:
Het kan mij pret niet drukken maar ik weet zeker dat er eendagslicenties rondrijden die daar anders over denken :wink:
Gewoon Borculo met droog weer gaan rijden. Ik meen 28 feb. Tot dan.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
DirtFreak.Q
Berichten: 88
Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
Locatie: België

Hoe zit het met vereiste ervarig in dit geval?
Lijkt me wel tof, maar ik vrees dat ik er als een tram ga achterna hossen want ik ben namelijk alles behalve van de 'rapste' zoals ze zeggen...

Ben net nog gaan rijden, was zeer plezant maar ben tegen de vlakte gegaan in een bocht op natte kassei-ondergrond... Knie wat gedraait, maar boel rechttrekken en DOORGAAN verdikke :D
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

kijk maar even op www.enduro.nl hier staat een link naar: beginnen met enduro rijden. Veel informatie. Kom anders kijken in Borculo of Holten. Als je praat met helpers van rijders kom je ook veel te weten.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Dirtfreak,

Als je nog nooit een enduro of een offroad rit hebt gereden is het beter om te beginnen met een offroad rit, vooral ook omdat je de ervaring nog mist. Een offroad is veel gemakkelijker om mee te beginnen. Er zijn bijv. geen verplichtingen wat betreft gemiddelde snelheid, dus je kunt net zo lang over 1 ronde doen als jezelf wilt. En wil je maar 1 ronde (meestal ±45 km) rijden ook OK. Bij een offroad rit blijkt dat meer dan 60 % maar 1 ronde rijdt. Bij een enduro rijden de zgn 1-dag licenties meestal dezelfde aantal ronden als de nationalen en dat is meestal 2 of 3 (160- 200 km). Ben je deze km's niet gewend dan ontaard je eerste enduro in een martelgang. Je kunt altijd natuurlijk eerder stoppen, maar dat doe je in een wedstrijd natuurlijk niet.

Ik denk je veel meer plezier aan je eerste enduro beleeft door eerst enige ervaring in de offroad ritten op te bouwen.
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

toch super, zo'n forum waar mensen elkaar wegwijs maken. Ik zal aan d ehand van deze topic binnenkort mijn eigen verhaal over 'Beginnen met ..' weer eens kritisch doorlezen en zonodig aanvullen.
En ... een bezemwagen ken ik alleen in Havelte omdat daar een groot deel van de route zeer ver van gegaanbare wegen af ligt, zeker als je het zand van Havelte kent; daar wil je gen kapotte motor door heen duwen. Elders is het gewoon de openbare weg zien te bereiken; een stallingsplekje zoeken bij de altijd vriendelijke bevolking en naar start/finish liften. Er rijden sowieso genoeg mensen heen en weer tussen de diverse proeven en s/f.
Kortom, doen. Ik ontdek steeds weer, ook in de emails met vragen die ik regelmatig krijg, dat veel mensen denken dat enduro enorm moeilijk is. Dat is het niet!! Als je in je 1e wedstrijd maar niet te veel op de tijd let en zeker niet in de 1e ronde al je krachten versplilt (het is geen cross). Het is natuurlijk een goed idee om een paar offroad ritten te rijden, zodat je weet hoe het aanvoelt om 3 x 50 km terrein te rijden.
Als je helemaal geen offroad ervaring hebt, kun je beter eerst heel vaak naar een crossbaan gaan en daar trainen en/of een cursus volgen.
Succes iedereen en op naar Borculo: 28 fenruari.
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Ik zou ook wel graag mee willen doen in Borculo. Maar kan je daar op zaterdag morgen aankomen en dan met een daglicentie meedoen?
Moet ik me dan niet vantevoren aanmelden of kan het zijn dat het vol is.

Kan ik daar overnachten in de caravan?
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

JWJanssen schreef:Ik zou ook wel graag mee willen doen in Borculo. Maar kan je daar op zaterdag morgen aankomen en dan met een daglicentie meedoen?
Moet ik me dan niet vantevoren aanmelden of kan het zijn dat het vol is.

Kan ik daar overnachten in de caravan?
ook als daglicentie kun je je voor-aanmelden via de site van Borculo http://www.bmac-borculo.nl/ maar de kans dat het vol is, is niet groot, dus gewoon op zaterdagmorgen lukt ook wel.
ter plaatse slapen kan altijd in een caravan of camper (dit geldt voor elke enduro) maar reken niet op een stroomaansluiting etc. Clubhuis of cafe-restaurant bij het startpunt is vaak wel open tot 24.00 uur. Als de start op een camping is (Borculo niet) dan is er soms meer te regelen, hoewel buiten seizoen.
DirtFreak.Q
Berichten: 88
Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
Locatie: België

Eh, ok off-road rit dus...
Sure... maar ik denk dat ik niet goed weet wat ik me daarbij moet voorstellen want ik kan me niet herinneren dat er in België al zoiets is geweest? (ok shoot me).

Ik ken wel wat geörganiseerde stuff, maar of dat nu 'offroad' ritten zijn betwijfel ik. Dat is eerder achter een voorrijder hossen enz...

Q
xr-manu
Berichten: 200
Lid geworden op: vr sep 05, 2003 21:38
Locatie: Aalst-België

Er zijn heel wat mooie off-road ritten in België ,meestal bepijlt.Dour,Riemst (rip?),Voeren(rip),Libin etc..kijk hier bij "agenda" ,enduro.be of bij Grensland enduro :wink:
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Ik heb me net ingeschreven voor Borculo.
Ik ben benieuwd wat dat zal gaan worden. Wordt ik helemaal om me oren gereden? Kom ik door de technische keuring? Pleur ik op de startplaats al om? Kom ik het eerste hobbeltje wel op?
We zullen zien...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

gefeliciteerd, Borculo was een jaar geleden ook mijn eerste.
Ik ben benieuwd of het rondje het zelfde is als afgelopen jaar.
Vorig jaar was het mooi weer, alleen stervens koud. De grond was toen bevroren wat het rijden wel listig maakte. Ik had in totaal toen 23 strafminuten opgelopen, door een reparatie en rustig aan doen. Ik heb me toen niet gehaast en heb genoten, dus.... als je het zelfde doet dan wordt het vanzelf een leuke ervaring.
Suc6, en waarschijnlijk ben ik er ook met eendagslicentie.
ps: zorg dat je in iedergeval genoeg conditie hebt, dus vanavond alvast 5 km rennen :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

No een vraag: Aan de uitlaat van mijn 1998 GS-400 LC/4 zit een pijpje van zo'n 3 a 4 centimeter lang. Komt dat door de technische keruing heen?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

als het geluid binnen de normen blijft is het geen probleem.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Nog maar eens een vraag: In het enduro regelement staat een en ander over het materiaal waar broeken van gemaakt moeten zijn, onder andere dat deze bij verhitting niet mag smelten. Nu zijn de meeste cross/enduro broeken van kunststof (cordura) en die smelten dus. Alleen leer werkt hier goed.
Hoe wordt dit nu in de praktijk uitgevoerd?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

:lol: Dus we moeten met z'n allen terug naar de lederen overall.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JWJanssen
Berichten: 210
Lid geworden op: ma nov 24, 2003 12:18

Ik verzin het niet: Enduro regelement 2004

16.02.02
Deelnemers moeten een minimaal een "Motocrossbroek" dragen van duurzaam materiaal, bij leder met een materiaal dikte van ten minste 1,2 mm, indien het geen leder is zal het materiaal moeten voldoen aan de eisen zoals gesteld in Art 16.02.03.

16.02.03
Andere materialen dan leer zijn toegestaan mits deze voldoen aan de navolgende eisen: "Materiaal, gelijkwaardig aan leer";
De karakteristiek van het materiaal moet ten minste gelijkwaardig zijn aan koeiehuid met een dikte van 1,5 mm (ongesplitst) betreffende:
- de vuurvastheid
- de weerstand tegen doorschuren
- de glijbestendigheid op alle soorten asfalt
- de zweetabsorberende kwaliteit
- de medische eigenschappen, bv. niet giftig en niet allergisch
- een kwaliteit die niet kan smelten

Dus, hoe wordt dit in de praktijk getoetst?
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Een kunststof crossbroek is gewoon goed. Hetzelfde geldt voor een kunsstof enduro jas. :idea:

Met zijn allen terug naar leer heeft misschien ook wel wat. Ik geloof dat ik ergens nog wel Euro Leathers crossbroek heb liggen van >30 jaar geleden.
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

JWJanssen schreef:Ik heb me net ingeschreven voor Borculo.
Ik ben benieuwd wat dat zal gaan worden. Wordt ik helemaal om me oren gereden? Kom ik door de technische keuring? Pleur ik op de startplaats al om? Kom ik het eerste hobbeltje wel op?
We zullen zien...
Zorg dat je motor makkelijk start, want je staat op een schavotje en mag op het moment surpreme pas starten.
Twente Rulez!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Vorig jaar m'n eerste enduro in Borculo. Wilde dat rotding niet starten.
Heeft een fijne vriend me om de hoek aangeduwd, net uit het zicht van de knmv. :lol:
Ach, weet je, de knmv houdt zeker reking met nieuwe eendagslicentie rijders.
Ze hadden me kunnen diskwalificeren voor het aannemen van hulp onderweg, maar ze knepen een oogje toe. Aan het eind van de dag werd ik net geen eerste: 23 strafminuten. :lol:
Gewoon genieten van het wereldje en lekker gaan rijden. Volg de pijltjes maar en alles komt goed.
Geschreven door Huskie: die nu al bijna een veteraan is op enduro gebied.(ik heb er al 5 gereden, waarvan 3 uit, 1 dnf door pech, en 1 dnf door conditie gebrek oftewel ziekte)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

huskie schreef:Ze hadden me kunnen diskwalificeren voor het aannemen van hulp onderweg, maar ze knepen een oogje toe. Aan het eind van de dag werd ik net geen eerste: 23 strafminuten. :lol:
Heb jij eigenlijk een crossverleden of ben je ook pas op deze manier van de weg geraakt?
Twente Rulez!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Voetbal verleden, en wielren verleden.
Met het offroad virus besmet toen ik met de "verkeerde" mensen om ging.
Maar zo zoetjes aan word ik beter, zelfs nog op mijn leeftijd :wink: , wat mede komt doordat ik steeds betere rijders tegenkom die dus wel een cross verleden hebben. Dus er is voor niemand het excuus dat enduro's te moeilijk zouden zijn. Slechts de conditie is belangrijk, en vertrouwen in je motor. (dat ie het 3 rondjes vol houdt, vandaar de vroeger naam: betrouwbaarheidsrit)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie